Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kort datum?

  • Shoutoutloud 25 oktober 2011

    jag köpte naturkött från willys det var ryggbiff i hel bit med kappa.vi skulle äta det till middag i lördags. Det var en månad kvar på bf datum.det luktade surt som fn när jag öppnade men det stod på förp att det kunde göra det eftersom det var en del av mörningsprocessen. jag skar i skivor och stekte. min sambo höll på att spy. vi kastade ca 900g ryggbiff,jag försökte äta lite men det gick inte. och det slutade med att vi fick äta falukorv till kalla pommes. och då hade man två hungriga små som satt och väntade. så aldrig mer sånt kött för min del...:x

    däremot fyndar man mkt i reakorgen i köttdisken. mest från coop.fryser in grytbitar från nötkött och dyl. men jag tycker ofta att de trots kort datum kan ha höga priser och att de borde sätta ner priset mer för att försöka få saker sålt.

  • Mistys 25 oktober 2011

    Skrivet av Shoutoutloud den 25 okt 2011

    jag köpte naturkött från willys det var ryggbiff i hel bit med kappa.vi skulle äta det till middag i lördags. Det var en månad kvar på bf datum.det luktade surt som fn när jag öppnade men det stod på förp att det kunde göra det eftersom det var en del av mörningsprocessen. jag skar i skivor och stekte. min sambo höll på att spy. vi kastade ca 900g ryggbiff,jag försökte äta lite men det gick inte. och det slutade med att vi fick äta falukorv till kalla pommes. och då hade man två hungriga små som satt och väntade. så aldrig mer sånt kött för min del...:x

    däremot fyndar man mkt i reakorgen i köttdisken. mest från coop.fryser in grytbitar från nötkött och dyl. men jag tycker ofta att de trots kort datum kan ha höga priser och att de borde sätta ner priset mer för att försöka få saker sålt.


    Då skulle jag gått tillbaka till Willys med den. Du vet väl att dom har Köttgaranti så man får dubbla pengarna tillbaka om man är missnöjd och kommer med köttet tillbaka;)

    Fast det som stod är rätt. Det kan lukta unket då man öppnar en köttförpackning. Det blir så av mörningsprocessen. Man ska öppna och låta lufta ett par minuter precis som ett gott vin bör luftas.

    dessutom kan kött och chark vara dåligt innan sista datumet precis som det lika gärna kan hålla ett par dagar till efter sista datumet. Detta kan man aldrig förutse....det är ju en process som går olika fort i olika styckningsbitar beroende på hur styckning gått till mm. Har man otur så har man därför finns köttgarantin. Precis som att äpplen ruttnar olika fort.
    Jag tycker du gott törs köpa igen.

  • husmusen88 25 oktober 2011

    Skrivet av Shoutoutloud den 25 okt 2011

    jag köpte naturkött från willys det var ryggbiff i hel bit med kappa.vi skulle äta det till middag i lördags. Det var en månad kvar på bf datum.det luktade surt som fn när jag öppnade men det stod på förp att det kunde göra det eftersom det var en del av mörningsprocessen. jag skar i skivor och stekte. min sambo höll på att spy. vi kastade ca 900g ryggbiff,jag försökte äta lite men det gick inte. och det slutade med att vi fick äta falukorv till kalla pommes. och då hade man två hungriga små som satt och väntade. så aldrig mer sånt kött för min del...:x

    däremot fyndar man mkt i reakorgen i köttdisken. mest från coop.fryser in grytbitar från nötkött och dyl. men jag tycker ofta att de trots kort datum kan ha höga priser och att de borde sätta ner priset mer för att försöka få saker sålt.



    En viss arom kan man ju känna från kött eftersom det är förpackat, men om du har tagit ut den ur förpackningen och den fortfarande luktar surt 5-10 minuter senare så är det skräp. Raka vägen till affären så får man alltid minst pengarna tillbaka.

  • mkml 25 oktober 2011

    jag köper gärna kort datum varor som jag e nästan säker på e ok,dock aldrig kött.....där e jag kinkig..ni ska bara tänka på en sak OM BÄST FÖRE DATUM HAR GÅTT UT SÅ SÄG TILL FÖR DE VARORNA FÅR INTE SÄLJAS!!!!!!!

  • boz1965 25 oktober 2011

    Skrivet av mkml den 25 okt 2011

    jag köper gärna kort datum varor som jag e nästan säker på e ok,dock aldrig kött.....där e jag kinkig..ni ska bara tänka på en sak OM BÄST FÖRE DATUM HAR GÅTT UT SÅ SÄG TILL FÖR DE VARORNA FÅR INTE SÄLJAS!!!!!!!


    Jo, varor med utgånget "bäst före-datum" FÅR (men bör inte) säljas. Däremot får man inte sälja, eller ens ge bort, varor med utgånget "sista förbrukningsdatum". Det är lite skillnad på de två märkningarna. Lätt att blanda ihop olika märkningar ibland även för mig. ;)

    Mer info om märkningarna:

    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Markning-av-livsmedel/Fragor-och-svar-om-markning-med-bast-fore-dag-eller-sista-forbrukningsdag/

  • ms8 25 oktober 2011

    oftast inte.Men det händer nån gång.

  • rute 2 november 2011

    :)

    Skrivet av safir74 den 24 okt 2011

    Skrivet av rute den 24 okt 2011

    Japp köper med kort datum ofta idag köpte jag 600 gram kalvfile 30 kr. Har en lite ica här där jag bor som är en riktig fynd butik. Och jag har inge problem med köttfärs med kort datum eller utgång samma dag .


    Får man fråga vilken ica butik ? :)

    :) Absolut har man tur och inte alla pansisar hunnit före så är kometen eller torgkassen toppen affärer Lycka Till (Y)

  • safir74 2 november 2011

    Skrivet av rute den 2 nov 2011

    :)
    Skrivet av safir74 den 24 okt 2011

    Skrivet av rute den 24 okt 2011

    Japp köper med kort datum ofta idag köpte jag 600 gram kalvfile 30 kr. Har en lite ica här där jag bor som är en riktig fynd butik. Och jag har inge problem med köttfärs med kort datum eller utgång samma dag .


    Får man fråga vilken ica butik ? :)

    :) Absolut har man tur och inte alla pansisar hunnit före så är kometen eller torgkassen toppen affärer Lycka Till (Y)

    :) Tackar. Ja , på Torgkassen handlar jag ibland. Fast det var ett tag sen sist..

  • naranja 3 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 24 okt 2011

    Jag köper alltid halva priset varor. Min Willysbutik har alltid en låda där man kan göra fynd. Senast idag blev det 1 kilo svenska färska kycklingbröstfileér för 50 kr.
    Ost sänks ner ibland till 50% och hårdost som passerat datum blir bara bättre;)

    Fryser för det mesta in mina fynd utom då osten som funkar alldeles utmärkt en månad till minst.

    Håller med om att vi är alldeles för petiga när det gäller datum. Har vi tappat förmågan att använda smak och lukt sinnet ?


    Helt rätt! Hårdost på kort datum borde fler lära sig att fynda! Själv river jag osten i min maskin och fryser in - färdigt för lasagne, tacos eller vad som helst.

    Jag tror att vi har lärt oss att lita blint på myndigheter och därför är så många livrädda för "gammal mat". Nuförtiden har både butiker och hem fullgoda kylmöjligheter så varför denna skräck? Det vi borde vara skeptiska inför är restaurangernas mat - var kommer kycklingen ifrån t ex?

  • The_mama97mia 3 november 2011

    ...men idag råkade jag ut för ngt trist...
    Köpte nyss en förpackning chicken drumsticks (färsk) till nedsatt pris. Gör i ordning marinaden o öppnar sedan förpackningen och det luktar apa... Det går ju inte att äta!
    RIngde butiken, har inte möjlighet att åka dit igen nu, får ta det imorgon, men ville tala om det för dom - för det fanns flera förp med sista förbrukningsdatum idag.
    Suck. FÅr bli nåt annat till middag då.

  • Mistys 3 november 2011

    Nya fynd på min Willys idag;)

    1 kg Kalvfärs 44 kr
    2 kilo Kycklingfile 80 kr
    20 st Wienerkorvar 30 kr


    Allt luktade fräscht när jag öppnat, låtit lufta en stund och packat om i nya plastpåsar.

    Ni vet väl att man aldrig ska frysa färdigförpackade köttförpackningar. Gasen dom sprutar in är inte bra att frysa. Exakt varför vet jag inte, kanske har med att det bildas en otäck doft då? Kanske någon annan som vet. Vet bara att man inte ska frysa den.Det man kan göra om man inte vill packa om är att sticka ett par hål i förpackningarna så gasen pyser ut, sen kan man frysa utan problem....bara ett tips.

  • The_mama97mia 3 november 2011

    Tack för det tipset! Jag brukar paketera om när jag fryser in, men bra att veta!

    Att jag hade otur idag kommer inte att hundra mig från att shoppa kort datum igen, men... kommer nog undvika färsk kyckling på sista förbrukningsdag.

    Det är detta jag menade i en annan tråd - varför sätter inte affären ned priset i bättrre tid innan? Alternativt skänker bort det på sista förbrukn dag - ät på egen risk....

  • app_syl1 3 november 2011

    Jag köper mycket när jag hittar något sist hihhade jag marinerad kalkonstek för 34.50 så där slank 2 st ner och nu ligger dom i frysen och gottar sig :-)

  • flottas 3 november 2011

    Bäst före-varor köper jag, men inte sista förbrukningsdag. Det är skillnad.
    Köttfärs vågar jag inte köpa.
    Tillagar samma dag, sen fryser jag ner till matlådor.

  • Tingeling13 3 november 2011

    Ja, det gör jag OFTA

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.