Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korvgryta?

  • eva23 20 februari 2016

    Hej! Jag söker ett recept på korvgryta som fanns i en äldre upplaga av Vår Kokbok. Mitt ex är tryckt 1975 och där finns den inte. Men det fanns en äldre upplaga med ett recept på korvgryta som innehåller falukorv, potatis, purjolök mm. Det är vad jag minns men kan finnas fler ingredienser. Är det någon som har detta recept?

  • flabban 21 februari 2016

    Jag har "vår kokbok" från 1964 och i den finns ett recept på falukorvsgryta med potatis. Om det är det receptet du menar, så innehåller den, 8 medelstora potatisar, 3 medelstora morötter, 2 gula lökar eller 1 purjolök, margarin eller smör, 1/2 msk salt, vitpeppar, 4 dl mjölk, 2-3 hg falukorv,och klippt grönt.

  • eva23 23 februari 2016

    Flabban: Det här är nog receptet, fast jag minns inte att det var mjölk i, men jag ska testa. Tack så mycket!

  • Smilla50 26 februari 2016

    Skrivet av eva23 den 20 feb 2016

    Hej! Jag söker ett recept på korvgryta som fanns i en äldre upplaga av Vår Kokbok. Mitt ex är tryckt 1975 och där finns den inte. Men det fanns en äldre upplaga med ett recept på korvgryta som innehåller falukorv, potatis, purjolök mm. Det är vad jag minns men kan finnas fler ingredienser. Är det någon som har detta recept?


    Jag brukar göra en god korvgryta som innehåller falukorv i bitar, potatis (i bitar)purjolök (i bitar), morötter (i bitar), kålrot (i bitar), 5 dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 lagerblad, ca 4 msk senap, salt och peppar. När grytan är klar har jag på lite gröna ärtor. Gott, billigt och enkelt.

  • eva23 27 februari 2016

    Smilla50: Ditt recept verkar också gott, det ska också testas. Tack!

  • Veranne 29 februari 2016

    Korvgryta är gott!
    Testa gärna utan buljongtärning (också), ibland tar den bort lite av den fina smaken som rot- och grönsakerna har själva.

  • amoz 3 mars 2016

    Mitt recept på korvgryta är ett alternativ. .. Amoz bråttomgryta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.