Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lapplänsk mat...??

  • 11 januari 2004

    Nån som har nåt bra recept som är typiskt för Lappland...??????

  • Okänd 17 oktober 2007

    Blodpalt!!!!(Y)

  • Ysi 17 oktober 2007

    souvas, (renkött,) det är gott!(Y)

  • kmn 19 oktober 2007

    Var får man tag på LEVERFÄRS ,,,,,,att tex göra leverbiffar av ,,,(Y)

  • klotet 19 oktober 2007

    Hej kmn! Här i Leksand finns det fryst leverfärs hos Ica. Det brukar jag köpa ibland. Det är ju så himla gott med leverfärsbiffar. Fråga din handlare! Den jag köper är tillverkad av Lithells. Lycka till!
    :D

  • kmn 19 oktober 2007

    ´Tack för det KLOTET jag ska undersöka ICA butikerna i em ,,,,,,,,:@

  • Hannsi 19 oktober 2007

    ja något som är typiskt för lapplänskt mat är väll ändå renköttsoppa, blod palt, blod plättar och souvas:)

  • Aspholme 19 oktober 2007

    Till alla som läser. Souvas stavas Suovas och inget annat! :@

  • Hannsi 19 oktober 2007

    men ingen har skrivit annat än souvas..?:o

  • zeth 3 november 2007

    (Y)

    Hej!

    Du får inte glömma den finaste fjällfisken Sverige har, nämligen Rödingen.

    Receptet får du gratis.

    1- ja det bestämmer du själv antal rödingar
    Ugnen på 175 grader
    3 dl grädde eller mer beronde hur många fiskar
    en bakplåt med en smörklick på
    messmör
    frusna lingon
    mandel potatis

    Tillagning;
    Stek rödingen i ugnen ca 20 min ös med vispgrädden på fisken.
    Den sky som blir av grädden, smöret och fiskbuljongen, koka ihop den och red den med ca 1 msk messmör.
    Dekorera fisken med de frusna lingon och servera med nykokt mandepotatis till.
    Vintipset får du själv stå för

  • onyatom 4 november 2007

    Ja Roding var ju lange sedan, yummy, bor pa sri lanka sa inte blir det roding har inte, provar ditt recept med Seerfish och far hitta ngt i stallet for messmor och aterkommer med resultatet,
    C YA

  • jessicaalm 4 november 2007

    Varför inte lappskojs!! Rödabiten kött med potatismos och rödbetor helt underbart (Y)
    :p:p

  • jessicaalm 4 november 2007

    OJ det heter ju saltabiten och inget annat förlåt

  • 4 november 2007

    Syrran gör ofta Palt (typ kroppkakor men utan fläsk i). Hennes gubbe kommer från Lappland och där äter de ofta det. Och så rökt renkött förståss.

  • mistralwind 4 november 2007

    Jag har tidigare arbetat på en delikatessbutik, då stavade vi det "suovas", men å andra sidan förstår väl de flesta vad det gäller ändå =)
    Vilt som ren, älg och även björn för dem som gillar det är väl rätt "norrländsk"?
    Röding och öring tycker jag personligen är absolut godast kokt, eller snarare sjuden, i saltat vatten. Var noga att inte överkoka (eller steka) fisk smakar inte gott då! Gör en enkel sås på spadet från koket och smaksätt med gräslök, servera med potatis. Ack så gott!
    /m.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.