Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landskapsspecialiteter!

  • Countrygirl 1 september 2008

    Skrivet av evaldo den 1 sep 2008

    Enligt vad jag vet så är nationalrätten i Östergötland: "Östgötsk grönärtsoppa med nässelbröd".
    Tyvär har jag inte lyckats hitta receptet ännu.:D:p



    Brostorps ostkaka ligger i Östergötland. Inte långt från småländska gränsen men ändå i Östergötland. I Ydre kommun.

  • tantdrake 1 september 2008

    (L) Renköttet i olika varianter - kokt i köttsoppa, märgbena, den kokta rivna levern, rensteken - torkad, rökt till suovas, skavad, helstekt.
    Siken.
    Rödingen.
    Sen har vi ju blodet....(L) blodpalt, blodplättar (båda finns bland mina recept), blodkorven....och mandelpotatisen förstås! Klappgröten det skrevs om på första sidan har jag också i recepten (L)
    Vågar inte plocka ut bara en rätt :o Lappland/Norrbotten har ju sååå många godsaker!

  • camsme 1 september 2008

    Bor i Västergötland och älskar grynkorv. Korv gjord på fläskfärs och korngryn. mums

  • The_mama97mia 1 september 2008

    det känns som om de sydligaste o nordligaste landskapen har flest rätter att komma med...
    Jag gillar allt ju. Funderar fortfarande på vad som kan vara östgötskt, på Hällesta marken serveras alltid kålsoppa tror jag... som lokal rätt.
    i Kolmården steks o serveras kolbullar.
    Många rätter som har med lingon att göra...

    Finns ingen fiskrätt som är östgötsk??? Gös, strömming? Sej?
    Säg mig ?

  • bernit 1 september 2008

    Skrivet av JennyV den 1 sep 2008

    Äggost, en landskapsrätt i Bohuslän?? Det visste jag inte! Men jag har heller aldrig ätit äggost, borde kanske smaka på det! :p


    Kanooongooott och ganska lätt att göra själv

  • Scrapkuben 5 september 2008

    Saknade den gotlänska präglingen här inne. (Även om jag nu är inflyttad i Skåne)

    Kroppkakor är helt klart det vanligaste. (Och de är inte som de öländska eller småländska!)

    Lamm är givetvis också förknippat med Gotland. Tex Lammsmäcka

    Andra rätter är kalvdans, kaipsoppa, saffranspannkaka med salmbärssylt.

    Vi har vårt bröd - Gotlandslimpan
    Sen har vi ju också vår dryck! Gotlandsdricku!

  • Chillfors 5 september 2008

    Skrivet av Glitterfia den 1 sep 2008

    Var tvungen att söka på internet på Jämtlands nationalrätt.
    Ja, men naturigtvis är det kolbulle. Jättegott....



    Vad är kolbulle för något? Lät spännande :)

  • Chillfors 5 september 2008

    Skrivet av kickiekblad den 1 sep 2008

    Där vi bor äter vi mycket kroppkakor (bor en bit från öland)


    Vart bor man om man bor en bit från öland? Gotland, eller fastlandet? :p

    Men kroppkakor, är det öländskt eller skånskt? Fick för mig att de e en skåne-grej, men kanske är från öland?

  • Glitterfia 5 september 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 5 sep 2008

    Skrivet av Glitterfia den 1 sep 2008

    Var tvungen att söka på internet på Jämtlands nationalrätt.
    Ja, men naturigtvis är det kolbulle. Jättegott....



    Vad är kolbulle för något? Lät spännande :)




    Kolbulle är en "pannkaka" som man steker ute i det fria över en öppen eld i en gjutjärnspanna.
    Man blandar en smet på vetemjöl, vatten och en nypa salt.
    Skär rimmat fläsk i tärningar (ska helst vara torrsaltat fläsk)
    Stek lite fläsktärningarna i ganska mycket fett i en panna. Slå på smet och stek. Vänd efter ett tag. Den ska bli gyllene.

    Det blir salt och mycket gott. Vi brukar steka kolbulle vid vår grillplats på vintern. Suuuper (L)

  • Tiadina 5 september 2008

    Hej! I mina trakter äter vi Morotspannkaka med stekt fläsk och "krösamos". Det är något av det godaste man kan äta mmmmmm. Jag bor i Skaraborgs län

  • The_mama97mia 5 september 2008

    Kom på ngt som vi alltid har till jul, ngt min morbror lärt oss o han är från Närke, men jag tror att BRUNKÅL egentligen är skånskt?

    Sen en sak som bara finns i Ö-g, tror jag, och det är Brinks färsksaltade Vita Gurkor. Sommardelikatess som köpes hinkvis o avnjutes som godis...

  • Jessika 5 september 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 5 sep 2008

    Skrivet av kickiekblad den 1 sep 2008

    Där vi bor äter vi mycket kroppkakor (bor en bit från öland)


    Vart bor man om man bor en bit från öland? Gotland, eller fastlandet? :p

    Men kroppkakor, är det öländskt eller skånskt? Fick för mig att de e en skåne-grej, men kanske är från öland?



    Man brukar ju prata om Småländska eller Öländska kroppkakor. Ibland även Gotländska. Finns det även Skånska?

  • Babzan 5 september 2008

    Upplands landskapsrätt? Hjälp... jag kommer inte på nåt speciellt, det kan ju inte vara pizza (L)men kanske Mälargös...:D

  • Kattmamman 6 september 2008

    Här i Medelpad äts det förutom surströmming, mycket olika fiskrätter.
    Här får du ett landskapsrecpet på Ishavsbiffar:

    400 g tinad kolja eller sej
    1 röd lök
    1 ägg
    1 msk potatismjöl
    1 msk vetemjöl
    ca. 1/2 dl mjök
    1 cm färsk ingefära
    1/2 tsk salt
    rapsolja till stekningen

    Mixa allt utom mjölken till en slät smet. Tillsätt lite mjölk i taget, smeten ska vara f
    ganska fast. Forma smeten till bullar, platta till och stek i rapsolja. Det är gott med ris,
    kall romsås med dill samt en citronklyfta till.
    Lycka till! :)

  • farmoringer 6 september 2008

    Skrivet av Glitterfia den 5 sep 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 5 sep 2008

    Skrivet av Glitterfia den 1 sep 2008

    Var tvungen att söka på internet på Jämtlands nationalrätt.
    Ja, men naturigtvis är det kolbulle. Jättegott....



    Vad är kolbulle för något? Lät spännande :)




    Kolbulle är en "pannkaka" som man steker ute i det fria över en öppen eld i en gjutjärnspanna.
    Man blandar en smet på vetemjöl, vatten och en nypa salt.
    Skär rimmat fläsk i tärningar (ska helst vara torrsaltat fläsk)
    Stek lite fläsktärningarna i ganska mycket fett i en panna. Slå på smet och stek. Vänd efter ett tag. Den ska bli gyllene.

    Det blir salt och mycket gott. Vi brukar steka kolbulle vid vår grillplats på vintern. Suuuper (L)


    Här i norr kallas det för slobben..

  • marwis 6 september 2008

    Skrivet av JennyV den 1 sep 2008

    Äggost, en landskapsrätt i Bohuslän?? Det visste jag inte! Men jag har heller aldrig ätit äggost, borde kanske smaka på det! :p


    Det borde du verkligen pröva.Vet inte om det finns ngt recept här på klubben, annars får jag väl försöka ordna till det!
    Hälsningar Marie

  • segerwitch 6 september 2008

    Skrivet av Kattmamman den 6 sep 2008

    Här i Medelpad äts det förutom surströmming, mycket olika fiskrätter.
    Här får du ett landskapsrecpet på Ishavsbiffar:

    400 g tinad kolja eller sej
    1 röd lök
    1 ägg
    1 msk potatismjöl
    1 msk vetemjöl
    ca. 1/2 dl mjök
    1 cm färsk ingefära
    1/2 tsk salt
    rapsolja till stekningen

    Mixa allt utom mjölken till en slät smet. Tillsätt lite mjölk i taget, smeten ska vara f
    ganska fast. Forma smeten till bullar, platta till och stek i rapsolja. Det är gott med ris,
    kall romsås med dill samt en citronklyfta till.
    Lycka till! :)

    :D(Y)(Y)Tack! har skrivit av den, skall försöka någon gång (Y)(Y)

  • Annras 6 september 2008

    Skrivet av boz1965 den 1 sep 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)


    Glöm inte Äggakaga... :)



    Nä, äggakaga ska vi inte glömma, äggakaga me rögat fläsk och lingonsylt! (L)(L)(L)

    Och ros, var är "här uppe"? Vi vet ju inte var du bor, du har inte skrivit det i din presentation.:D:D:D

  • Annras 6 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 5 sep 2008

    Kom på ngt som vi alltid har till jul, ngt min morbror lärt oss o han är från Närke, men jag tror att BRUNKÅL egentligen är skånskt?

    Sen en sak som bara finns i Ö-g, tror jag, och det är Brinks färsksaltade Vita Gurkor. Sommardelikatess som köpes hinkvis o avnjutes som godis...


    Visst är brunkål skånsk mat!!! (Y)
    Som julmat när jag var barn: Brunkål med sockersaltad skinka, inlagda rödbetor och skånsk senap! Åååhhhh........:p

  • zonale 6 september 2008

    Värmlandskorv, eller potatiskorv som den också kallas, är det jag först tänker på när det gäller mitt landskap. Finns ett recept på hemgjord här men det är tur att det finns att köpa för det är inte så många som gör egen korv längre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.