Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kroppkakor

  • Penne 9 november 2008

    Jag har aldrig ätit kroppkakor, och nu har jag bestämt att jag måste pröva det nån dag. Har kollat runt på matklubben efter recept o det finns både på rå och kokt potatis, kokta eller stekta och med lingon och smör eller med grädde.

    Hur ska riktiga kroppkakor lagas? Och vad ska man ha till?

    Jag har sett att det finns färdiga i affären, om man vill pröva hur kroppkakor smakar, är det någon som har smakat de färdiggjorda och vet om de är goda? Antagligen inte som hemgjorda men kanske ändå goda?

  • carissma2 9 november 2008

    Hej Sussie!!

    Jag kommer från Kalmar ursprungligen och där äter man både småländska och öländska kroppkakor, jag älskar dom öländska allra mest faktiskt.

    I dom öländska kroppkakorna så är det lök i blandat med tärnat rimmat fläsk samt kryddpeppar. Det som också är utmärkande för dom öländska är att det är mest rå potatis i smeten man brukar säga att det är 80% råriven potatis och 20% kokt och riven potatis i.
    Det finns massor med bra recept på öländska kroppkakor på nätet så ha tålamod och leta på :p
    Det finns inget godare enligt mig, min favvemat alla kategorier!!!

  • carissma2 9 november 2008

    PS!!
    Glömde ju en sak *S* det ska vara lingon till och KANSKE en smörklick men inget mer, jag tycker att det förstör smaken med en massa "onödga" grejer" på tallriken.

  • Penne 9 november 2008

    Okej, då ska jag nog pröva det, spännande! Tack så mkt för tipsen! :)

  • Matglad-54 9 november 2008

    :D Min mormor kom från Oskarshamn och tog med sej seden upp hit till Hälsingland att göra småländska kroppkakor som består av kokt potatis, de tycker jag är allra godast förståss..... Men som du ser av våra svar så är" smaken som baken, delad"...... Jag har ätit köpta kroppkakor men det är ingenting om man jämför med hemma gjorda....

  • Matglad-54 9 november 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 9 nov 2008

    :D Min mormor kom från Oskarshamn och tog med sej seden upp hit till Hälsingland att göra småländska kroppkakor som består av kokt potatis, de tycker jag är allra godast förståss..... Men som du ser av våra svar så är" smaken som baken, delad"...... Jag har ätit köpta kroppkakor men det är ingenting om man jämför med hemma gjorda....

    Glömde skriva MUUUUUUMS!!!!!!!

  • Bakarlag 9 november 2008


    Hur ska riktiga kroppkakor lagas? Och vad ska man ha till?

    Jag har sett att det finns färdiga i affären, om man vill pröva hur kroppkakor smakar, är det någon som har smakat de färdiggjorda och vet om de är goda? Antagligen inte som hemgjorda men kanske ändå goda?


    Min svärmor har nästan enbart rå potatis i sina kroppkakor, bara några kokta blandas i. De blir gråa. När man kokar dem får man inte lägga på lock på kastrullen, då faller allt i sär.

    De vita, med enbart kokt potatis har vi i småland till julbordet, och kallar dem då delikatesskroppkakor. Men jag föredrar de stora grå som jag har recept på.

    Receptet finns också på min hemsida http://www.ordalag.se
    Karin

  • Prima 9 november 2008

    Åh jisses va gott! För många år sen när jag campade med min mor o far på öland höll jag på att dö av matchocken... inte gott alls. MEN så var det sån där vacumpackad kroppkaka... serverad m lingonsylt. Inte ens nu låter det gott :(

    Men så i somras var vi på öland i vanlig ordning (favoritstället nr ett) o köpte i ett stånd. Vi beställde med smör o shit pomm fritt va gott det var. Ville ha mer!! Så hädanefter ska jag äta kroppkakor på öland varje sommar :)

  • anluk 9 november 2008

    Min mamma gör enligt mig världens godaste kroppkakor. Hon har både rå och kokt potatis i. Hennes recept är ursprungligen från Blekinge. Underbart goda!

  • Penne 9 november 2008

    Detta måste ju absolut prövas...! Tack för alla tips

  • Meppalottan 9 november 2008

    Jag gör på kokt potatis. Har ett recept som Wretman skrivit
    Fyllningen består av lite rökt skinka, rimmat fläsk, löktärningar och grovkrossad kryddpeppar, som jag stekt ihop innan jag kokar kroppkakorna. Åhh, mums, så gott. Det är värt allt besvär som det tar att göra såna.. Lingonsylt är naturligt till. Mmmmmmmmmmmmmmmmm

  • mojans 9 november 2008

    Hej
    Jag kommer från Blekinge, och vi skiljer på ölandskroppkakor och " vanliga". I Blekinge är kroppkakorna störrre. Jag tycker det blir godast om man tar 1/3 kokt potatis och resten rå.
    När det gäller mjöl så är det olika beroende på vilken sorts potatis man använder.
    Lycka till.

    Mojans

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.