Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lunch, middag eller kvällsmat?

  • Cassiopeya 9 december 2010

    frukost kl 7
    frukt kl 9
    lunch kl 12
    frukt kl 15
    middag kl 18

    Ibland, speciellt på helgerna kan det hända att man tar något gott framför tv:n. Gärna oliver, ost och kex eller grönsakstavar och dipp.

  • boz1965 9 december 2010

    I Skåne äter vi middag mitt på dagen, dvs det ni "uppifrån" kallar lunch, som inte ens är ett svenskt ord. Kvällsmat äter vi från sen eftermiddag till tidig kväll, sisådär kring femtiden.

  • soccermum 9 december 2010

    Här äter vi frukost lunch middag och ev kvällsmat
    Lunch mitt på dagen (barnens mat i skolan kallas iaf här för just skollunch) och middag när vi kommit hem från jobb, skola och fritids (dvs runt fem/halv sex)
    Kvällsmat- typ te och macka ibland framför tv:n blir det vissa kvällar beroende på vad vi åt till middag, när vi åt och om det varit träning e dyl :)

    Att kalla te och macka för kvällsfika blir i min mun fel då fika för mig är bulle, kaka o liknande..

    Är också (precis som någon ovan nämnde) uppväxt med att säga middag till måltiden mitt på dagen men har lärt om under årens gång :)

  • Erajscha 9 december 2010

    Middag är den stora måltiden så på vardagran är det på kvällen med grabben och då äter vi lunch på dagen. En söndag kan middagen vara vid typ två och då äter vi nåt lättare till kvällsmat.

  • alindalinda 9 december 2010

    Skrivet av Tillberga den 9 dec 2010

    frukost, middag, kvällsmat åt jag när jag var liten

    nu är de frukost, lunch, middag.......




    precis så som jag är uppvuxen med. frukost, middag och kvällsmat. mellanmål mitt på dagen hette fika, varesig det var nyponsoppa eller bullar.

    jag jobbar så oregelbundna tider, så jag dricker morgonkaffe och äter mat i sin enkla benämning.

  • monfo 9 december 2010

    numera äter jag lunch vid 12 och middag vid 17...men är som så många andra uppvuxen med middag mitt på dagen och det var då det ända lagade mål mat man fick, på kvällen var det mjölk och smörgås.

  • amoz 9 december 2010

    Här nere i Blekinge är det inte heller många som använder ordet lunch utan vi säger oftast middag till det vi äter mitt på dagen.
    Jag som jobbar mellan 10-18 äter frukost vid 8, fika på jobbet vid halv 10 (gärna en fralla), middag vid 13-tiden, fika 15 och kvällsmackor vid 19-tiden. På helgen däremot äter jag oftast middag på kvällen och något enkelt på dagen.
    Äter även någon frukt vid fikan.

  • smeand 10 december 2010

    Detta är ganska intressant! Har funderat en del på varför man säger middag om målet som äts på kvällen... För om man lyssnar ordentligt på ordet; mid-dag - så borde det ju betyda ett mål som äts mitt på dagen. Alla jag känner säger dock frukost, lunch (mitt på dagen) , middag (kväll).

    Om man läser gamla böcker så står det ofta att middag äts mitt på dagen (typ av Selma Lagerlöf). I hennes böcker verkar det ofta vara, morgonkaffe, frukost, middag och kvällsmål. I boken hustrur och döttrar, som utspelar sig i England och gavs ut på 1800-talet, äter det riktigt "fina" folket middag på kvällen och vanligt folk mitt på dagen.

  • Gladiolus 10 december 2010

    Jag är uppvuxen i ett lantbrukarhem och ser det nog så att man behövde ett ordentligt mål mitt på dagen för att klara av ett hårt arbete och man kallade det alltid att äta middag, vilket väl kommer från "Mitt på dagen". Det är väl numera med undantag från vissa få arbeten, som det kräver liknande prestation. Då räckte det heller inte med 8 timmars arbetsdag, varför man räknade "Mitt-på-dagen-målet, som det viktigaste. Numera är det mera vanligt att man kallar det Lunch.

  • Gladiolus 10 december 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 19 okt 2009

    Aldrig hört uttrycket kvällsfika förut. Låter helskumt. Men sedan är jag inte så gammal heller så det kanske var nåt man sa förr.


    Nej det är nog inte så gammalt, tror jag. På många sjukhus internat och servicehus srverar man middag vid 16-17 tiden och sedan lite lättare: smörgås med choklad, te eller kaffe vid sju-tiden.

  • frucaos 10 december 2010

    Skrivet av vanillalover den 18 okt 2009

    Så här står det i Wikipedia;

    Lunch är en måltid som äts mitt på dagen.
    Lunch kallades ursprungligen för middag, eftersom den intogs vid middag, mitt på dagen. Middag kom dock att skifta betydelse till att syfta på dagens största mål. Det engelska ordet lunch lånades in på 1800-talet, när middag allt oftare åts på kvällstid.

    Hemma äter vi lunch (då ngt lättare) vid 13-tiden och sen middagen (huvudmålet) efter 18.
    /M


    Tycker det är bra med den klassifieringen - och för min del handlar det om vad som äts. Så jag frångår nog regeln ibland. Lunch är som regel te och macka hos oss, middag äts efter jobbet - dvs ca kl 17. Som regel blir det inte mer för oss vuxna efter det - möjligen en liten yogurt. MEN på helgen äter vi huvudmålet tidigare på dagen - mellan 13 och 15 - och då får det heta middag det också.

  • frucaos 10 december 2010

    Bör väl nämna att kvällsmat hos oss i stort sett alltid är macka och te - om det äts.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.