Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landskapsspecialiteter!

  • segerwitch 30 augusti 2008

    :DNär vi har så många medlemar inom klubben, vore det jätte roligt, att skriva om olika recept från olika delar av Sverige, jag har sökt någon kokbok som har ladskapsrecept,
    men inte hittat någon av intresse.(L)
    Skriv gärna, jag är intresserad av alla recept:D(Y)

  • Chocoholic 30 augusti 2008

    Hm. Häruppe äter man ju surströmming, vilket jag gillar!
    Och i Piteå äts det "pitepalt" :)

  • Annras 31 augusti 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)

  • monac 31 augusti 2008

    DET FINNS EN BOK OM "LANDSKAPSRÄTTER".....
    kolla på biblioteket eller titta på Adlibris:)

  • Don_Pedro 31 augusti 2008

    Skrivet av monac den 31 aug 2008

    DET FINNS EN BOK OM "LANDSKAPSRÄTTER".....
    kolla på biblioteket eller titta på Adlibris:)


    (Y):DTack för tipset! Skall kolla efter den, men det skulle vara roligare, om medlemmarnas egna recept, själv är jag uppvuxer i Mexiko, men också i Göteborg och har stort intresse av just landskapsrätter (L)(Y)

  • gnutten1 31 augusti 2008

    Klassisk värmländsk rätt: Nävgröt och fläsk med lingonsylt
    Nävgröt är gjord på skrädmjöl. Jättegott

  • gnutten1 31 augusti 2008

    Håller med Annper: Spettkaka är hur gott som helst!

  • farmoringer 31 augusti 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)



    Rögad ål vad är det?

  • Eery 31 augusti 2008

    hittade inte "landskapsrätter" på adlibris men på antikvariat.net
    kan iofs finnas på nån annan boklåda på nätet

    http://antikvariat.net/get/search.cgi?post

  • Don_Pedro 31 augusti 2008

    Skrivet av Eery den 31 aug 2008

    hittade inte "landskapsrätter" på adlibris men på antikvariat.net
    kan iofs finnas på nån annan boklåda på nätet

    http://antikvariat.net/get/search.cgi?post


    (Y)Tack! har beställt redan(Y)(Y)

  • festmaten 31 augusti 2008

    Skrivet av farmoringer den 31 aug 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)



    Rögad ål vad är det?


    Rögad är skånska, betyder rökt. Är alltså rökt ål!!
    Recept på slättbosnus
    Slättbosnus

  • segerwitch 31 augusti 2008

    Skrivet av kalasmad den 31 aug 2008

    Skrivet av farmoringer den 31 aug 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)



    Rögad ål vad är det?


    Rögad är skånska, betyder rökt. Är alltså rökt ål!!
    Recept på slättbosnus
    Slättbosnus


    :D(Y)Jag tackar så mycket! har satt in den i min kokbok under " Landskapsrätter:D(Y)

  • ros 31 augusti 2008

    :)Här i Småland är det småländsk ostkaka som gäller.
    :)Den bästa är Vrigstad ostkaka som serveras ljummen med lättvispad grädde och hjortronsylt.
    Det är en intressant tråd(Y)(Y)(Y)

  • gladavmat 31 augusti 2008

    Jag undar om det bara är här uppe vi äter blöta o bryta(brutten) Blöta som är vanligast till jul dvs dopp i grytan, ljusugnsbröd värms i skinkspad, men vi äter det ofta men dopppar då o buljong. Bryta, då bryter man ned samma typ av bröd i kall mjölk och gärna sylt till. Men jag tror detta är vanligare i mina föräldrars generation. (är drygt 50 år)

  • Countrygirl 31 augusti 2008

    Vad är väl godare än äkta småländskt isterband. Där är Börjes från Aneby oslagbart. Sedan lite Brostorps ostkaka därefter. Mums!(Y)

  • marwis 31 augusti 2008

    Här i Bohuslän har vi äggost som landskapsrätt. Den äts beroendepå vari Bohuslaän du är med tillbehör som syl, sill, kanel mm. Själv föredrar jag den naturell eller med björnbärssylt:D

  • segerwitch 31 augusti 2008

    Skrivet av gladavmat den 31 aug 2008

    Jag undar om det bara är här uppe vi äter blöta o bryta(brutten) Blöta som är vanligast till jul dvs dopp i grytan, ljusugnsbröd värms i skinkspad, men vi äter det ofta men dopppar då o buljong. Bryta, då bryter man ned samma typ av bröd i kall mjölk och gärna sylt till. Men jag tror detta är vanligare i mina föräldrars generation. (är drygt 50 år)


    :DJag har hört talas om blöta, men det var tunnbröd i bitar som blandades med gräddmjölk och lingon??????:o

  • anluk 31 augusti 2008

    Skrivet av gladavmat den 31 aug 2008

    Jag undar om det bara är här uppe vi äter blöta o bryta(brutten) Blöta som är vanligast till jul dvs dopp i grytan, ljusugnsbröd värms i skinkspad, men vi äter det ofta men dopppar då o buljong. Bryta, då bryter man ned samma typ av bröd i kall mjölk och gärna sylt till. Men jag tror detta är vanligare i mina föräldrars generation. (är drygt 50 år)


    Bryta var klassisk frukost när jag som barn var och hälsade på min systers svärföräldrar i Långbäcken (Lappland). Gottigt!

    Småland är väl ostkakan, skall vara hemmagjord, grädde och jordgubbssylt tycker jag!

  • The_mama97mia 31 augusti 2008

    Men hallå alla östgötar? Jag vet faktiskt inte om ngt är särskilt för ÖG. Dock har jag för mig att just Lingonsylt till stekt strömming med pot mos kan vara lokalt fenomen?????

  • boz1965 31 augusti 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)


    Glöm inte Äggakaga... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.