Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kycklingklubbor med skinn?

  • ScarlettRose 7 juni 2011

    Hej!

    Jag har en liten fundering kring skinn på kycklingklubbor.
    Om man ska ha kvar skinnet, är det i så fall det där bleka, knottriga, inte alltför tunna lagret som kan sitta på när man köper dem som man ska äta? Har inget emot att äta kycklingskinn, men när kycklingen är rå så ser det där lagret ganska motbjudande ut.
    Jag brukar annars tycka att instinkten vad gäller om något kan ätas eller inte ofta stämmer. Men om det är det lagret man menar när man tycker att kycklingklubbor ska ha skinnet kvar, så är min instinkt helt ute och cyklar :P

  • MatAnders 7 juni 2011

    Helt rätt skinnet är ju nästan det godaste och det är det som du tycker ser blekt och knottrigt ut, Marinera gärna klubborna i lite olja,soja,dom kryddor du gillar några timmar sen in i ugnen på ca 200-225 i runt 45-50 minuter (stick i dom och kolla så saften inte är blodig) ibland bör man täcka dom med folie efter halva tiden så dom inte blir brända sen kommer du känna igen dom :) Sedan kan man ju om man inte har tid att marinera bara pensla dom med olja och salt och kryddor gärna paprika pulver det ger en fin färg och god smak (det går åt en del).
    Lycka till nu

    Så här gör jag ungefär beräknat på 4 klubbor
    ca 1 dl olja
    drygt 1 msk kinesisk soja
    1 msk paprika pulver
    1/2 citron
    svart peppar
    salt
    lite cayenne peppar

  • The_mama97mia 7 juni 2011

    hehe, ja Anders har helt rätt.
    När jag gör kyckling i ugnen så kör jag den (klubban eller hel pippi) med skinnsidan ner först, sen efter ett tag vänder jag på den så att skinnsidan är den som sist får hög värme på och därmed blir knaprig.

  • ScarlettRose 7 juni 2011

    Tack så mycket för svaren :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.