Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergryta

  • JennyV 4 februari 2009

    Jag använder inte min lergryta så ofta som jag skulle velat men jag har ett supergott recept (på sjömansbiff såklart :p ) som jag vill dela med mig!!
    Sjömansbiff i lergryta

  • systeryster 4 februari 2009

    Skrivet av Ergilwen den 4 feb 2009

    Kan en lergryta ligga i blöt för länge? Spelar det nån roll om den ligger i blöt en halvtimme istället för en kvart?

    Jag brukar inte vara så noga med att ta tid på hur länge den blir liggande i vatten.Hinner ju förbereda en del medan den ligger i blöt. Jag har inte märkt någon skillnad om den legat lite längre.

  • missan 4 februari 2009

    Här kommer ett annat helt suveränt recept !! (Y)

    GODA STEKEN I LERGRYTAN !!
    1 kg skinkstek / kotlettrad / fläskkarré
    3 dl konc äpplejuice
    2 msk kinesisk soya
    1 tsk malen ingefära
    2-3 morötter
    1-2 purjolökar

    Blötlägg lergrytan i kallt vatten i 15 min.

    Blanda äpplejuice, soya och ingefära i en skål.
    Lägg i köttet och låt marinera medan grönsakerna förbereds.

    Skala och skär morötter och äpple i mindre bitar.
    Ansa och strimla purjolöken.
    Lägg grönsakerna i botten på lergrytan.
    Lägg på köttet och häll marinaden över.
    Ställ lergrytan i kall ugn.
    Sätt ugnen på 200 grader och låt stå 2 tim.

    Servera med pressad potatis.

    Och om du vill ha sås till så red av "spadet/skyn" med lite maizenaredning och häll i grädde....Mmmm sååå gott !! :p

  • Vetebullen 4 februari 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2009

    Tack för en bra samlingssida - har sparat en massa recept här nu.
    Undrar lite - kan jag baka bröd i samma lergryta som jag har till kött?????


    Ja det går jättebra, jag använder samma gryta (Y)

  • Vetebullen 4 februari 2009

    Skrivet av Ergilwen den 4 feb 2009

    Kan en lergryta ligga i blöt för länge? Spelar det nån roll om den ligger i blöt en halvtimme istället för en kvart?


    Ja det går jättefint. Det t.o.m. kanske är ännu bättre (Y)

  • Matvagott 5 februari 2009

    Ja,, nu kanske jag har satt fart i stugorna ..
    Va bra att jag frågade om recept i lergryta...fler vekar tycka det här..
    Har hört av flera nu att de inte använder sina utan de står undangömda i skåpen
    till och med att de använt dem som blomkrukor...

    Nu kommer de fram ur skåpen.:D

    Tack för alla råd och recept....(L)


    Mvh Matvagottt

  • lotta42 5 februari 2009

    (Y) Ett tips: jag gjorde popiks heta rebenspjäll i lergrytan och det blev gott.

  • systeryster 5 februari 2009

    Hittade mina gamla instruktioner över hur man gör med en ny gryta för att slippa lersmaken.
    Den bör ligga täckt med vatten över en natt. Man ska även borsta grytan i vatten så att man får bort löst lerdamm. Hoppas det hjälper!:)

  • festmaten 5 februari 2009

    Skrivet av systeryster den 5 feb 2009

    Hittade mina gamla instruktioner över hur man gör med en ny gryta för att slippa lersmaken.
    Den bör ligga täckt med vatten över en natt. Man ska även borsta grytan i vatten så att man får bort löst lerdamm. Hoppas det hjälper!:)


    Tack för tipset!
    Jag köpte min lergryta "på den tiden" när Mat-Tina pratade sig varm för lergrytor. Jag har ALDRIG (fy skäms) använt den. Jag har hittat så många recept här, så nu skall den fram.
    Var också osäker på hur jag skulle göra första gången jag använder den.

  • mahatma 5 februari 2009

    Skrivet av systeryster den 5 feb 2009

    Hittade mina gamla instruktioner över hur man gör med en ny gryta för att slippa lersmaken.
    Den bör ligga täckt med vatten över en natt. Man ska även borsta grytan i vatten så att man får bort löst lerdamm. Hoppas det hjälper!:)


    Tack för svaren! Har aldrig haft den i blöt eller borstat den, så det är säkert svaret på lersmaken. Ska testa det nu, även fast jag använt den ca 5 gånger redan...(H)

  • Ergilwen 6 februari 2009

    Går det att ha andra saker i ugnen samtidigt som lergrytan? Vill ha potatisgratäng till, men går det att lösa rent praktiskt?
    (Dum fråga kanske, men om man ingenting frågar får man ingenting veta)

  • ikah 6 februari 2009

    Tack för alla fina recept!:D(Y)

  • Matvagott 8 februari 2009

    Skrivet av Ergilwen den 6 feb 2009

    Går det att ha andra saker i ugnen samtidigt som lergrytan? Vill ha potatisgratäng till, men går det att lösa rent praktiskt?
    (Dum fråga kanske, men om man ingenting frågar får man ingenting veta)



    Hejsan ..

    Det var väl ingen dum fråga,,,Det finns inga dumma frågor här på matprat hoppas jag...
    Jag kan inte svara på det. När jag gör mat i lergrytan lägger jag ju allt i den både kött,grönsaker och potatis +grädde...gott!!!

    Men prova gärna och gör potatisgratängen i lergrytan..
    Det ska jag göra...Hör gärna av dej här på tråden om du gör det..Lycka till....

  • lillawe 8 februari 2009

    (Y)Måste ta fram min lergryta förstår jag! Så fort man glömmer...:Z

  • busan37 8 mars 2009

    Pga av denna intressanta tråd så köpte jag en lergryta förra veckan och nu skulle jag vilja veta hur man enklast rengör den. Några tips?

  • jenkar 8 mars 2009

    jag ska genast köpa en lergryta! verkar ju hur smidigt somhelst!!!!!, fram för mer recept i lergryta!!!!.

  • busan37 8 mars 2009

    Puffar lite

  • farmoringer 8 mars 2009

    Jag hittade den här gamla tråden. Kolla här..

    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/lergryta_5722.html%20-%2066k

  • busan37 8 mars 2009

    Skrivet av farmoringer den 8 mar 2009

    Jag hittade den här gamla tråden. Kolla här..

    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/lergryta_5722.html%20-%2066k


    Tack så jättemycket för hjälpen (Y)

  • jimboz 14 augusti 2009

    Nu har jag testat min lergryta 2 gånger med kyckling och fläsk i olika omgångar...Vilket skit det är värdens mest hajpade skitsak jag nånsin provat......Jag förstår inte vad denna lergryta skulle göra bättre än en gryta i järn eller i emalj ? 3 timmars övervakning till ingen nytta..Jag har lagat mat ända sen jag var 17 år och är nu 23 år år äldre...Vilken dynga och vilket slit för ingenting.....Alla grytor har exakt samma funktion och jag ser verkligen ingenting extra med denna skitsak ! En gryta är en gryta och ingenting annat..Lera eller inte så tillför det ingenting...Förlåt Morsan jag ville ha en lergryta men ångrar mig djupt......Jag ska göra blomkruka av denna ...........!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.