Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lasagneplattor??

  • carissma2 2 december 2008

    Ska göra glutenfri lasagne idag hade jag tänkt MEN det finns inga recept på det här i matklubben. Är det någon som vet om man ska koka plattorna i förväg eller om man kan använda dom okokta. Funderar faktiskt på vilket som är bäst, kokta eller okokta vare sig man gör vanlig eller glutenfri lasagne???
    Har kollat en massa lasagnerecept härinne och där verkar dom allra flesta grunda sig på okokta, i en del recept står det ostsås och i en del vit sås......vilket blir godast enligt er mening *S* förlåt alla frågor men jag har aldrig gjort lasagne!!!
    Mvh Susanne

  • Limparion 2 december 2008

    OK, jag har gjort lasagne EN gång, men det blev väldans bra, om jag får säga det själv. Okokta plattor blev det och det blev bra det. Såsen omkring plattorna kokar dem ju i ugnen... Skulle tro att det är samma för glutenfritt, det ska inte göra någon skillnad.

  • AnnoMundi 2 december 2008

    Jag gör ofta lasagne och brukar aldrig koka plattorna innan. Jag har dock inte testat glutenfria plattor så jag vet inte hur de är. Sen gör jag alltid ostsås då jag tycker att det blir mer smak då. :)

  • Lotten_J 2 december 2008

    Till icke förkokta plattor måste man göra dubbel mängd sås. När det står vit sås el ostsås så ska det vara detsamma. Man gör en vit becamelsås (vet ej om jag stavat rätt) och i den tillsätter man alltid riven ost när man gör lasagne.

  • Mellanbellan 2 december 2008

    Åh lasagne som är så gott. Jag har aldrig förkokat plattorna och heller aldrig haft ostsås men däremot ost ovanpå lasagnen. Jag gör vanlig vitsås och varvar sås plattor, köttfärssås osv och avslutar med plattor och vitsås. Till sist på med riven ost och in i ugnen. Naturligtvis blir det lika bra och kanske t o m godare med ostsås.

    Lycka till

  • Lotten_J 2 december 2008

    Åh, har aldrig tänkt tanken att inte ha ost i såsen då alla mina kokböcker samt andra recept jag kollat i har ost i den vita såsen...så det är ju då en smaksak om man vill ha ost eller inte, tänkte inte på det då jag skrev att man "alltid" har ost i såsen. Såklart är det ju valfritt men ost ger ju lite mer smak.

  • Mellanbellan 2 december 2008

    Helt rätt Lotten. Jag ska också ha i ost hädanefter. Jag minns inte av vem jag lärde mig att laga lasagne men då var det bara bechamelsås och sen har jag fortsatt i samma gamla spår. Tänk att man lär sig något nytt varje dag (Y)

  • Gnurf 2 december 2008

    Brukar göra både lax-, kyckling- och vanlig lasagne på nötfärs. Gör bechamelsås där jag avslutar med att blanda i mjukost :) Jag kör med Euroshopers okokta lasagneplattor, blir hur bra som helst....(Y)

  • farmoringer 2 december 2008

    När jag gör lasagne så bryner jag köttfärsen, smaksätter och reder med mjöl. Sen i med tomater, mjölk, ost och kryddor. Allt i en salig blandning. Behöver bara en gryta då..:D
    Så det blir ostköttfärssås kan man väl säga när jag gör lasagne..

  • MalinJ 2 december 2008

    Kokar du dem innan blir de nog överkokta tror jag eftersom de fortsätter kokas i ugen sen också. Inte gott med överkokt pasta.....Tror att det på lasangeplatts-paketen jag använder står recept med bechamelsås med ost i.

  • Eery 2 december 2008

    en dum en... kan det vara så att man enligt gammalt skulle förkoka plattorna för att lasagnen skulle bli klar fortare. nu ska den ju bara gräddas i typ 20 minuter.. kan ju inte spara vidare mycket tid på att förkoka dom. jag använder oftast färsk pasta och gör en god tomatsås istället för köttfärssåsen:p

  • markus 2 december 2008

    Om man använder nykokt köttfärssås och varm/het Bechamelsås så går det ypperligt fort att gratinera av en lasagne även med okokta plattor. Plattorna är i princip redan mjuka innan du hunnit att ställa in formen i ugnen... Jag brukar dessutom börja med att pressa i ett par vitlöksklyftor i botten på formen och låta dem dra i en klick smör i ugnen en stund innan själva "lasagnemonteringen"...

  • ida85 2 december 2008

    Jag kör alltid med okokta . Visste inte man folk kokade dem först ! dem blir ju ändå mjuka när man har lasangen i ugnen ! Men har tyvärr aldrig sett glutenfria plattor ! Mne finns säkert i hyllan där man köper vanliga antar jag ! :) Jag har aldrig ost i vitsåsen.. strör över det på varje lager i stället. Har oftast alltid rivna morötter i, då blir det lite mer matigare ! & desutom godare . Sen får man ej glömma grillkryddan ! (Y) haha .. jag har det typ i all mat jag gör. Köttfärssås, korvstroganoff m.m

  • Gnurf 2 december 2008

    farmoringer...det där med Ostköttfärssås lät ju väldigt praktiskt!! Tror nästan jag provar det nästa gång.....:D

  • Glitterfia 2 december 2008

    Jag har aldrig förkokat plattorna och jag vill påminna om att tänka på att göra bechamelsåsen på något glutenfritt mjöl. Lite sent men.....

    Jag krånglar till det lite för jag lagar köttfärsåsen som får puttra länge och sedan en vitsås (utan ost) slår ihop till en sås och smakar av.

    Vitsåsen gör jag dock väldigt enkelt, mjölet vispas ut i lite vätska i en kastrull, sedan tillsätter jag resten av mjölken, (tillsätter gärna en skvätt grädde också), smör, salt och peppar och låter den koka upp under vispning.

    Det är mycket enklare att få en bra kryddning på lasagnen om man slår ihop tycker jag. Ost strör jag på toppen.

  • Lotten_J 3 december 2008

    Tror jag måste testa den varianten (Y)

    Skrivet av farmoringer den 2 dec 2008

    När jag gör lasagne så bryner jag köttfärsen, smaksätter och reder med mjöl. Sen i med tomater, mjölk, ost och kryddor. Allt i en salig blandning. Behöver bara en gryta då..:D
    Så det blir ostköttfärssås kan man väl säga när jag gör lasagne..

  • Smulpajen 3 december 2008

    Jag varvar en god italiensk köttfärssås gjord på köttfärs, ett par dl rödvin, tomatkross, tomatpuré, vit & gul lök, finhackad morot, basilika, buljongtärning, salt och svartpeppar, absolut ingen redning, ostsås och okokta lagsagneplattor. På toppen strör jag över riven ost. Denna köttfärsås använder jag även till spaghetti och ska koka minst 30-45 min för att få fram dom rätta smakerna. Går även bra att göra i tryckkokare(Y)

  • boz1965 3 december 2008

    Vet inte precis om det här kan appliceras på glutenfri pasta men vid de tillfällen jag inte köper/gör färsk pasta utan använder torkad pasta så brukar jag alltid förkoka den så att den blir lite hårdare än "al dente". Detta drar ner tiden i ugnen plus att jag får precis den konsistens på såsen som jag vill ha. Använder man torr pasta utan att förkoka blir det lite lotteri med hur tjock eller tunn såsen blir eftersom olika pastasorter/märken suger upp olika mängd vätska. Jag tycker att man har bättre kontroll när man förkokar.

  • boz1965 3 december 2008

    Det händer vid _enstaka_ tillfällen när jag känner mig lite "lat" att jag använder köpt köttfärssås och ostsås. Funkar bra och smakar okej även om det inte blir nån smaksensation...

  • boz1965 3 december 2008

    Och just det... Red inte av med vetemjöl eller nåt annat sädesslag. Använd maizena eller arrowroot istället. Dock inte potatismjöl eftersom det blir "tapetklister" om det får koka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.