Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergryta

  • Okänd 14 augusti 2009

    Skrivet av jenkar den 8 mar 2009

    jag ska genast köpa en lergryta! verkar ju hur smidigt somhelst!!!!!, fram för mer recept i lergryta!!!!.


    Hör av dig så skall du få min gratis!

  • kattgnag 14 augusti 2009

    Skrivet av jimboz den 14 aug 2009

    Nu har jag testat min lergryta 2 gånger med kyckling och fläsk i olika omgångar...Vilket skit det är värdens mest hajpade skitsak jag nånsin provat......Jag förstår inte vad denna lergryta skulle göra bättre än en gryta i järn eller i emalj ? 3 timmars övervakning till ingen nytta..Jag har lagat mat ända sen jag var 17 år och är nu 23 år år äldre...Vilken dynga och vilket slit för ingenting.....Alla grytor har exakt samma funktion och jag ser verkligen ingenting extra med denna skitsak ! En gryta är en gryta och ingenting annat..Lera eller inte så tillför det ingenting...Förlåt Morsan jag ville ha en lergryta men ångrar mig djupt......Jag ska göra blomkruka av denna ...........!


    Undrar var felet ligger för nåt är fel när det verkar ha blivit så galet som du skriver...
    Dessutom krävs ingen passning av grytan, det är ju bl.a. det som är finessen med lergryta. In i kall ugn, sätt på graderna, låt stå de timmar som krävs - gör ANNAT under tiden!(Y)
    Som sagt, ingen passning.
    Vad tror du själv? Några idéer?
    MVH
    kattgnag

  • Matvagott 18 augusti 2009

    Skrivet av kattgnag den 14 aug 2009

    Skrivet av jimboz den 14 aug 2009

    Nu har jag testat min lergryta 2 gånger med kyckling och fläsk i olika omgångar...Vilket skit det är värdens mest hajpade skitsak jag nånsin provat......Jag förstår inte vad denna lergryta skulle göra bättre än en gryta i järn eller i emalj ? 3 timmars övervakning till ingen nytta..Jag har lagat mat ända sen jag var 17 år och är nu 23 år år äldre...Vilken dynga och vilket slit för ingenting.....Alla grytor har exakt samma funktion och jag ser verkligen ingenting extra med denna skitsak ! En gryta är en gryta och ingenting annat..Lera eller inte så tillför det ingenting...Förlåt Morsan jag ville ha en lergryta men ångrar mig djupt......Jag ska göra blomkruka av denna ...........!



    Hejsan...
    .
    förstår inte vad du menar med att den är bara skit.....
    Fördelen är att man ej behöver varken vätska eller fett i tycker jag men så ibland kan man festa till det och hälla i lite grädde....Men så är det...
    Alla kan inte tycka lika.. :D
    Du har säkert hittat din grej i köket som du tycker är bra att arbeta med... (Y)

    Undrar var felet ligger för nåt är fel när det verkar ha blivit så galet som du skriver...
    Dessutom krävs ingen passning av grytan, det är ju bl.a. det som är finessen med lergryta. In i kall ugn, sätt på graderna, låt stå de timmar som krävs - gör ANNAT under tiden!(Y)
    Som sagt, ingen passning.
    Vad tror du själv? Några idéer?
    MVH
    kattgnag

  • Okänd 18 augusti 2009

    Jag säger nästan som Werner & Verner sa:
    Det går mycket bättre med gjutjärnsgryta!
    Och den behöver inte ligga i blöt en halv dag heller.
    Lite fett och en god steksky förhöjer bara smaken i grytan.
    Jo förresten, en maträtt som går utmärkt bra i lergrytan är saltinbakad hek kyvkling!
    Förstörde en fin gjutjärnsgryta med denna tillagningsmetod, men i lergrytan funkade det.
    Den var förståss tvungen att ligga i blöt först som alltid när man skall använda en lergryta.

  • anneli1989 18 augusti 2009

    jag har köpt en lerform, ni vet en sån där man ofta använder kring medelhavet. rund.

    Han som sålde den skulle försöka förklara på spanska hr man gjorde innan första användning, blötläggning osv. jag fattade inget, någon som vet?

  • Matvagott 18 augusti 2009

    Skrivet av JessicaFrej den 18 aug 2009

    jag har köpt en lerform, ni vet en sån där man ofta använder kring medelhavet. rund.

    Han som sålde den skulle försöka förklara på spanska hr man gjorde innan första användning, blötläggning osv. jag fattade inget, någon som vet?



    Lägg den i blöt första gången i kallt vatten över natten..

    sedan behövs den bara blötläggas en kvart..

    Tillaga enligt recept ställ in den i kall ugn och vrid upp värmen till ca 175-200 grader

    lycka till...

    Jag använder min till allt..Är jättenöjd....

  • Matvagott 18 augusti 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 18 aug 2009

    Jag säger nästan som Werner & Verner sa:
    Det går mycket bättre med gjutjärnsgryta!
    Och den behöver inte ligga i blöt en halv dag heller.
    Lite fett och en god steksky förhöjer bara smaken i grytan.
    Jo förresten, en maträtt som går utmärkt bra i lergrytan är saltinbakad hek kyvkling!
    Förstörde en fin gjutjärnsgryta med denna tillagningsmetod, men i lergrytan funkade det.
    Den var förståss tvungen att ligga i blöt först som alltid när man skall använda en lergryta.


    Det låter som att du är nöjd med din gjutjärnsgryta...
    Och jag med min lergyta.....:D

  • Okänd 18 augusti 2009

    Skrivet av Matvagott den 18 aug 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 18 aug 2009

    Jag säger nästan som Werner & Verner sa:
    Det går mycket bättre med gjutjärnsgryta!
    Och den behöver inte ligga i blöt en halv dag heller.
    Lite fett och en god steksky förhöjer bara smaken i grytan.
    Jo förresten, en maträtt som går utmärkt bra i lergrytan är saltinbakad hek kyvkling!
    Förstörde en fin gjutjärnsgryta med denna tillagningsmetod, men i lergrytan funkade det.
    Den var förståss tvungen att ligga i blöt först som alltid när man skall använda en lergryta.


    Det låter som att du är nöjd med din gjutjärnsgryta...
    Och jag med min lergyta.....:D


    Tänk vad skönt!
    Att det finns olika smaker här i livet.
    Smaken är som baken.......
    :D(Y)

  • The_mama97mia 4 december 2009

    Hmmm... dammade av min lergryta idag o gjorde som grillad kyckling i den, saftigt, kryddigt jättegott.
    Enkelt.
    Det enda abret är när man ska diska den men jag ska kolla tråden som refererats till här tidigare.

  • Majbaggen 21 januari 2010

    Skrivet av Ergilwen den 4 feb 2009

    Men man ska väl komma på nåt smidigt sätt att dela den på när den är klar, så att man kan spara det man inte äter upp...


    Det behöver du inte bry dig så mycket på. Dels handlar det om hungriga studenter - skämt åsido (har själv varit en dylik), dels smakar det så bra så man tänker inte på "styckningen". Dessutom sköter det sig alldeles själv - det är så mört att det faller itu!

  • LadyDayW 14 februari 2014

    KYCKLING I LERGRYTA

    1 stor kyckling
    1 citron
    salt och peppar

    Det här tycker vi är väldigt gott! (Y)

    Till fyllning:
    50 g margarin
    2 tsk rosmarin
    2 knippor persilja

    1. Gnid in kycklingen med citron.
    2. Pudra invändigt med salt och peppar.
    3. Fyll med matfett, rosmarin och persilja.
    4. Lägg ner kycklingen i den blötlagda lergrytan.
    5. Ställ den på galler längst ner i ugnen.
    6. Sätt ugnen på 250C.
    7. Låt stå i 1½ tim.

  • LadyDayW 2 maj 2014

    Skrivet av Matvagott den 2 feb 2009

    Nu undrar jag fisk i lergryta...
    Hittade ett recept med rödspätta.
    Är det någon som har recept hemma?????
    Tack....


    Här finns ett med torsk eller kolja.
    PLUTOS LERGRYTEFISK

    1 pkt torsk, 600g
    saften av en citron
    2 krm timjan
    2 msk hackad persilja
    2 hackade hårdkokta ägg
    1 msk smält margarin
    ½ krm salt

    1. Lägg i botten på en blötlagd lergryta, det smälta margarinet och det oupptinade fiskblocket.
    2. Strö över det hackade ägget, timjan, salt och citronsaft.
    3. Lägg på locket och ställ in i kall ugn.
    4. Sätt ugnen på 225°C.
    5. Låt stå i 60 min.
    6. Strö över persiljan vid servering.

    Lycka till! :)

  • Magdolna 2 maj 2014

    Koldomar blir väldig gott i lergryta även bröd...
    Ungersk kåldomar - Édes töltött káposzta

  • rimbostina 6 maj 2014

    När jag plockade fram min lergryta så sökte jag på "lergryta" i receptregistret.

  • rimbostina 6 maj 2014

    Har några recept i min kokbok som du kan kolla på. Pulled chicken var jättegod och lasagne i lergryta är en favorit i familjen.

  • evaullabritt 9 maj 2014

    Till helgen planerar jag denna rätt: http://mittkok.expressen.se/recept/pulled-pork-pa-mitt-skanska-satt/

    Enligt receptet ska man använda gjutjärnsgryta, men jag tycker att det smakar järn om man tillagar syrliga saker, såsom tomat eller vin i gjutjärn. Tror att lergrytan funkar bättre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.