Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lunchmacka

  • MissFrida 11 mars 2009

    Söker recept på goda, matiga, hyfsat nyttiga LUNCHMACKOR!


    (Är lakto-ovovegetarian och har inte använt mitt medlemskap här mycket. Nu dök nyfikenheten på sidan upp igen, och här verkar finnas mycket kunskap och mycket recept att ta till vara på)!


    :)

  • farmoringer 11 mars 2009

    Varför inte ta morotsbiff, kikärtsbiff eller nån annan grönsaksbiff på en grovmacka. Stek ett ägg och lägg på. Garnera med sallad, groddar, tomat och gurka.
    På "köttspråk" kallas det för "Parisare". Den är mättande och god..(Y) :D

  • Gnurf 11 mars 2009

    "Tag en Fullkornsbaguette å dela på mitten...bottna med skivad kall kokt potatis. Tillverka en kycklingröra eller tonfiskröra eller rökt makrillröra eller rökt laxröra....."

    OJ...så långt kom jag innan det där med Vegetarian poppade upp i medvetandet. Man är lite disträ så här efter lunch...:)

    Tag en Fullkornsbaguette å dela på mitten...bottna med skivad kall kokt potatis. Tillverka en legymröra av lätt förvälld morot, palsternacka, selleri, broccoli..och hackad rödlök samt paprika (använd endast lätt matlagningsyoghurt som bindemedel). Dressa potatisen med legymröran, stek på 2st ägg och toppa Lunchmackan med dessa. Efter det kan du springa en halvmara obehindrat....(Y)

  • anneli1989 11 mars 2009

    mackor är underbart gott! bästa är såklart att baka egetbröd stört lyxigt!

    gör en hummus; mixa kikärtor, litecitron saft, lite vitlök, salt peppar och oliv olja tills den är lagom smetig. även gott att ha i färska örter.

    smeta tjockt med hummus på brödet skiva över tomat och avokado och lite riva morötter!

    supergott!!

  • MissFrida 12 mars 2009

    Den här mackan dyker ofta upp i min lunchlåda:

    Veggie Dream

    3 skivor rostad bröd

    Lager 1
    röra av fetaost, lite creme fraiche och lite, lite honung för sötma, rivna morötter över

    Lager 2
    guacamole och tomatskivor, lökringar, s & p.

    Dela mackan diagonalt - lättare att äta och ser trevligt ut.

    SÅ gott!

    Tack för era tips!

  • Erajscha 12 mars 2009

    När man äter en macka så får man i sig väldigt mycket kolhydrater genom brödet. Därför ska man försöka satsa på proteinrika pålägg (och inte t.ex. potatissallad som innehåller mest kolhydrater) om man vill ha en hyfsat nyttig lunchmacka. Det är dock inte så lätt som vegetarian.

    Fullkornsbaguetter eller ciabattas kan man fylla med flera olika saker, här är några förslag:

    * hårdkokt ägg mixat med majonäs och toppat med krasse
    * mozarella, skivade tomater, avocado och lök
    * skivat hårdkokt ägg, majonäs, skivade tomater och rödlöksringar
    * stekt ägg och legymsallad
    * mosad fetaost och tzaziki
    * rödbetsbiff och tzaziki

  • monac 12 mars 2009

    nu har du fått många förslag på goda mackor... min favorit är ändå rågbröd(gärna danskt)
    skicad avocado,fetaost,/alt keso,rödlök och en näve groddar(alfalafa,mungbönor...el.lik.):)

    tycker det är en bra lunch som oxå är bra sammansatt näringsmässigt.(Y)(plus en frukt)

  • The_mama97mia 12 mars 2009

    Vill slå ett slag för groddar i mackor, precis som du monac.... Sprudlar o kryllar av vitaminer och är sååå gott.

  • MissFrida 21 mars 2009

    Så gott och så lättfixat! Sitter här framför pc:n med tunnbördsrulle fyllt med färskgjord hoummus, avocakdoskivor, tomat, lite lökringar.

    (Y)

  • cecland 21 mars 2009

    Varför krångla till det? Ta en rejäl fullkornsmacka, lägg på en mosad eller skivad avocado och strö över lite örtsalt. Det blir i alla fall jag mätt på. Annars kan man ju alltid ta två...

    Det kanske inte innehåller precis allt som man behöver, men man äter ju flera gånger om dagen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.