Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lunchlådemat

  • zingoxa 3 augusti 2012

    Behöver tips på bra lunchlådemat att ha med till jobbet. Inte ofta det blir något över hemma att ta med o vill gärna ha något snabbfixat .Eller för all del tips på bra storkok så man kan frysa in lite matlådor.
    Och eftersom jag är usel i köket gärna tips med recept ;-)

  • Osipoff 3 augusti 2012

    Säger bara några få saker om storkok.
    Lasagne är grymt bra, köttfärsen som ska i kan man dubbla i mängd så har man X antal portioner till köttfärssås T:ex.
    Och Grytor mums, behövs bara att koka till ris eller potatis när de tas ut från frysen.

    Recept kommer när jag har mer tid framför datorn.

    Ha de

  • Erajscha 3 augusti 2012

    Det här är våra matlådefavoriter:

    Spaghetti och köttfärssås, broccoli (broccolin kan läggas i direkt från frysen i lådan så tinar den i lådan över natten och blir klar när man micrar lådan.) Köttfärssås kan man göra på många sätt.
    Jag fräser riven morot med hackad lök och vitlök, tillsätter bland- eller nötfärs och låter det steka under omrörning. Sen har jag i paprikapulver, timjan och peppar. Låter det fräsa en stund till. I med en buljontärning samt en burk krossade tomater och låt det sjuda i en halvtimme-timme. Sen tillsätter jag ganska mycket oregano och en store sked creme fraiche och låter det koka upp igen,.

    Köttgryta, ris och gröna bönor. (skölj bara av bönorna med hett vatten från vattenkokaren) Köttgryta är mycket enklare än man tror. Fräs grytbitar av nöt i en djup gryta. Tillsätt grovt skivad lök och grovt skivad morot, vitlök om man gillar det, och låt löken bli liute mjuk. Peppra. Häll i en kött-och grönsaksbuljongtärning och häll på vatten så allt täcks. Låt koka sakta under lock i ungefär en och en halv timme. Vill man kan man också ha frysta champinjoner. (Kan tillsättas direkt från frysen strax innan man häller i vattnet).

    Korv stroganoff, ris och ärtor (Ärtorna kan man också hälla i direkt från frysen) Jag gör stroganoff genom att fräsa falukorv i strimlor, sen tillsätter jag finhackad lök och låter den fräsa med. En burk krossade tomater hälls i och en buljongtärning. Sen får det sjuda lite, i med lite oregano, en sked creme fraiche och samaka v med salt och peppar. Vanligt långkornigt ris är godast till.

    Lasagne (Gör stor sats på köttfärssåsen så är det enkelt att varva med lasagneplattor och keldas ostsås. Baka av i ugnen i 175 grader i 35 minuter.)

    Wok (kycklingfilé skär vi i tunna skivor, gärna medan kyckllingen är halvfrusen, wokade med wokgrönsaker och sen i med en påse woksås. Kokt asiatiskt ris till.)

  • Sallie 3 augusti 2012

    Superenkel baconsås till pasta:
    Ett paket bacon
    En halv gul lök
    en burk creme fraiche
    ett pkt fetaost.

    Fräs bacon och lök, häll över creme fraiche och tärnad ost och låt smälta. Salt och peppar efter egen smak.
    Går supersnabbt, man kan koka pastan samtidigt som man börjar med såsen.
    Den gör vi ofta! :)

  • Cassiopeya 3 augusti 2012

    Chili con carne är smidigt tycker jag. Gör ett storlek och frys in i lagom portioner. Ta med en burk + en burk valfria grönsaker + bröd till jobbet.

    I min kyl finns oftast sallad, gurka, tomat, oliver, soltorkade tomater i olja, fetaost/mozzarella. I skafferiet finns majs, sparris och olika fröer som pumpakärnor, solroskärnor och pinjenötter. Smidigt är då att slänga ihop en sallad. Till brukar det bli kallskuret, tex skinka, kassler eller kalkon. Räkor, kräftstjärtar eller grillat kött passar också bra till. Kokt ägg brukar också vara gott eller olika frukter, typ melon. Lite bröd blir pricken över i. Vill man dryga ut med pasta/potatis/ bulgur/quinoa går det så klart också bra:)

  • ms8 3 augusti 2012

    Olika pajer med sallad till. Fisk i ugn.Torskblock som kryddas med citronpeppar.in i ugnen en kvart. Blanda grädde med tomatpure. Häll över torsken.I ugnen ca en kvart,tjugo minuter. Koka bara potatis till och lite rivna morötter.Grytor av kött eller med kassler. Går ju blanda i nästan vad som helst.

  • rosatalo 3 augusti 2012

    Köttfärsbiffar eller köttbullar är ju bra att göra många av när man ändå håller på. Sedan går det ju fort att koka lite makaroner el potatis till. Gräddsås el någon färdig kall sås och lite lingon till.

    Olika grytor med rotfrukt exempelvis och någon kryddig korv i, fungerar också, tycker jag, i matlåda för de är ofta godast dagen efter tillagning.

    Undvik stekt helt kött, det blir torrt och trist.

    Pytt i panna.

    Pannkakor

  • Anderstam 3 augusti 2012

    Gör en dubbel sats av detta recept så har du gott om matlådor.
    Att rätten sen är enkel och snabblagad är en extra bonus.
    Korv Garlicanoff - Allt i ett

  • simsalabim 3 augusti 2012

    Här kommer lite tips för de lata dagarna :-)
    Keldas soppor är grunden.

    Fisksoppan med kräftstjärtar och en hård macka med avocado och salt på.
    Tomatsoppan med tortellini eller scans delikatessköttbullar med soltorkad tomat i.
    Thaisoppan med ett kycklinglår (tärnat i) eller vid sidan om.

  • MosterNettan 4 augusti 2012

    Det enklaste är att laga lite mer av det ni äter till vardags så det blir över till lådor. När maten är klar, börja med att göra lådan eller lådorna klara. Resten är till middan. Så har jag gjort för det mesta.

    Nu för tiden när jag är ensam i mitt hushåll, så brukar jag använda nån helgdag till att laga flera maträtter och fylla en massa lådor som jag fryser in. Då har jag färdigt både till jobbet och till middag dom dagar jag inte har lust och ork att göra nåt vettigt när jag kommer hem!

  • alindalinda 4 augusti 2012

    Pastasås med skinka och persilja
    Pasta för två i panik!

    Kall pastasallad, crepes och ungspannkaka är ju annars fint i matlåda.

  • tilda 5 augusti 2012

    Jag ser oftast till att laga:) lite extra till middag. Vi är dessutom två som ska ha matlåda varje dag.
    Varför krångla till det och laga mat fler än en gång?

  • tilda 5 augusti 2012

    Ibland när det inte blir något över från middagen så tar jag kokta snabbnudlar och fräser snabbt med lite grönsaker.:)

  • ms8 31 augusti 2012

    Skrivet av MosterNettan den 4 aug 2012

    Det enklaste är att laga lite mer av det ni äter till vardags så det blir över till lådor. När maten är klar, börja med att göra lådan eller lådorna klara. Resten är till middan. Så har jag gjort för det mesta.

    Nu för tiden när jag är ensam i mitt hushåll, så brukar jag använda nån helgdag till att laga flera maträtter och fylla en massa lådor som jag fryser in. Då har jag färdigt både till jobbet och till middag dom dagar jag inte har lust och ork att göra nåt vettigt när jag kommer hem!


    Så gör vi oxå.Lagar lite mer av middagsmaten.Så det räcker till matlådorna oxå.

  • TTJ 31 augusti 2012

    Skrivet av tilda den 5 aug 2012

    Jag ser oftast till att laga:) lite extra till middag. Vi är dessutom två som ska ha matlåda varje dag.
    Varför krångla till det och laga mat fler än en gång?



    Så gör jag också! Ser alltid till att laga så det räcker till dan efter. Är vi 2 gör jag minst 4 port osv. Lasagne, pastagratäng och vissa grytor gör jag alltid minst 6 port av och fryser in så man alltid har nån låda i frysen när det krisar. Både jag och min sambo har med oss matlåda varje dag på jobbet (ibland både lunch och middag) och på detta vis fungerar det toppen! :)

  • Cassiopeya 31 augusti 2012

    Gratänger och pastalådor är smidigt att ta med. Potatisgratäng med skinkbitar är perfekt att värma:)
    Eller gör en vanlig potatisgratäng och ta med kallskuret tex kassler till.

    Gör en pastasås och blanda med valfri pasta. Häll allt i gratängform, strö över riven ost och gratinera i ugn.


    Storkok av matiga soppor som gulasch eller tacosoppa är också bra.

    Ibland gör jag piroger med ost och skinkfyllning eller köttfärsröra och fryser in. Perfekt att ta med ett par till jobbet:)

  • The_mama97mia 31 augusti 2012

    Och.. den där morgonen när man står där och inser fasen ingen matlåda - har du fryst broccoli som Erajscha sa, släng i några buketter i låddan, sen några RÅA ägg o du kan micra en omelett! Jag har vid tillfällen haft reserv-konserver i hyllan på jobbet med...
    Vita bönor i tomatsås
    Makrill i tomatsås
    Varmakoppen varianter

  • farmoringer 31 augusti 2012

    Skrivet av ms8 den 31 aug 2012

    Skrivet av MosterNettan den 4 aug 2012

    Det enklaste är att laga lite mer av det ni äter till vardags så det blir över till lådor. När maten är klar, börja med att göra lådan eller lådorna klara. Resten är till middan. Så har jag gjort för det mesta.

    Det här sättet är ju det bästa tycker jag..

  • madvis 31 augusti 2012

    Vad sägs om det här:
    Nyttigare piroger med olika fyllningar
    De är riktigt goda och går väldigt bra att frysa in.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.