Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF-frågor!

  • markmayerly 18 oktober 2011

    Är det bara jag eller bör man inte förtära allting i måttliga mängder och rätt varierat, känns väl dumt att exkludera maträtter med undantag för allergier?

    Är det någon mer som upplever detta?

  • Mistys 18 oktober 2011

    Nej man bör inte konsumera kolhydrater om man vill må bra, hålla sig frisk och få en vikt som kroppen vill ha. Fett och proteiner är essentiella ämnen det är inte kolhydrater. Människan är i grunden inte byggd för att äta kolhydrater. Om man tänker på hur länge människan funnits så är det bara dom sista 1500 åren vi ätit kolhydrater.....det är alltså ett relativt nytt påfund.
    Sen kolhydatintaget exploderat och fettintaget reducerats någon gång på 80-talet har fetman, diabetes, cancer samt en del andra sjukdomar bara ökat.

    Läs gärna mer på www.kostdoktorn.se

  • gertrud77 21 november 2011

    För min del så känns det nästan som att jag är allergisk mot kolhydrater. Jag blir uppblåst och får magkatarr och mitt sötsug galopperar iväg utom all kontroll. Så kan man också se det...
    Ang miljöaspekten så rekommenderas inte att man äter mer kött än nån annan, bara att man ersätter de uteslutna kolhydraterna med naturligt fett som smör och grädde men även rapsolja och olivolja rekommenderas.
    En del av Lchf är ju också att produkterna man äter ska vara så rena som möjligt och gärna ekologiska...
    Lchf har förändrat mitt liv och gett mig kontroll över mitt ätande som jag inte trodde var möjligt!

  • Mistys 21 november 2011

    Skrivet av gertrud77 den 21 nov 2011

    För min del så känns det nästan som att jag är allergisk mot kolhydrater. Jag blir uppblåst och får magkatarr och mitt sötsug galopperar iväg utom all kontroll. Så kan man också se det...
    Ang miljöaspekten så rekommenderas inte att man äter mer kött än nån annan, bara att man ersätter de uteslutna kolhydraterna med naturligt fett som smör och grädde men även rapsolja och olivolja rekommenderas.
    En del av Lchf är ju också att produkterna man äter ska vara så rena som möjligt och gärna ekologiska...
    Lchf har förändrat mitt liv och gett mig kontroll över mitt ätande som jag inte trodde var möjligt!


    (Y)(Y)(Y)

  • NinniM 21 november 2011

    Jag äter själv LCHF sedan i mars och mår verkligen toppen av det! Mitt matkonto har blivit betydligt mindre. Jag äter mig mätt och äter alltid god mat gjort från grunden, aldrig halvfabrikat. Det är tyvärr många som uttalar sig om LCHF och inte har en aning om vad de talar om. LCHF är ett sätt att leva. Det finns självklart många olika sätt att leva på och det gäller ju helt enkelt att hitta nåt man kan leva med resten av livet. För mig och för många andra fungerar det jättebra, så låt oss äta det vi vill. Vi klagar inte på de som inte äter som oss, det är upp till var och en.
    Bra talat Misty09

  • Zeldasmatte 21 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 26 sep 2011

    Skrivet av Linda68 den 26 sep 2011

    Hej!
    Alla dessa bantningar!,
    Gör mig tokig!
    Det bästa jag tycker!
    Ät sunt under veckan dvs mat ialla deformer som ej är feta tex grädde.
    Ät med sunt förnuft!,
    Och sluta ät innan du blir proppmätt!!
    Och det viktigaste av allt är att unnasig go mat på helgerna!
    Hjärnan måste fungera bra när man går i skolan mycket prov har du säkert!
    Ja hjärnan måste ju alltid funka allsidig kost är det bästa!
    Och då håller man vikten bäst!


    LCHF är ingen bantning. Tror man det är man ute och cyklar. Är man normalviktig står man still eller man kan tom gå upp i vikt. LCHF stimulerar kroppen att vikt normalisera sig.
    Att välja att äta LCHF är pga att man mår sååååå mycket bättre. Sover bättre, aldrig uppblåst eller fisig, mer ork,tänker bättre då hjärnan alltid har tillgång till bränsle vilket den inte har om man äter kolhydrater, ja man mår helt enkelt bättre.
    Jag har ätit LHF sen nyår. Började främst för att bli av med mitt sockersug som var fruktansvärt. Blev av med det efter ca en vecka plus massa andra besvär också. Har inte gått ner ett gram men det var ju inte därför jag började heller. Har man aldrig varit sockerberoende tror jag inte man vet hur det känns....det är som en drog man bara vill ha mer och mer av. Att ha blivit av med drogen med hjälp av LCHF är det bästa jag gjort i mitt liv och på köpet har jag fått en massa andra positiva biverkningar men viktminskning......nej inte ett dugg!

    Om jag inte hade stoppat mitt drogberoende ( socker) vet jag inte hur det har gått. LCHF är ingen diet det är en livsstil;)


    "Gör vågen" ... Samma sak för mig, suget efter socker fick mig att bara gå upp, gå upp, gå upp... :P

  • Zeldasmatte 21 november 2011

    Skrivet av Peter_Stompare den 9 okt 2011

    Värt att tänka på är att den här dieten tär otroligt mycket på jordens resurser. Det man kan fundera på är om det är värt att låta växthuseffekten öka och andra människor svälta för att man själv vill ta en genväg i bantningen.


    Jag äter ju mindre portioner och färre antal mål nu som Lchf:are, än när jag lade till pasta/potatis/ris... Jag blir mättare på mindre mat om dagen när jag inte tar ett berg av kolhydrater...
    Sedan tror jag att man inte kan äta samma över hela jorden, utan den mat som passar bäst att framställa just på den platsen... Blir det regnigare klimat hos oss så kanske det passar bäst att odla vall här i Svedala, och då ställer gärna jag upp att äta upp kossan efteråt! ;)

  • miramamman 21 november 2011

    Skrivet av Zeldasmatte den 21 nov 2011

    Skrivet av Peter_Stompare den 9 okt 2011

    Värt att tänka på är att den här dieten tär otroligt mycket på jordens resurser. Det man kan fundera på är om det är värt att låta växthuseffekten öka och andra människor svälta för att man själv vill ta en genväg i bantningen.


    Jag äter ju mindre portioner och färre antal mål nu som Lchf:are, än när jag lade till pasta/potatis/ris... Jag blir mättare på mindre mat om dagen när jag inte tar ett berg av kolhydrater...
    Sedan tror jag att man inte kan äta samma över hela jorden, utan den mat som passar bäst att framställa just på den platsen... Blir det regnigare klimat hos oss så kanske det passar bäst att odla vall här i Svedala, och då ställer gärna jag upp att
    äta upp kossan efteråt! ;)


    Bra skrivet, det är ju precis så, i vår familj på 4 personer varav ungdomarna äter kolhydrater, så har vi nästan halverat matkostnaden. Vi orkar helt enkelt inte äta ens hälften så stor portion som tidigare, och sen är man mätt hela kvällen. Så lättlurad kallekoskit säger jag till dig Peter Stormare som gått på livsmedelsindustrins försök att sänka lchf.. Finns en mycket enkel anledning till jätteuppbådet mot lchf och det är att de
    förlorar pengar när vi äter mindre kolhydrater. Samtidigt som vi mår bättre:-)

  • Mistys 21 november 2011

    Skrivet av miramamman den 21 nov 2011

    Skrivet av Zeldasmatte den 21 nov 2011

    Skrivet av Peter_Stompare den 9 okt 2011

    Värt att tänka på är att den här dieten tär otroligt mycket på jordens resurser. Det man kan fundera på är om det är värt att låta växthuseffekten öka och andra människor svälta för att man själv vill ta en genväg i bantningen.

    Jag äter ju mindre portioner och färre antal mål nu som Lchf:are, än när jag lade till pasta/potatis/ris... Jag blir mättare på mindre mat om dagen när jag inte tar ett berg av kolhydrater...
    Sedan tror jag att man inte kan äta samma över hela jorden, utan den mat som passar bäst att framställa just på den platsen... Blir det regnigare klimat hos oss så kanske det passar bäst att odla vall här i Svedala, och då ställer gärna jag upp att
    äta upp kossan efteråt! ;)

    Bra skrivet, det är ju precis så, i vår familj på 4 personer varav ungdomarna äter kolhydrater, så har vi nästan halverat matkostnaden. Vi orkar helt enkelt inte äta ens hälften så stor portion som tidigare, och sen är man mätt hela kvällen. Så lättlurad kallekoskit säger jag till dig Peter Stormare som gått på livsmedelsindustrins försök att sänka lchf.. Finns en mycket enkel anledning till jätteuppbådet mot lchf och det är att de
    förlorar pengar när vi äter mindre kolhydrater. Samtidigt som vi mår bättre:-)[/quote

  • Mistys 21 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 21 nov 2011

    Skrivet av miramamman den 21 nov 2011

    Skrivet av Zeldasmatte den 21 nov 2011

    Skrivet av Peter_Stompare den 9 okt 2011

    Värt att tänka på är att den här dieten tär otroligt mycket på jordens resurser. Det man kan fundera på är om det är värt att låta växthuseffekten öka och andra människor svälta för att man själv vill ta en genväg i bantningen.

    Jag äter ju mindre portioner och färre antal mål nu som Lchf:are, än när jag lade till pasta/potatis/ris... Jag blir mättare på mindre mat om dagen när jag inte tar ett berg av kolhydrater...
    Sedan tror jag att man inte kan äta samma över hela jorden, utan den mat som passar bäst att framställa just på den platsen... Blir det regnigare klimat hos oss så kanske det passar bäst att odla vall här i Svedala, och då ställer gärna jag upp att
    äta upp kossan efteråt! ;)

    Bra skrivet, det är ju precis så, i vår familj på 4 personer varav ungdomarna äter kolhydrater, så har vi nästan halverat matkostnaden. Vi orkar helt enkelt inte äta ens hälften så stor portion som tidigare, och sen är man mätt hela kvällen. Så lättlurad kallekoskit säger jag till dig Peter Stormare som gått på livsmedelsindustrins försök att sänka lchf.. Finns en mycket enkel anledning till jätteuppbådet mot lchf och det är att de
    förlorar pengar när vi äter mindre kolhydrater. Samtidigt som vi mår bättre:-)[/quote




    Bra skrivet, det är ju precis så, i vår familj på 4 personer varav ungdomarna äter kolhydrater, så har vi nästan halverat matkostnaden. Vi orkar helt enkelt inte äta ens hälften så stor portion som tidigare, och sen är man mätt hela kvällen. Så lättlurad kallekoskit säger jag till dig Peter Stormare som gått på livsmedelsindustrins försök att sänka lchf.. Finns en mycket enkel anledning till jätteuppbådet mot lchf och det är att de
    förlorar pengar när vi äter mindre kolhydrater. Samtidigt som vi mår bättre:-)[/quote

  • Mistys 21 november 2011

    Haha....vilket härligt inlägg. Visst är det så(Y)

    Tänk om alla bara skulle promenera förbi alla flingpaket, ris, pasta, mjölpaket, godishyllor mm. mm hur mycket pengar skulle vi då få över till annat som många idag bara skänker bort till dessa tillverkare .....till ingen nytta. Och vad ska alla margarin och youghurt tillverkare leva på? Och hur skulle miljön må om vi slapp tillverkning av dessa paket med innehåll samt transporter?

    Och vad ska medicintillverkarna leva av när många inte längre behöver lika mycket insulin, statiner mm för att bodsockret inte längre far upp och ner? Många frågor blev det;)

  • Mistys 21 november 2011

    La denna länk i en annan LCHF tråd men flyttar den hit istället. Passar bättre här;)

    http://www.dn.se/debatt/sa-blir-aldersdiabetiker-friska-utan-medicinering

  • Mistys 10 december 2011

    Vill dela med mig av en länk till er som äter LCHF ( ja er andra också om ni vill....;) )

    För mig som haft bröstcancer och nu mer äter LCHF är detta forskningsresultat underbara nyheter.

    Det går framåt.

    http://svt.se/2.108068/1.2633042/lagkolhydratskost_mest_effektiv

    Ser nu fram emot julbordet mer än någonsin i år. Tänk så mycket gott jag kan äta i år som man förr fick dåligt samvete av när man ville äta fettsnålt. God Jul med betoning på god{cute}

  • mssalmonella 10 december 2011

    Har inte kommit igång med LCHF än, men satsar på att göra det till nästa år :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.