Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korvfunderingar, varumärke

  • marielotta 2 oktober 2009

    Undrar vilka korvar som ni tycker är godast?
    Själv köper jag alltid Scans falukorv, men vet egentligen inte om den är godast. Det har liksom blivit en vana. Har köpt några som jag absolut inte tycker om, och det är de smala i tio pack som vi haft till grillning. Kommer inte ihåg vilket märke jag inte tyckte om. Ena sonen gillar kycklingkorv bättre...
    Övriga korvar blir det lite olika, men vet inte om jag hittat en favorit. Skulle gärna vilja veta vilka korvar ni föredrar.
    Smala
    Tjocka
    falukorv
    prinskorv,
    wienerkorv
    kryddadekorvar.

    Hälsn. Lotta

  • enAnnan 2 oktober 2009

    De gånger jag köper falukorv så köper jag Sohlbergs eftersom den görs här i stan. Annars är just knäppkorv eller prinskorv våra korvfavoriter.

    Helst namnskyddade korvar och mycket kött.

  • Lena 2 oktober 2009

    Vi brukar köpa lithells, nyléns hugoson, lätt falukorv, hotdogs, men favoriten är ändå Litells korv både varm, grill och falukorven

  • farmoringer 2 oktober 2009

    När det gäller falukorv vill jag ha Petterssons magra. Den är godare än fet falukorv. Smakar korv. Plus att den görs här uppe i norr dessutom..

  • Beckis83 2 oktober 2009

    helst köper jag Roslagsgrill och deras prinskorv. Mestadels eftersom det är lokalt och hög kötthalt. Deras pölsa är inte dum den heller. Annars funkar scans Lantkorv bra, lite mer smak än vanlig falukorv.

  • Snuttepuff 2 oktober 2009

    Jag tar alltid den korv som har mest köttmängd i.
    Så ska jag köpa falukorv kollar jag detta... vill inte ha så mycket annat i!(H)

  • Lennart_58 2 oktober 2009

    Skulle jag ngn gång köpa falukorv så blir det Kihl´s Falukorv. gillar den lite lökiga smaken. Grillkorv, Eurochopper duger bra, brukar göra korv stroganoff på dem. varmkorv: bullen´s Pilsnerkorv, för att använda som "handkorv" som sonen sa när han var liten. Sen har vi ju alltid det stora utbudet av ölkorvar med olika styrka o smak. Timmermanskorv kommer jag ihåg var en mycket god smörgåskorv, men mäktig o fet, men med en härlig röksmak. Lennart. :p:p:p

  • boz1965 2 oktober 2009

    Enebacken (Lidl) falukorv tycker jag är kanongod med sin lilla aning av vitlök och att den blir lagom krispig när man steker den. Annars föredrar jag lokala Gottfrids när det gäller "matkorv" och när det kommer till påläggskorv, leverpastej, mm. är det SP Chark i Asmundtorp (också lokalt) som gäller för hela slanten.

  • Boundin 2 oktober 2009

    Lithells varmkorv är en favorit när tiden tryter.. snabbt, lätt och gott(Y)

  • familjenlundin 2 oktober 2009

    Vi köper mest korv med mest köttmängd i, om det är falukorv vi pratar om. Annars så gillar vi kryddkorvar, choritzo, kolbaz, bratwurst och allt vad dom nu heter :p
    En annan korv som jag älskar är Gustafskorv....mmmm mums :D men det använder jag mest som smörgåspålägg (fast den är jäklig god att äta den som den är också :p )

    http://www.gustafskorv.se

  • Lena 2 oktober 2009

    Skrivet av familjenlundin den 2 okt 2009

    Vi köper mest korv med mest köttmängd i, om det är falukorv vi pratar om. Annars så gillar vi kryddkorvar, choritzo, kolbaz, bratwurst och allt vad dom nu heter :p
    En annan korv som jag älskar är Gustafskorv....mmmm mums :D men det använder jag mest som smörgåspålägg (fast den är jäklig god att äta den som den är också :p )

    http://www.gustafskorv.se


    Den är också bara så otroligt god mmmmmm

  • zudette 2 oktober 2009

    Vi köper lokalproducerad korv så långt det är möjligt! Tyvärr har inte alla våra tillverkare så stort utbud när det gäller de kryddigare korvarna som är roliga att ha i maten ibland - Vår absoluta falukorvsfavorit är Nordchark! (Y) Men både Pettersssons och Nylén-Hugosson går ner med betyget med berömd godkänt. Vill vi lyxa till det här i Norrbotten äter vi gärna Jokkmokkskorven och personligen tycker jag att den jättegod men lite överskattad - den är inte värd sitt pris när man jämför med våra andra alternativ.

  • zudette 2 oktober 2009

    :'(

  • Majainorr 2 oktober 2009

    Köper helst Nyhléns - Hugossons när det gäller falukorv.
    Ska det vara varmkorv så är det Bullens som gäller - helt outstanding! (Y)

  • asasto 2 oktober 2009

    De allra godaste är de där sydamerikanska chorizorna man kan köpa på ex. hötorgshallen i stockholm. De är åt det hemgjorda hållet med rått kött i och en massa kryddor och så är de tjocka, inte det minsta lik chorizon på ICA (ser mera ut som korvar gör då man gör dem själv) och de kostar faktiskt inte speciellt mycket (runt 100kr kilot) tyvärr är jag inte inne i stockholm så ofta. Ofta skippar jag korven på ICA för de flesta sorter innehåller glutamat och annan skit, men sist jag köpte korv (bratwurst) som jag skulle ha i Bigosen så hittade jag ICAs egna märke som faktiskt var helt utan glutamat och konstiga tilsatser och den var inte dyr heller, den smakade bra i bigosen iallafall.

  • Mistys 2 oktober 2009

    Köper alltid Andersson o Tillmans varmkorv,grillkorv och frukostkorv. Godast och innehåller inte blodprotein. När det gäller varmkorv och grillkorv så är det allt för många märken som har blodprotein i innehållsförteckningen. Däremot frukost,wiener ,prins och falukorv är ju namnskyddat så där är det lättare. Köper alltid willys prinskorv( godast) däremot falukorv har jag inte riktigt kommit på vilket märke jag gillar mest. Kör fortfarande olika och testar men glömmer gång från gång sen vad jag tyckte:D Så har någon nåt tips så ..........:) Lithells varmkorv innehåller blodprotein så den blir kvar i butiken för min del!

  • Mistys 2 oktober 2009

    Köper alltid Andersson o Tillmans varmkorv,grillkorv och frukostkorv. Godast och innehåller inte blodprotein. När det gäller varmkorv och grillkorv så är det allt för många märken som har blodprotein i innehållsförteckningen. Däremot frukost,wiener ,prins och falukorv är ju namnskyddat så där är det lättare. Köper alltid willys prinskorv( godast) däremot falukorv har jag inte riktigt kommit på vilket märke jag gillar mest. Kör fortfarande olika och testar men glömmer gång från gång sen vad jag tyckte:D Så har någon nåt tips så ..........:) Lithells varmkorv innehåller blodprotein så den blir kvar i butiken för min del!

  • maria_wijk 2 oktober 2009

    Inte ofta jag äter korv men när det blir blir det antingen Sohlbergs falukorv, Lithells skinnfria varmkorv alternativt Godingar eller Frukostkorv.

    Äter inte kryddkorvar som Chorizo eller Bratwurst och liknande då jag inte tycker om den kryddningen på korv, men köps hem åt sambon ibland.

    Nått som inte kommer innanför dörren alls hos oss är Hotdogs, yeak.

    Edit: Just ja, vad gäller smörgåspålägg så är favoritkorven enrisrökt cognacsmedwurst.

  • kattgnag 2 oktober 2009

    "Falukorv utan E-nummer" handlar jag gärna. Familjen Olssons Kött & Charkuterier.
    Citat:
    "Pressmeddelande 2009-09-17
    Middagsfrid först med korv utan E-nummer
    Sverige snabbast växande företag inom hemleverans av matvaror, Middagsfrid,
    blir första nationella aktör i livsmedelsbranschen att använda korv helt utan
    kemiska tillsatser i sina recept. Den nya serien charkprodukter har tagits fram
    av Familjen Olssons Kött och Charkuterier och går under benämningen Utan Enummer.
    I nästa vecka får de nya korvarna en flygande start när Middagsfrid
    levererar drygt 2 500 falukorvar av varumärket Utan E-nummer i matkassarna
    till sina kunder över hela Sverige och i Danmark.
    Middagsfrids grundare Kicki Theander startade i julas ett uppror mot onödiga tillsatser i
    livsmedel. De nya korvarna blir nu en del i upproret och Theander uppmanar alla att
    kräva att varor utan E-nummer ska säljas i den lokala livsmedelsbutiken.
    Middagsfrid arbetar fokuserat för att hitta råvaror som är bra från både hälso- och
    klimatsynpunkt till sina matkassar och bojkottar därför varor med onödiga tillsatser där
    ingen vet om de är hälsofarliga eller inte. Just korv har varit ett problem för Middagsfrid
    då dessa ofta innehåller mängder av tillsatser med olika E-nummer och har låg kötthalt.
    - Korv kan vara gott och är praktiskt, men vi har tyvärr hittills inte lyckats hitta särskilt
    många bra produkter som vi vill erbjuda våra kunder. Många korvar innehåller alla
    möjliga E-nummer, däribland det fruktade E250 som misstänks orsaka cancer, och vi vill
    att de ska innehålla minst 70 procent kött. Därför kommer Familjen Olssons korvar in
    perfekt, säger Middagsfrids grundare och VD Kicki Theander.
    Bakgrunden är den att Familjen Olssons Kött och Charkuterier, som har funnits i
    branschen i fyra år, har utvecklat en ny serie charkprodukter. Varorna som säljs under
    varumärket Utan E-nummer omfattar inledningsvis falukorv, prinskorv, wienerkorv,
    bratwurst och chorizo.
    - Med all debatt som har varit om farliga tillsatser tyckte vi att det här är rätt väg att gå.
    Det känns mycket glädjande att Middagsfrid har samma syn på kemiska tillsatser som vi
    har, säger Familjen Olssons VD Uno Olsson.
    Det har dock visat sig vara trögt för Familjen Olsson att få ut de nya charkprodukterna
    på marknaden då de stora grossisterna hos de stora livsmedelskedjorna hittills har visat
    ett ganska svalt intresse.
    - Det känns tråkigt att de stora kedjorna inte gör större ansträngningar för att öka
    konsumenternas möjligheter att köpa produkter utan onödiga tillsatser. Vi ska hjälpa
    konsumenterna att ändra på det här och driva på utvecklingen så att det erbjuds fler
    varor utan E-nummer i butikerna, säger Kicki Theander.
    Kicki Theander drivs av ett stort intresse för mat kombinerat med en vision att göra livet
    enklare för andra samtidigt som hon garanterar att hennes kunder får bra mat både från
    hälso- och miljösynpunkt. Just det här med att garantera bra mat ledde till att Kicki
    startade ett uppror mot onödiga tillsatser i livsmedel strax före jul.
    Upproret går ut på att Middagsfrid bojkottar varor som innehållet E-nummer där ingen
    vet om de är hälsofarliga eller inte. Upproret har fått stor effekt eftersom Middagsfrid
    bestämmer vad drygt 14 000 människor i Sverige har på middagsbordet varje dag.
    I nästa vecka har alltså Middagsfrids kunder falukorv Utan E-nummer på bordet. Det blir
    totalt drygt 2 500 falukorvar som levereras ut med Middagsfrids matkassar.
    - Jag hoppas att det här sätter tryck på andra aktörer i branschen. Jag kommer även att
    driva ett positivt opinionsarbete där jag uppmanar alla Middagsfrids familjer och de som
    följer min blogg att kräva att den lokala affären ska ta in korv utan E-nummer, säger
    Kicki Theander.
    Idag prenumererar över 4 300 hushåll i Storstockholm, Göteborgsområdet, Malmö, Lund,
    Linköping, Norrköping, Örebro, Västerås, Enköping, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg,
    Ängelholm, Landskrona, Höganäs, Södertälje och Danmark på Middagsfrids
    veckomatkassar och recept. Majoriteten av Middagsfrids kunder har varannan veckas
    leverans. Det innebär att antal leveranser med de nya falukorvarna når cirka 2 500
    hushåll."
    Slut citat

  • boz1965 2 oktober 2009

    Ingemar Johanssons Chark (samma som tillverkar Lidl's falukorv) tillverkar också falukorv utan E-tillsatser, den har funnits i butik ett tag nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.