Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landskapsspecialiteter!

  • lenajeanette 6 september 2008

    Tyvärr kan jag inte få in en bild på boken här men i denna finns massor av upplänska specialiteér.

    --------------------------------------------------------------------------------
    UPPLÄNDSK UNDFÄGNAD


    Boken Uppländsk undfägnad innehåller matkultur och recept, tradition och anpassning.Den uppländska matens rika kulturhistoria presenteras grundligt i text och bild och drygt 100 spännande recept gör det möjligt för var och en att praktisera kulturarvet vid den egna spisen. Innehåller recept på bl.a. uppländska bröd, kost vid kusten, kaffebrödets fröjder, från Upplands djupa skogar, i brist på annat, från kålgård ärtspjäll och potatisåker, tidernas törstsläckare mm.

    Författare: Håkan Liby, Gunilla Nelander.
    Utgivare: Upplandsmuseet.
    Sidor: 128. A4 format. Tryckår: 1994.

  • Scrapkuben 6 september 2008

    Skrivet av Jessika den 5 sep 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 5 sep 2008

    Skrivet av kickiekblad den 1 sep 2008

    Där vi bor äter vi mycket kroppkakor (bor en bit från öland)


    Vart bor man om man bor en bit från öland? Gotland, eller fastlandet? :p

    Men kroppkakor, är det öländskt eller skånskt? Fick för mig att de e en skåne-grej, men kanske är från öland?



    Man brukar ju prata om Småländska eller Öländska kroppkakor. Ibland även Gotländska. Finns det även Skånska?



    Mig veterligen känner inte många skåningar till kroppkakor, mer än de som kommit i kontakt med öländska, småländska eller gotländska kroppkakor. Och jag har ändå bott i Skåne nu i 6 år. Däremot har jag hört talas om norrländska kroppkakor!

  • Kattmamman 7 september 2008

    Då är det nog palten som menas! Mmmmm....

  • anluk 7 september 2008

    Skrivet av tovestillfjord den 5 sep 2008

    Skrivet av kickiekblad den 1 sep 2008

    Där vi bor äter vi mycket kroppkakor (bor en bit från öland)


    Vart bor man om man bor en bit från öland? Gotland, eller fastlandet? :p

    Men kroppkakor, är det öländskt eller skånskt? Fick för mig att de e en skåne-grej, men kanske är från öland?


    Även i Blekinge görs det kroppkakor. Mamma gör kroppkakor och hon kommer från Blekinge. Och i min gamla mormors skolköksbok från Ronneby (som jag fick äran att ärva) från 20-talet hade de kroppkakor ibland recepten

  • zilversurf 7 september 2008

    Kroppkakor på Öland. mums

  • segerwitch 7 september 2008

    Skrivet av monac den 31 aug 2008

    DET FINNS EN BOK OM "LANDSKAPSRÄTTER".....
    kolla på biblioteket eller titta på Adlibris:)


    (Y)Tack för tips, har nu köpt den, mycket intressant som står där..(Y)

  • betsla 10 september 2008

    Jag bor i Jämtland och här kallar vi det 'brö'sull', att bryta ner tunnbröd i mjölk (i alla fall i min familj =) )

    Annars äter vi självklart massor med älgkött här. Köttbullar, tjälaknul, älgstek...

  • popik 10 september 2008

    Här i halland räknas väl grönkål som landskapsrätt och är obligatoriskt på julbordet. Det räcker att åka till Göteborg så tror de att grönkål endast används som dekoration.

  • farmoringer 10 september 2008

    Skrivet av popik den 10 sep 2008

    Här i halland räknas väl grönkål som landskapsrätt och är obligatoriskt på julbordet. Det räcker att åka till Göteborg så tror de att grönkål endast används som dekoration.


    Mmm så gott, långkål....med grädde och socker till julskinkan. Ohh så jag saknar det...

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 10 sep 2008

    Skrivet av popik den 10 sep 2008

    Här i halland räknas väl grönkål som landskapsrätt och är obligatoriskt på julbordet. Det räcker att åka till Göteborg så tror de att grönkål endast används som dekoration.


    Mmm så gott, långkål....med grädde och socker till julskinkan. Ohh så jag saknar det...


    :DBåde långkål och brunkål bjuder min dotter till jul(L)
    mmmm gott(Y)

  • Tillberga 15 september 2008

    när jag var lite och var i Särna ens ommar fick jag nått mycket gott......så jag skrev nu till Särna turistifo och frågade och här är svaret :p

    Det är en lokal maträtt som man idag äter lite då och då. Från början var det en rätt man åt när man låg ute i slogbodar och skogar för att bärga hö och hugga timmer. Det är rätt som du kommer ihåg att man ska ha både över och undervärme i form av två eldhärdar. Man ska ha ett galler som man sätter i eldstaden och sedan lägger man på ved på ovansidan gallret också. När bägge våningarna brinner riktigt ordentligt har man en bra kolbotteneld.

    Tillbaka till receptet:
    Blanda hälften vetemjöl och kornmjöl. (T.ex 4 dl av var sort)
    Rör ut detta till en fin och jämn smet med hälften vatten och mjölk. (T.ex 5 dl av var sort)
    När smeten är jämn och fin, knäck i 2 ägg och rör till allt är blandat. Smeten ska vara ungefär som till pannkakor.

    Till stekningen behövs den speciella Kolbottenpannan som du beskriver. Det är en plåtpanna med välvda kanter. Finns att köpa hos Den gode smeden här i Särna. Hesselius svets och smide.
    För att det inte ska brännas fast i pannan är en fläsksvål helt nödvändig. Du värmer upp pannan ordentligt och sedan tar du svålen och gnider runt innan du till sist slår i smeten. Ta gärna ett decilitermått och slå i smeten med. Försök sprid ut smeten jämt genom att vinkla pannan så du fyller hela pannan. Slå tillbaka överskottet i smetbyttan.
    Stick sedan i pannan mellan de två eldhärdarna och grädda tills kolbotten är klar.

    Till detta har man stekt fläsk och en sås av uppvärmt messmör. Man får använda servietter.:-)I

    Lycka till med baket.

    MVH

    Christer
    Vildmark Särna

  • Hannixen 22 september 2008

    Min mamm aär från en by i Ångermanland, där äter man kams. jag vet inte om det är lokalt, men jag tror att det är det, har inte hört talas om det i resten av Sverige i alla fall. Det är kokt rågmjöl (elelr kornmjöl, jag minns inte) som man äter med stekt messmör, lingonsylt och stekt fläsk. Ser ut som gråa klumpar i knytnäves storlek. Inte specielt gott, men inte äckligt heller. Däremot så är stekt messmör väldigt gott!

  • Ingan 22 september 2008

    Alla andra landskap verkar ha typiska landskapsrätter.
    Men vi Uppland.Går det få fram nåt exakt?
    Det har jag undrat över? Nån nämd pizza,men så illa kan det väl inte vara.Även om det är gott ibland.

  • carola275 22 september 2008

    Skrivet av bappi den 1 sep 2008

    Här uppe i Piteå äter vi blöta som är jättegott. Hembakat tunnbröd som blöts ned i kokande köttbuljong med kryddpeppar i eller uppkokt mjölk. Serveras med smör till och kanske en kaviarsträng eller... Sen så äter vi bruta som är hembakat tunnbröd som smulas ned i djuptallrik och sen så slås kall mjölk på och kanske lite lingonsylt i också. En god korvbit sitter också bra till det hela. Potatispannkaka är också mer än gott. Just nu kommer jag inte på något mer som ännu inte ä nämnt, för den goda palten är redan mämnd(Y)


    Jag måste bara göra ett tillägg till ditt blöta och kalla det för blöte istället... Köttbuljongen är kokt på älgkött (nötkött om det krisar) och kryddpeppar som du sa. Köttet äter man naturligtvis till det doppade tunnbrödet med smör, sockerkokta morötter, sirapskokta kålrötter och ev potatis. (Y)

    Klappgröt på blåbär, kälknul, kams (en variant på palt) är också vanligt i mina hemtrakter i Ångermanland. Sen får man inte glömma lutfisken till jul!

  • Ingan 23 september 2008

    Upplänningar var är ni?
    Som kan få fram en rätt som är typisk Uppländsk.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.