Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lax

  • bernit 6 oktober 2009

    Skrivet av zudette den 6 okt 2009

    Skrivet av mama97mia den 5 okt 2009

    Vår favorit är Lax på planka....


    När du gör lax på planka - Har du särskilda plankor till det eller använder du samma plankor till kött och fisk???:o

    /undrar jag som oxå vill göra laxplanor men som är rädd att förstöra plankorna som vi använder till kött!


    Vet inte hur mama97mia gör men jag använder alltid skillda plankor till kött och fisk, mmmmm en plankad piggvar (eller lax) med duchesse och hollandaise - då är livet rättvist :p:p

  • Molgan 6 oktober 2009

    Ja, det är första gången som jag tänkt tillaga lax själv. Har stekt laxkotletter, men det var så länge sedan.
    Tack för all hjälp. :)

  • Majainorr 6 oktober 2009

    Den här laxrätten brukar serveras hemma hos oss! (Y)
    23-minuterslax

  • maria_wijk 6 oktober 2009

    Min favorit är nog laxkotletter marinerade i olivolja, pressad citron och pepparmix som sedan grillas på kolgrillen.

  • ros 6 december 2009

    :)Hej på er!
    Är det någon som har ett gott recept på en varm sås som kan serveras till ugnsbakad lax???

    Tack på förhand!

  • farmormor 6 december 2009

    Det här är vår favorit
    Laxfilé i ugn

  • Mellanbellan 6 december 2009

    Lax är jättegott. Här kommer mina bästa
    Halmstadlax
    Fiskburgare av lax
    Laxfilé under täcke av fetaost
    Saltbakad lax med citronsås
    Örtbakad lax

  • The_mama97mia 12 maj 2010

    *puffar upp tråden* har köpt en stor bit färsk lax till helgen, COOP hade extrapris.

    Hade missat att svara på frågan ang plankor - jag gör bara fisk på mina plankor. Tror det är bra att skilja på kött och fisk så med avseende på smaken ju.

  • jimboz 12 maj 2010

    I höstas på TV4 programmet Halv åtta hos mig så bjöd en lirare på en laxrätt som fick Laxmotståndarna att omvändas snabbare än Ulf Ekman lämnar Uppsala....Det ska vara rent djävulskt gott detta ....

    http://www.recept.nu/1.302470/torbjorn_andersson/huvudratter/fisk_skaldjur/fiskahandlarsonens_overbakade_laxfile

  • Okänd 12 maj 2010

    Supersnabb, superlätt och supergod :P
    Supergod hummerlax

  • The_mama97mia 12 maj 2010

    LÅnar tråden till en fundering, jag skulle gärna vilja grava lax själv. NU har jag alltså en stor bit fin färsk laxfilé, hur liten bit kan man grava? Måste jag frysa den först? Har du ngt bra recept på gravad lax?

  • sikaal 12 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 maj 2010

    LÅnar tråden till en fundering, jag skulle gärna vilja grava lax själv. NU har jag alltså en stor bit fin färsk laxfilé, hur liten bit kan man grava? Måste jag frysa den först? Har du ngt bra recept på gravad lax?


    Jag har väl inget bra recept på att grava, men det skall vara mer socker än salt annars blir det rimmad. Kockarna här på MK har säkert recept som kommer.
    MEN du måste frysa laxen, minst 24 hellst 48 timmar! Antingen fryser du den färsk eller när du gravat den, den fungerar vilket som.
    Lycka till
    Lena

  • chrisq 24 augusti 2010

    :DD jag älskar lax i alla former hihi bara att lägga i grillpannan med nypotais o citronsås är delikat men ok får ju nyfångad alltid men funkar med frysta med kolla min kokbok på alla lax rätter den ena är godare än den andra haha lycka till(Y)

  • Shoutoutloud 24 augusti 2010

    Lax Lorensberg denna sås är supergod till lax.

  • The_mama97mia 22 oktober 2010

    puff* jag tror det blir lax på planka ikväll, men ska nog korsbefrukta med mitt recept på lax i paket med Millans smör.
    Lax i paket med Millans smör*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.