Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergrytans vänner, förenen eder!

  • The_mama97mia 9 januari 2010

    Hej hopp alla goa matlagare,
    jag vill slå ett slag för våra lergrytor. Har dammat av min och är nu helt frälst.

    Tänkte vi kunde dela tips och inspiration kring lergrytan här, jag vet att det finns andra trådar men kan ju vara skoj att ha en ny och fräsch en.

    Själv lagade jag idag en Hel kyckling i lergrytan och det blev sååååååååå himla lyckat.

    Så - titta längst inne i skåpet, fram med din Schlemmertopf eller vad du nu kallar den för och laga nyttigt, smidigt, enkelt och GOTT !

  • MatAnders 9 januari 2010

    Ställer mig i hyllningskören och tar fram min i dag jag med, ändrade planer här det blir ms
    arinerade kyckling klubbor med potatis i lergrytan i dag. Kyckling blir ju så gott att man kan äta det varje dag.(Y)

  • girlchen 9 januari 2010

    Vad lustigt! Jag la precis min i blöt! Blir kyckling till middag.

  • jas65 9 januari 2010

    Jag har en jag med som vi har använt en gång, får väl börja att andvända den nu.
    Mvh
    Höfta av Era lergrytor
    Anders

  • MrsC 9 januari 2010

    Just nu "puttrar" kycklingen i ugnen i lergrytan (Y)

  • siggemums 9 januari 2010

    Jag vill vara med.
    Min lergryta stod och dammade i ett skåp i många herrans år. Sen ett par år vill jag inte vara utan den, använder den nästan varje vecka. Om man bortser från att den är lite bökig att diska och att man får ha gott om tid, så är den suverän. (Y).

  • mattant41 9 januari 2010

    Flyttade på mina grytor idag när julsakerna skulle undan och tänkte att snart så, vem vet kanske inspirationen kommer här.

  • farmorjulafton 9 januari 2010

    (Y)
    Köpte rimmad julskinka för en liten slant. Kokade den i Spendrups julmust 2007 och änglarna började sjunga. Sååååååååååå gott. Gjorde sås på lite av spadet och Åkes mjölk ( är granne med en bonde ) med bara lite fond. Jättegod middag igår och pålägg i flera dar`.
    :D

  • jas65 9 januari 2010

    Kyckling är ett av de vanligaste sättetn man använder i tillagning i lergryta, kan vi få frm mer recept på annat kött?

  • kattgnag 9 januari 2010

    Fläskkarré i lergryta(Y)
    Tror det finns recept här på MK på just denna.
    Finns i allafall i boken "Hela Sveriges Husman" (ICA) - den rätten vann andra priset i tävlingen ICA hade för ett tag sedan innan de gav ut den här boken.

  • kattgnag 9 januari 2010

    Tjocka revbensspjäll!(Y)

  • Okänd 9 januari 2010

    Skrivet av kattgnag den 9 jan 2010

    Tjocka revbensspjäll!(Y)


    Helt klart, men inte i lergryta!

    Revbensspjällsgryta i ugnen

  • siggemums 9 januari 2010

    Kyckling är så bra att göra i lergryta!
    Revbenspjäll i lergryta brukar jag göra.
    Ingredienser
    1 kg tjocka revbensspjäll,
    1 msk kinesisk soja,
    2 tsk salt
    0.5 tsk peppar
    1.5 tsk ingefära
    1 msk honung
    Gör så här
    Pensla köttet med soja, honung och krydda. Lägg i lergrytan.
    Sätt termostaten på 250 grader och stek ca 1,5 timme. Det blir jättegod sås på skyn.
    Servera med kokt potatis, äppelmos eller stekta äppleklyftor med irörd pepparrot.

    Förra veckan hittade jag ett bra recept här på MK :Höstig högrevsgryta i lergryta som jag provade. Gott!

  • idea_ 9 januari 2010

    Mina lergrytefavoriter är:

    Kyckling fylld med citronbitar

    Lammstek späckad med vitlök och rosmarin

    Köttfärslimpa suprice (lägger broccoli på bottnen av lergrytan och gömmer den med köttfärssmeten)

    Men man kan göra många saker i lergryta, man bör dock ha separata grytor för kött, fisk och desserter, då smakämnen sätter sig i keramiken, man vill ju inte gärna ha kyckling med laxsmak, eller gud förbjude, varm fruktsallad med lamm/vitlökssmak...

  • ymmot06 9 januari 2010

    Tog hem morsans gamla schlemmertopf i julas. Jag ska nyinviga den imorgon hade ja tänkt!

  • The_mama97mia 9 januari 2010

    De recept jag har lagt in här är

    Hjortfärs i lergryta allt-i-ett

    Kycklingfilé i lergryta med citron o örtsmak

  • boz1965 9 januari 2010

    Tappade min Römertopf i golvet för ett par år sedan så att den sprack i tusen bitar. Fick tvätta tomatsås från taket. :'( Har inte blivit färdig att skaffa en ny sedan dess.

  • Mellanbellan 9 januari 2010

    Det här receptet blir bra
    Min egen chili-kyckling (i lergryta)

  • The_mama97mia 9 januari 2010

    Jag har letat, men hittar inte ngt recept där man kokar RIS samtidigt i lergryta? Ngn som testat? Går det inte?

  • boz1965 9 januari 2010

    Skötselråd och recept (på engelska):

    http://www.fantes.com/manuals/schlemmertopf-manual.pdf

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.