Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kroppkakor.

  • NewDown 6 augusti 2008

    Är det någon som vet om det går att göra kroppkakor på färskpotatis?
    Har hört någonstans att det inte blir bra men jag vet ju inte, är det någon som har provat eller vet?

    Jag är super sugen på kroppkakor.

  • Fiona 6 augusti 2008

    Mormor (en äkta ö-landsbo) och min mor säger alltid absolut nej till kroppkakor på färskpotatis.
    Brukar dock kunna finnas papperspåsar med "gammelpotatis" att köpa i mataffärerna...

  • anluk 6 augusti 2008

    Min mamma som också gör äkta Blekingska kroppkakor säger att det absolut INTE går att göra på färskpotatis,, så det är nog till att vänta tills dem gamla kommer eller göra som Fiona säger, se om det finns påsar med gammelpotatis i affären...
    Annars är verkligen kroppkakor det godaste jag vet, tyvärr äter jag det inte så ofta eftersom barnen avskyr det men när mamma gör så slår hon en pling..

  • NewDown 6 augusti 2008

    Okej ska kolla i affären annars är det bara att vänta.
    Tack för era svar.:)

  • The_mama97mia 6 augusti 2008

    Body cakes... oh så gott. Fast jag är mer en pitepaltkvinna.
    SKulle nog inte testa med färskpotatis, men så här års brukar ju färskpotatisen redan vara gammal i butiken. Om du inte får tag på gammal pot skulle jag kolla efter "gammal" färskpotatis. Och prova.... Kanske man kan ha i extra pot mjöl för klibbighet (stärkelse)?

  • Annettenn 6 augusti 2008

    Borde man inte kunna göra kroppkakor på bakpotatis då? Man kan göra mos på dessa när färskpotatisen är igång, borde man väl också kunna göra kroppkakor på dessa, eller? Jag har aldrig varken smakat eller gjort kroppkakor, men bara en tanke i förbifarten sådär.. :)

  • Mysen 6 augusti 2008

    Min syrra gjorde i veckan kroppkakor på färsk potatis och det gick alldeles utmärkt!
    Så kör på!
    /Mysen

  • farmoringer 6 augusti 2008

    Jag gör då palt med färskpotatis och det går också bra så det borde vara samma för kroppkaka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.