Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lax

  • Molgan 4 oktober 2009

    Jag tänkte prova på att äta lax.

    Undrar om ni har något favorit recept?

    Tycker ni om lax?

  • Glitterfia 4 oktober 2009

    Älskar lax (L)
    Det jag tycker om är att:
    Bara strö salt och citronpeppar på laxfilén, på med några klickar smör och skjuts in i ugnen ca 12 min. Ös en gång under tiden. Servera med en kall romsås eller
    Citronsås till fisk

    Eller :
    Lax med ädelostgrädde

    Het fisksoppa

    Jammi (Y)

  • idea_ 4 oktober 2009

    Lax är gott på många sätt. Jag brukar grilla den i paket med färska örter, olivolja och lime. Eller direkt på grillen, marinerad. Brukar även göra fiskgrattäng på den (gjorde en med saffranssås). Stekt eller ungnsstekt med varierande tillbehör (och kryddningar). Inte dum i fisksoppa heller. Lax är en tacksam fisk som trivs i alla situationer. :D

    Lycka till(Y)

  • Okänd 5 oktober 2009

    Lax är mycket bra mat.
    Det har dock diskuterats kring den odlade laxen att den bidrar till havens utfiskning.
    Man använder upp till tre kilo vildfångad fisk för att få fram ett kilo odlad lax.
    Men som sagt gott är det!
    Här kommer min senaste skapelse:

    Smörbrynt lax med purjolöksfantasi på ört och smörslungad potatis

  • Disen 5 oktober 2009

    Älskar lax i alla dess former. Här kommer två tips.:p
    Laxfilé med cambozolaost och vitlökssås
    Limelax

  • lena4 5 oktober 2009

    Ugnsbakad laxfilé

  • susanne7206261 5 oktober 2009

    Skrivet av lena4 den 5 okt 2009

    Ugnsbakad laxfilé

    min favorit med och sonens

  • enAnnan 5 oktober 2009

    Vi äter mycket lax i min familj. En mycket god och användbar fisk med nyttiga fetter.
    Idag blir det väldigt enkelt. Pepparlax, kokt potatis och stuvad spenat och middagen på bordet inom 20 minuter. (Y)

    Här är några av våra favoriter, men jag har många fler laxrecept inne hos mig.

    [recept73132][/recept]
    [recept17922][/recept]
    Fisk i folie
    Foliebakad lax med haricots verts och pesto
    Rosépepparlax med citron- och dillmajonnäs

  • enAnnan 5 oktober 2009

    Man ska inte göra för mycket samtidigt :p
    här är de två recept som inte kom med sist....

    Favoritlax
    [recept]/73132[/recept]

  • enAnnan 5 oktober 2009

    Jag ger nog upp den här dagen och kryper ner i sängen igen tror jag...

    Ursäkta mig för massinlägg.

    Lax med dill och purjo

  • ylwa 5 oktober 2009

    Mitt favorit recept på Lax är.........:p

    Lax med räkor.

    Gör de så ofta jag bara kan.

  • MatAnders 5 oktober 2009

    Jag tycket att det enkla ibland e det godaste sättet som t.e.x panera i ströbröd och salt o peppar sen stekt i mycket smör men inte för länge då blir den torr, sen kokt potatis med kall romssås eller god persilademos e inte dumt.(Y)

  • Molgan 5 oktober 2009

    Mycket verkar gott.:)

    Jag som trode att det bara fanns typ gravad lax och lax kotletter......

    Ska man tänka på något speciellt när man tillagar lax? Som MatAnders skrev att man inte ska steka laxen förlänge för då blir den torr....

    Några fler lax-tipps?

  • zudette 5 oktober 2009

    Om det är första gången du lagar lax så gör det inte så krångligt - experimentera kan du göra när du vet att du tycker om den.

    Jag brukar oftast tillaga lax genom att lägga laxen med skinnsidan neråt i en ugnsfast form - salta och peppra med citronpeppar och låta steka i ugnen ca 20 min - är du osäker på om den är färdig så går det bra att ta ut den och dela fisken försiktigt med ett par gafflar så ser du om den är genomstekt! Är den inte klar är det bara att sätt in den en stund till...

    Servera med pressad potatis och en kall sås gjord på creme fraiche, stenbitsrom och , om man vill, lite hackad röd lök!

    Det är ganska tacksamt att laga lax - det går nästan inte att misslyckas eller göra fel...

  • anluk 5 oktober 2009

    lax är så supergott. Favoriten är varmrökt lax med färskpotatis och någon god kall sås.

    Vidare har jag dessa favoriter:













    OJ blev visst några stycken men som sagt lax är så gott så det finns många varianter man kan göra.

  • EmiliaPer 5 oktober 2009

    Läkk laxfilé i en påse och häll på smör, rapsolja och massor med peppar (gärna en mix av många olika) sedan är det bara att låta det marinera en stund. Har du fryst lax så kan det ligga och tina i marinaden. Sedan steker man på det så att det blir en finfin färg, servera med pressad potatis och vitvinsås. Mums! (Snabbt går det också)

  • The_mama97mia 5 oktober 2009

    Vår favorit är Lax på planka....

  • zudette 6 oktober 2009

    Skrivet av mama97mia den 5 okt 2009

    Vår favorit är Lax på planka....


    När du gör lax på planka - Har du särskilda plankor till det eller använder du samma plankor till kött och fisk???:o

    /undrar jag som oxå vill göra laxplanor men som är rädd att förstöra plankorna som vi använder till kött!

  • monac 6 oktober 2009

    http://www.matklubben.se/recept/kokosmarinerad_lax_paa_pinne__24835.html
    Lax på Pinne...mycket gott.
    En av alla lax favoriter(L)

  • Gunn57 6 oktober 2009

    (Y) Prova gärna denna Laxrätt
    Fransk laxlåda

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.