Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kycklingburgare

  • Herr_Falukropp 2 september 2010

    Har försökt att göra kycklingburgare själv men jag kan inte få till den rätta konsistensen. Smaken har jag fått till som jag vill ha den, men konsistensen blir a-la hockeypuck. Hård och gummiaktig. Jag maler köttet själv och blandar smeten ungefär som en traditionell köttbullssmet fast utan lök. Sedan dubbelpanerar jag dem steker.. I panaden har jag 70% ströbröd och 30% krossade cornflakes c:a. Och den blir bra så det är själva köttsmeten jag skulle vilja ha hjälp med.

    Någon som kan hjälpa?

  • Roggan 2 september 2010

    Jag hade också problem med färdigköpt kycklingfärs. Efter mycket mixtrande så upptäckte jag att det inte blev gummiaktigt om jag inte arbetade färsen så mycket.

  • boz1965 2 september 2010

    Skrivet av Roggan den 2 sep 2010

    Jag hade också problem med färdigköpt kycklingfärs. Efter mycket mixtrande så upptäckte jag att det inte blev gummiaktigt om jag inte arbetade färsen så mycket.


    Samma här. Till en början arbetade jag färsen i assistenten. Men sedan jag tvingades arbeta den för hand en gång när assistenten var på service så upptäckte jag att resultatet blev tusan så mkt bättre om än inte helt tillfredsställande. Har några uppslag jag tänkte testa när jag gör kycklingköttbullar längre fram. Jag kan ju rapportera av senare om hur det gick.

  • maxxess 4 september 2010

    Nu har jag bara gjort köttbullar på nedan recept (riktigt stora) och de blev mkt saftiga.
    A o O för hemmalt som skall bli burgare är: finmalt (3 mm). Många recept för kött säger grovmalt, det är en missuppfattning enligt mig.
    Och om du använder kyckling så ta inte bröstköttet, kycklinglårfilé (som inte är en filé i egentlig mening) är passande att mala själv och göra burgare och köttbullar av.

    Passa på att blanda ev ingredienser under malning så behöver du inte arbeta färsen i onödan innan tillagning.
    Hemgjorda kycklingköttbullar i sås

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.