Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätt pastasås

  • Mandelblom42 21 augusti 2009

    Nu behöver jag er hjälp!
    Jag ska laga pastasås till ca 25 pers. och jag hittar ingen som är både lätt, någorlunda snabblagad och billig - men god och trevlig förstas. Den måste gå att frysa eftersom den inte ska användas på en gång. Tack på förhand!

  • The_mama97mia 21 augusti 2009

    Förlåt ett trist förslag kanske, men vad är det för fel med en "vanlig" köttfärssås, snabbt, lätt att laga, går att frysa, går också att dryga ut så att du får ned portionskostnaden, tips riv i morötter och eller squash, var generös med tomaterna.

  • flingsalt 21 augusti 2009

    Kanske en pastasås gjord av grädde, paprika (i olika färger), bacon, champinjoner, lök.. lite köttbuljong och fläskfilé alt kycklingfilé? (L)

  • Babzan 21 augusti 2009

    Åt en god pastasås i Italien, gjord på grädde, gorgonzola,champinjoner, vitlök och bacon. Gjorde denna hemma också, men uteslöt då baconet och ersatte gorgonzolan med kvibille ädelost för att få en vegetarisk och lite billigare variant:p Serveras tillsammans med valfri pasta och självklart svartpeppar och riven ost.:p

  • hillan66 21 augusti 2009

    Här är ett recept på en enkel, god pastasås som vi ätit många gånger. Både på fester med många personer och bara familjen! Mycket lättlagad!!

    Vegetarisk pastasås med vitlökspaprika

  • halen6966 21 augusti 2009

    Skrivet av Mandelblom42 den 21 aug 2009

    Nu behöver jag er hjälp!
    Jag ska laga pastasås till ca 25 pers. och jag hittar ingen som är både lätt, någorlunda snabblagad och billig - men god och trevlig förstas. Den måste gå att frysa eftersom den inte ska användas på en gång. Tack på förhand!

  • halen6966 21 augusti 2009

    Enkelt men så gott!!

    Grädde, skinka, tomat pure, ärtor och purjo lök,, mkt gott

  • redd 21 augusti 2009

    Antar att det billigaste blir att göra en stor gryta vit sås model tjockare (mjölk, mjöl och vatten), sedan i med säg 1kg riven ost och någon starkare ost för smakens skull samt kryddor och strimlad bacon/skinka.

    Alternativt samma vita sås (kanske med grädde i) och med soya och strimlat stekt nötkött.

    Alternativt Samma vita sås men med curry och stekta kyklingtärningar i. (skär kycklingfileer medans de är halvfrysna MYCKET lättare)

    Ett annat alternativ är ju krossade tomater som man reducerar och har i bönor, maj, svamp etc. Korv bitar brukar göra sig ganska bra i dom.. Tror det finns jumboburkar på typ willys.

  • enAnnan 21 augusti 2009

    Den här kanske:
    Lenas Spaghettisås

    annars håller jag med mama97mia, en riktigt god köttfärssås kan du ju variera och krydda som du vill och dryga ut med grönsaker och linser

  • Lilloo 21 augusti 2009

    Jag gjorde denna på en lunchbjudning för inte allt för länge sedan och den var suveränt god. hade nybakat bröd till.
    Spaghetti med skinksås

  • markus 21 augusti 2009

    Strimla fläskfile och stek med vitlök, paprika, lök och champisar. Smaka av med salt och svartpeppar och smaksätt ned gorgonzola.Sjukt gott till t ex tagliatelle

  • farmormor 21 augusti 2009

    Här kommer ett par tips
    Annorlunda köttfärssås
    Färgglad kasslersås

  • poffa 21 augusti 2009

    Tomatbaserad pastasås är både billig och fördelaktig att frysa.
    Ta lite passerade tomater , men först, fräs på lite hackad gul lök, röd lök i lika mängd, samt lite färska örter, förslagsvis persilja, mycket persilja, salvia, basilika, citronsalt, krydda med lite färskmalen svarpeppar och några nypor socker. Glöm inte en skvätt salt och kycklingbuljong/veg-buljong. Tillsätt sedan passerade tomater.

    Låt allt koka in en stund. Kör några tag med stavmixern.

    Klart!

    Denna sås passar till det mesta.

  • jimboz 21 augusti 2009

    Om det är så många ,så förmodar jag att det serveras någonting till typ pasta :) Gör en Lasagne till alla istället med en vacker Sallad så blir det lättare !

  • enAnnan 21 augusti 2009

    Skrivet av poffa den 21 aug 2009

    Tomatbaserad pastasås är både billig och fördelaktig att frysa.
    Ta lite passerade tomater och fräs på med gul lök, röd lök och färska örter, förslagsvis persilja, mycket persilja, salvia, basilika, citronsalt, krydda med lite färskmalen svarpeppar och några nypor socker. Glöm inte en skvätt salt och kycklingbuljong/veg-buljong.

    Låt allt koka in en stund. Kör några tag med stavmixern.

    Klart!

    Denna sås passar till det mesta.


    Mmm tänk denna med några klumpar mozzarella eller fetaost. riktigt gott. (Y)

  • Lotten_J 21 augusti 2009

    Kolla in mitt recept på pastasås. Hur krämig och god som helst, kan varieras i det oändliga

  • klarafardigaga 21 augusti 2009

    Tonfisk, gul lök, krossade tomater, dill, matlagningsgrädde, svartpeppar, salt

    Fräs hackad lök, häll i krossade tomater (koka ihop). Tillsätt matlagningsgrädde, hackad dill och tillsist tonfisken. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar,
    servera med en god pasta gärna färsk.

    1burk tonfisk, 1 gul lök, 2dl matlagningsgrädde och 0,5-0,75dl dill till 500g krossade tomater

    Går utmärkt att frysa och är favorit pastasåsen hemma hos oss samt mycket billig!

  • Mandelblom42 24 augusti 2009

    Tusen tack alla ni som gjort er besväret att komma med alla möjliga bra förslag och tips!
    Ingen idétorka hos er inte!! Jag niger och tar tacksamt emot.

  • The_mama97mia 24 augusti 2009

    Du talar väl om vad det blir sen?????
    (Y)

  • are118 24 augusti 2009

    Kanske en champinjon sås, gjord på färska champinjoner( oftast billigare en på burk så här års)

    stek champinjonerna med smör och lök.

    blanda med grädde, soja, buljong, lite vitlök, svart peppar, salt och lite socker som avbrytare.

    red ev. av med lite majsena.

    servera med kyckling eller nötkött på sidan så har du både vegetariskt och vanlig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.