Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergryta

  • kerstinlisbeth 2 februari 2009

    Hej!
    Jag bläddrade i min kokbok,som hör till min lergryta och där hittade jag ett bra recept, som jag delar med mig till dig.

    Fiskfile´ Köpenhamn

    ca 600g fiskfile´ex., torsk, flundra, gös
    1 tsk salt
    1 kryddmått vitpeppar
    2 msk smör el marg.
    1 tsk paprikapulver
    1 msk persilja
    saften av 1/2 citron
    11/2 dl torrt vitt vin
    1 dl riven ost
    6 medelstora potatisar

    Blanda finklippt persilja och paprikapulver med smöret. Lägg ned några klickar i botten på den genomfuktade lergrytan.Skala och skiva potatisen och lägg ned den i grytan.Gnid fiskfiléerna med salt och peppar och lägg dem på potatisen, dryp över citronsaften.Lägg på resten av smöret i klickar och häll på vinet. Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader låt stå i 45 min.Tag ut grytan och strö över osten. Ställ in grytan utan lock i ca 15 min.
    Hoppas det blir gott det här och att det går lika bra med rödspätta!
    Hälsningar kerstinlisbeth

  • guwi 2 februari 2009

    Gjorde skinkstek i lergrytan igår. Lägg i hela skinksteken ( ca 1-1,2 kg) i den blöta grytan, krydda med salt och peppar. Lägg i bitar av morot, lök och äpple som får steka med. Ställ i kall ugn och sätt ugnen på 250 grader. Låt stå i ugnen i ca 1 1/4 timme. Slå skyn som bildats i en kastrull, späd med lite vatten, koka upp och låt det koka en stund så den reduceras. Häll i grädde, en tsk kalvfond och en tsk soja för färgen. Smaka av såsen med valfria kryddor, själv hade jag paprikapulver, chilipulver och svartpeppar. Red av den om den är för tunn. Skär köttet i skivor och servera med kokt potatis, såsen och en sallad.

  • 2 februari 2009

     

  • Gunn57 3 februari 2009

    Hej
    ISöndags gjorde jag Kalops i lergryta ett recept
    som jag hitta här på Matklubben Det var jätte gott

    Majvivan hade det bland sina recept (Y) (Y) (Y)

  • systeryster 3 februari 2009

    Skrivet av kerstinlisbeth den 2 feb 2009

    Hej!
    Jag bläddrade i min kokbok,som hör till min lergryta och där hittade jag ett bra recept, som jag delar med mig till dig.

    Fiskfile´ Köpenhamn

    ca 600g fiskfile´ex., torsk, flundra, gös
    1 tsk salt
    1 kryddmått vitpeppar
    2 msk smör el marg.
    1 tsk paprikapulver
    1 msk persilja
    saften av 1/2 citron
    11/2 dl torrt vitt vin
    1 dl riven ost
    6 medelstora potatisar

    Blanda finklippt persilja och paprikapulver med smöret. Lägg ned några klickar i botten på den genomfuktade lergrytan.Skala och skiva potatisen och lägg ned den i grytan.Gnid fiskfiléerna med salt och peppar och lägg dem på potatisen, dryp över citronsaften.Lägg på resten av smöret i klickar och häll på vinet. Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader låt stå i 45 min.Tag ut grytan och strö över osten. Ställ in grytan utan lock i ca 15 min.
    Hoppas det blir gott det här och att det går lika bra med rödspätta!
    Hälsningar kerstinlisbeth



    Vi tycks ha samma kokbok du och jag.La in receptet så det finns att hämta.:p

  • popik 3 februari 2009

    Skrivet av B-O den 2 feb 2009

    Hej matvagott!
    Jag köpte min lergryta endast för att tillaga bröstben i. Några kallar det för broskben.
    I alla fall så kryddad jag dem bara med lite salt,peppar och grillkrydda. In i kall ugnen och sätter värmen på 200°C. Får stå inne 1½ timme och allt blir mört. Till och med brosket går att äta. Det blir poröst i lergrytan. Jag gillar att sitta och pilla med fingrarna och skrapa med en liten kniv.
    Min storasyster sa alltid " -Är man smord ända upp i hårfästet, då har det varit riktigt gott." Fast det gällde mest fläskben. Sånt som mor och far fick köpa på den tiden de var som mest fattiga.

    Jag gillar också ugnstekta fläskben men har aldrig testat i lergryta, har du någon olja på eller någon vätska i grytan ?

  • kerstinlisbeth 3 februari 2009

    Skrivet av systeryster den 3 feb 2009

    Skrivet av kerstinlisbeth den 2 feb 2009

    Hej!
    Jag bläddrade i min kokbok,som hör till min lergryta och där hittade jag ett bra recept, som jag delar med mig till dig.

    Fiskfile´ Köpenhamn

    ca 600g fiskfile´ex., torsk, flundra, gös
    1 tsk salt
    1 kryddmått vitpeppar
    2 msk smör el marg.
    1 tsk paprikapulver
    1 msk persilja
    saften av 1/2 citron
    11/2 dl torrt vitt vin
    1 dl riven ost
    6 medelstora potatisar

    Blanda finklippt persilja och paprikapulver med smöret. Lägg ned några klickar i botten på den genomfuktade lergrytan.Skala och skiva potatisen och lägg ned den i grytan.Gnid fiskfiléerna med salt och peppar och lägg dem på potatisen, dryp över citronsaften.Lägg på resten av smöret i klickar och häll på vinet. Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader låt stå i 45 min.Tag ut grytan och strö över osten. Ställ in grytan utan lock i ca 15 min.
    Hoppas det blir gott det här och att det går lika bra med rödspätta!
    Hälsningar kerstinlisbeth



    Vi tycks ha samma kokbok du och jag.La in receptet så det finns att hämta.:p

  • krolly 3 februari 2009

    Skrivet av matvagott den 2 feb 2009

    Har en liten fråga ...
    Det kanske är fler här på forumet som använder sina lergrytor, många stoppade ju undan dem och tyckte att det var besvärligt och använda dem.
    Jag har börjat och använda min lergryta mer och mer.
    Nu söker jag nya recept till att göra i den...
    Är det någon här som vill dela med sig av sina recept..
    Tack på förhand! :D


    Hej! Jag använder min lergryta här i Spanien, så ofta jag bara kan. Maten blir godare, köttet mörare. Den är bara ett måste.
    Du kan gå in på min kokbok och hämta nya recept om du vill, under rubriken lergryta, jag försöker lägga ut så många jag kan.
    Hoppas att det suger.
    Ha det krolly:p(Y)

  • anmawa 3 februari 2009

    (Y) Jag tänkte precis fråga om det var någon som använde sin lergryta. Jag sökte här på lergryta och hittade många recept. Flera av dem har ni nämnt. Nu ska jag plocka ner min från översta hyllan i köksskåpet. Det är nog 5 år sedan sist och då gjorde jag sjömansbiff.

  • anmawa 3 februari 2009

    (Y) Jag tänkte precis fråga om det var någon som använde sin lergryta. Jag sökte här på lergryta och hittade många recept. Flera av dem har ni nämnt. Nu ska jag plocka ner min från översta hyllan i köksskåpet. Det är nog 5 år sedan sist och då gjorde jag sjömansbiff.

  • mahatma 3 februari 2009

    Jag har försökt laga mat i min lergryta ett par gånger, men jag tycker det blir nån konstig bismak av lera. Är det för att jag använt den för lite, går smaken bort såsmåningom, eller finns nåt bra tips vad göra! / Mahatma:(

  • Vetebullen 3 februari 2009

    Skrivet av mahatma den 3 feb 2009

    Jag har försökt laga mat i min lergryta ett par gånger, men jag tycker det blir nån konstig bismak av lera. Är det för att jag använt den för lite, går smaken bort såsmåningom, eller finns nåt bra tips vad göra! / Mahatma:(


    Du kommer ihåg att din lergryta + lock måste ligga "i blöt" i kallt vatten minst en kvart innan fyller den med något?? :o

    Jag får inte nå´n bismak så nå´t annat än det här kommer jag inte på just nu. :D

  • mahatma 3 februari 2009

    Visst blötlägger jag den. Det kanske är olika kvalitet på grytorna...

  • krolly 3 februari 2009

    (Y) Ett tips kan jag ge till dig. Diska aldrig en lergryta i diskmaskinen. Leran blir med tiden bränd
    och smaken av lera försvinner. Du kan oxå olja in den innan du använder den nästa gång.
    Jag har lagat mat i min gryta i 10 års tid. Har aldrig känt någon bismak. Jag har lagat kött+fisk och även soppor. Allt har blivit till belåtenhet..
    Så ge inte upp än.
    Ps har en äkta Römertopt gryta.
    krolly

  • Ergilwen 4 februari 2009

    Jag har fått en lergryta av min mormor, men inte kommit mig för att prova den än... Är så svårt att komma på god mat till två studenter. Vill prova kyckling, men vet inte hur man styckar. Men det ska snart bli av

  • MatAnders 4 februari 2009

    Skrivet av Ergilwen den 4 feb 2009

    Jag har fått en lergryta av min mormor, men inte kommit mig för att prova den än... Är så svårt att komma på god mat till två studenter. Vill prova kyckling, men vet inte hur man styckar. Men det ska snart bli av


    Hej!

    Jag kör alltid hel kyckling så du behöver inte stycka innan, lycka till(Y)

  • Ergilwen 4 februari 2009

    Men man ska väl komma på nåt smidigt sätt att dela den på när den är klar, så att man kan spara det man inte äter upp...

  • systeryster 4 februari 2009

    Kommer inte ihåg anvisningarna för hur man skulle göra första gången med lergrytan.Har för mig att den skulle ligga väldigt länge i vatten då. Mahatma, kan det vara orsaken till att det ger bismak av lera?:o

  • The_mama97mia 4 februari 2009

    Tack för en bra samlingssida - har sparat en massa recept här nu.
    Undrar lite - kan jag baka bröd i samma lergryta som jag har till kött?????

  • Ergilwen 4 februari 2009

    Kan en lergryta ligga i blöt för länge? Spelar det nån roll om den ligger i blöt en halvtimme istället för en kvart?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.