Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lever

  • Snorkfroken 10 december 2007

    Har lite funderingar ang detta att lägga levern i mjölk innan tillagning. Har hört flera varianter på varför man ska och inte ska göra det.
    En del har sagt att det är för att dra ut gifterna. Andra säger att levern blir mindre besk. Det senaste jag hörde var att levern blir seg om man lägger den i mjölk.
    Någon som vet vad som stämmer?

    Vill gärna även ha recept på lever :)

  • Aspholme 10 december 2007

    Finns bland mina recept

  • 10 december 2007

    mmm, lever är ju så gott. brukar steka lever och göra sås tillsammans, vanlig brun sås av skyn, blanda i stora bitar morötter och lök och låta allt koka tillsammans till en gryta. så himlans gott!!(Y):D:p

  • 10 december 2007

    har några recept här:

    Gräddstuvad lever
    4 Portioner
    400 g Lever; ungnöts
    3 Lök; gul Smör
    2 msk Vetemjöl
    1 tsk Salt
    1 ds Vitpeppar; alt. svartpeppar
    2 dl Vispgrädde
    1/2 Paprika; grön
    Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i smör i en stekpanna. Tag upp den. Skär levern i små tärningar. Bryn levern i smör i stekpannan. Strö över mjöl, salt och peppar. Rör om. Tillsätt grädden och löken. Låt alltsammans koka ca 5 minuter (om lever får koka för länge blir den hård). Skölj och kärna ur paprikan. Skär den i strimlor. Lägg paprikan på levern och servera med kokt potatis eller ris.


    Lever Petterchelli med paprika och svamp
    4 port
    Kalvlever 600,0 gram
    Paprika (röd/gul/orange) 6,0 styck
    Ostronskivling 150,0 gram el. annan svamp
    Kapris 2,0 msk
    Matfett till stekning
    Salt
    Tillbehör:
    Långkornigt ris 3,0 dl
    Koka ris enligt förpackning (ca 20 min)
    Förbered: Skiva svamp.
    Ansa och skiva paprika.
    Skär bort hinnor och senor på levern.
    Torka av med hushållspapper.
    Skär levern i pommes fritesstora remsor.
    Paprika/svamp: Stek paprikan lätt mjuk i matfett på medelhög värme.
    Tillsätt svamp och eventuellt extra matfett och stek ytterligare i 2-3 minuter.
    Tillsätt kapris. Häll över i en skål.
    Lever: Tillsätt mer matfett och lättstek levern i ca 2 minuter tills den fått lite färg.
    Blanda ner paprika och svamp och låt allt bli varmt. Smaka av med salt.



    Lever på italienskt vis
    4 pers
    500 g kalvlever
    2 kviste färsk Legro rosmarin
    2 msk färsk Legro oregano
    1 msk olja
    1 tsk havssalt
    1 tsk peppar
    1 msk färsk Legro persilja
    1/2 stk citron
    Tillagning:
    -Strö finhackad rosmarin och oregano över levern och låt den ligga och dra i 1/2 timma. Stek därefter i olja 2-3 minuter på varje sida. Krydda med peppar och ev. lite salt.
    -Strö tillsist över persilja, pressa citron över levern och servera sedan.





    Gryta med kycklinglever
    Det här behövs till 5 pers:
    kyckling lever, ca 800 g
    1 lök
    2 gröna paprikor
    2 buljong tärningar
    1 burk creme fraische
    lite mjölk
    Gör så här:
    1. Stek kycklinglevern med löken och paprikan.
    2. Lägg sedan ner creme fraischen.
    3. Tillsätt mjölk efter hur mycket sås du vill ha.
    4. Lägg i buljong tärningarna.
    5. Låt koka lite innan du reder av.
    6. Sedan serverar man med ris eller potatis om man vill.





    Levergryta med balkansmak
    Portioner: 2
    1 kryddig korv, typ krainska
    200 gr ungnötlever
    10 cm strimlad purjo, ljusgröna delen
    1 finhackad vitlöksklyfta
    ½ msk veg. margarin
    spiskummin, svart- eller cajenpeppar,
    1 dl köttbuljong
    2 msk tomatpuré
    ½ tsk smulad oregano, salvia
    yoghurt till servering
    Gör så här
    Skiva korven och stek långsamt i gryta till ev. fett släpper. Tag upp den.
    Tärna levern och bryn den med purjon och vitlöken i margarinet. Krydda med kummin och peppar.
    Tillsätt buljong, tomatpuré, oregano, salvia. Koka i ca 10 min. Lägg tillbaka korven, koka upp och smaka av. Krydda ev. mer.
    Servera med yoghurt och ris eller kokt potatis, inlagd paprikasallad.




    Mild leverbiff med stuvade morötter
    Det här behövs till 2 port:
    100 g kalvlever eller ungnötslever
    100 g kalvfärs eller blandfärs
    2 potatisar, råa och skalade
    2 schalottenlökar, skalade
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar, nymald
    1 krm mejram
    ca 1 msk matfett
    Stuvade morötter:
    2 morötter, tärnade
    vatten, salt
    2 dl mjölk
    1 1/2 msk vetemjöl
    1 tsk matfett
    salt, vitpeppar
    Dekoration:
    2 tsk persilja, hackad
    Gör så här:
    1. Mixa i matberedare eller mal på köttkvarn lever, köttfärs, potatis och lök. Blanda i en skål. Salta och krydda med peppar och mejram.
    2. Värm en stekpanna med matfettet till medelvärme. Skeda upp små biffar i stekpannan och platta till dem något. Stek dem ca 3 minuter per sida. Servera med kokt potatis och stuvade morötter.
    3. Förväll morötterna i lättsaltat vatten så att det täcker morötterna, ca 3 minuter. Häll av vattnet och lägg tillbaka morötterna i kastrullen. Tillsätt mjölken blandad med vetemjölet och rör om under tiden stuvningen kokar upp. Tillsätt matfett, salt och peppar. Strö över persilja vid serveringen.
    Tips!
    En nypa strösocker gör underverk i morotsstuvningen.



    Levergryta
    Ingredienser 4 port.:
    400 g ungnötslever
    vetemjöl
    matfett
    1 purjolök
    1/2 rotselleri
    1 morot
    timjan eller mejram
    salt, nymald vitpeppar
    2 dl vatten
    Så här gör du:
    Skär levern i strimlor och rulla dem i vetemjöl i en plastpåse. Stek dem snabbt i hett matfett och lägg över dem i en gryta.
    Tillsätt skivad purjolök, morot och selleri i småbitar. Strö på timjan eller lite mejram och krydda med salt och nymalen vitpeppar.
    Häll försiktigt på kokande vatten.
    Sätt grytan på uppkokning och sjud sedan på svag värme cirka 20-30 minuter. Smaka av och servera med ris till, gärna fullkornsris.




    Levergryta
    2 port
    250 g kalvlever
    1 msk vetemjöl
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar, malen
    50 g bacon
    0,5 dl gul lök(ar)
    0,5 dl buljong
    1,5 dl matlagningsgrädde
    1 dl majskorn
    1 dl frysta ärtor, gröna
    Tillagning:
    Putsa levern (går även bra med ungnötslever) fri från hinnor. Skär i bitar, ca 2*2 cm. Blanda mjölet och kryddorna i en plastpåse, lägg i leverbitarna och skaka om. Klipp ett hål i plastpåsens nedre hörn och låt överblivet mjöl rinna bort. Lägg de klippta baconbitarna i en kall panna och knaperstek. Tillsätt löken och leverbitarna och stek 4-5 minuter. Slå på buljongen och grädden och koka upp. Tillsätt majs och ärtor och ge grytan ytterligare ett uppkok.(Kapris och äppelklyftor kan också få plas i grytan )
    Servera levergrytan tillsammans med ett gott potatismos eller råris. Lingonsylt och en vitkålssallad passar utmärkt till.



    LEVERGRYTA
    4 port
    2 stora gula lökar
    1 kg potatis
    400 g ungnötslever
    2-3 msk vetemjöl
    3-4 msk margarin
    3 dl vatten
    salt och peppar
    TILLAGAS;
    Skär lök och de skalade råa potatisarna i skivor. Skär levern i skivor och vänd dem i vetemjöl. Bryn sedan köttet i matfett.
    Varva lök, potatis och lever i en gryta. Börja och starta med ett potatislager. Vispa ur stekpannan med vattnet. Krydda med salt och peppar.
    Låt alltsammans puttra i 15-20 minuter.

  • anluk 10 december 2007

    Lever är nog en av de få maträtter jag bara inte kan äta.....

  • tuden 10 december 2007

    Hej lever är gott jag har ett recept på apelsinlever :) mvh tuden

  • Aspholme 10 december 2007

    Problemet med Lever, är att man inte får steka den för hårt, då blir den som en skosula. Nä, lite lätt stekning och sedan efterkokning i sås/sky.

  • Snorkfroken 10 december 2007

    Tack för recepten (Y)

  • farmoringer 10 december 2007

    Att man lägger den i mjölk är väl endast för att den ska bli lite mildare i smaken. Annars så räcker det ju att lägga den i vatten en stund.
    jag tycker om tunnskivad lever stekt sen bryna bacon, lök och kapris till och en god gräddsås..mums...

  • UllaLindlof 10 december 2007

    Lever är nog nyttigt men en av få rätter jag inte äter(N). Jag äter inte leverpastej heller. Man kan förstöra en hel smörgåstrårta genom att bre leverpastej mellan .Blä:'(

  • Aspholme 10 december 2007

    Tonfisk i olja är jättegott i smörgåstårta.

  • mistralwind 10 december 2007

    lever är ingen höjdare i mitt tycke, men farmor brukade göra gryta på lever som de flesta i min familj gillade (inte jag dock, men det beror på leversmak och konsistens).
    Inga lurigheter, stek levern och bacon. Baconet ska ge smak till grytan så det värsta av leversmaken försvinner, spä med grädde så det blir en ordentlig gryta. Servera med potatis. Piece of cake, och som sagt, uppskattat av de flesta!

    Nu har jag inte riktigt koll på lever och mjölk, men jag vet att man la harar och kaniner i mjölk under krigstiden. Detta var pga att hararna/kaninerna levde på mossa, enbärsris och andra smakrika växter. Det gav naturligtvis smak åt köttet, så det var för att mildra den smaken man la dem i mjölk. Numera är kaninkött inte starkt på det sättet, och således bör man inte (eller behöver inte om man inte tycker om det) lägga dem i mjölk längre. Har en kaninuppfödare sagt till mig =)

  • Tillberga 10 december 2007

    i kväll har vi ätit LEVERKAKA
    köpte en färdig på Willys
    nån som har recept på leverkaka
    tydligen nått finskt men de är jag inte säker på
    men den här var i alla fall finsk

    Måd

  • Hannsi 10 december 2007

    Lever är något jag har rätt svårt med, lever biff och leverpastej är dock det enda jag äter som innehåller lever.

  • Tillberga 10 december 2007

    gjorde en googelsökning och fann

    leverkaka / korvkaka
    För 4 personer.

    en gammal hederlig korvkaka,servera med lingon o vitkål

    Ingredienser
    1 1/2 dl Korngryn
    3 dl Vatten
    5 dl Standardmjölk
    400 gr Nöt eller svinlever
    1 ea Gul lök
    1 msk Margarin eller smör
    2 ea Ägg
    2 msk Sirap
    1/2 dl Russin Salt och peppar

    Gör så här
    Koka grynen i vattnet under lock på svag värme tills det nästan kokar in. Det tar ca 30 minuter. Späd med mjölken och koka till en lös gröt.

    Mixa eller kör i foodprocessor lever, ägg, lök, sirap, salt och peppar. Tillsätt gröten och russin. Häll smeten i en smord ugnssäker form. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter.

    Servera med lingonsylt och sallad, eller blanda finstrimlad vitkål med lingonsylt.

    Går att frysa.

  • Tillberga 11 december 2007

    undrar om de heter korvkaka för att barnen inte åt lever?:'(

    Måd

  • morgana 11 december 2007

    Jag har en till favorit från Egypten - Leversandvich!!!
    Håll i er nu, för även den som inte gillar lever gillar denna. Det smakar inte lever, utan goda kryddor. är man rädd för stark mat, ska man INTE prova.
    200 gram lever
    2 gröna färska feferoni (grön chilifrukt)
    4 klyftor vitlök
    Skär (eller klipp!) levern i små bitar, (storlek sockerbit) och fräs dem i olja. Hacka feferoni och vitlök och häll i. Låt puttra på ganska svag värme en halvtimme, och häll i lite vatten allteftersom för saftighetens skull (inga skosulor). Salta o svartpeppra efter smak.
    Ta pain riche, småfranska eller vilket vitt bröd som helst, skär den nästan igenom, och fyll med röran. I Egypten hällde de på Tahini, men det gillar inte jag, så antingen blir det bara röran, eller med cremefraiche på. Ibland har jag strött på ost också, och det har varit gott.

  • Bianca 11 december 2007

    Inte vet jag, men jag äter inte oljefiltret från bilen heller....:'(

  • farmoringer 11 december 2007

    Morgana.................
    Det där lät gott med egyptisk sandvish. Det lär man prova på....Tackar..(Y)

  • Bibi13 21 december 2007

    Lägga lever i mjölk har jag aldrig hört talas om - däremot måste man lägga njure i mjölk innan den lagas. Smakar p-s annars. Själv älskar jag både lever och njure men det är väldigt länge sedan jag åt det senare. Knepet med lever och bacon har jag använt för att lära man och barn att tycka om lever. Det har funkat. I synnerhet på barnen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.