Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kyckling hjärta

  • matlagerskan 28 februari 2010

    jag vill ha kycklinghjärta sa min man och köpte en
    förpackning,

    men vad ska jag göra med dom??

    letade här efter tips men hittade inget.

    erfarenhet någon??


    /matlagerskan

  • boz1965 28 februari 2010

    Wokat marinerat kycklinghjärta

    4 portioner

    120 minuter

    * 450 g kycklinghjärta
    * 1 msk mörk soja
    * 2 msk chinkiangvinäger
    * 2 msk råsocker
    * 2 msk finhackad ingefära
    * 2 finhackade vitlöksklyftor
    * 2 smulade thaichili
    * 1 liten purjolök
    * 2 morötter
    * 1 burk vattenkastanjer
    * 2 msk neutral olja
    * 1/2 msk potatismjöl

    1. Putsa hjärtana. Klyv dem och skölj av eventuella blodklumpar inuti. Lägg dem i en bunke.
    2. Blanda samman soja, vinäger, socker, ingefära, vitlök och chili och slå över marinaden över kycklinghjärtana.
    3. Låt kycklinghjärtana marinera minst en timme i kylskåp, gärna längre. Rör om då och då.
    4. Strimla purlolöken tunt och skär morötterna i tunna stavar. Skiva vattenkastanjerna.
    5. Låt kycklinghjärtana rinna av från marinaden i ett durkslag, men ta vara på marinaden.
    6. Hetta upp olja i en wok eller stekpanna. Woka kycklinghjärtana tills de fått fin färg och är riktigt knapriga, ca 10 minuter.
    7. Tillsätt purjolök, morötter och vattenkastanj och stek ytterligare någon minut.
    8. Slå över marinaden utrört med potatismjölet och låt koka två minuter.

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    Jag skulle i hymmel och hemlighet byta ut det mot vanlig filé och säga, här kommer kycklingen, hjärtat!

  • boz1965 28 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 28 feb 2010

    Jag skulle i hymmel och hemlighet byta ut det mot vanlig filé och säga, här kommer kycklingen, hjärtat!


    Inte så lätt att lura folk med vitt kött istället för rött. =)

  • Schnitt 28 februari 2010

    Tycker det e godast o bara steka upp som kycklinglever! Brunsås, potatis och rödkål är ett måste till ^^(L)

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    Boz - eh.. jag är ju färgblind... :D

  • asasto 28 februari 2010

    Och jag hade svarat. Vad trevligt vad ska DU laga till av kycklinghjärtat? (Man är väl inte handikappad bara för att man är man, man är väl läskunnig och kan följa instruktioner i en kokbok?)

    Vill man ha något udda kan man laga till något av det själv så man får det som man vill ha det, för kanske han har ätit kycklinghjärta på ett visst sätt tidigare och vill ha något snarlika.

  • Mistys 28 februari 2010

    Jadu, håller med. Skulle min man komma hem med det får han laga till och äta det själv också :p

  • matlagerskan 6 mars 2010

    tack för förslag och recept!

  • FrokenLindgren 6 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 28 feb 2010

    Jadu, håller med. Skulle min man komma hem med det får han laga till och äta det själv också :p


    Samma här. Men kycklinglever däremot är smaskens!

  • The_mama97mia 7 mars 2010

    jag gjorde en kanongod gryta på kycklinglever + filé idag
    http://www.matklubben.se/recept/kycklinggryta_paa_file_lever_och_bacon_81896.html
    funkar nog för hjärta med...

  • poffa 7 mars 2010

    Skrivet av Schnitt den 28 feb 2010

    Tycker det e godast o bara steka upp som kycklinglever! Brunsås, potatis och rödkål är ett måste till ^^(L)


    Håller med...

  • Becazinha 7 mars 2010

    Det enda sättet jag ätit kycklinghjärta är grillat på spett, endast ingnidet i salt tror jag. Tycker man om hjärta är det säkert jättegott, men personligen gillar jag inte smaken. Hoppas du fått nåt bra tips att laga till dem på!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.