Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

magsjuke mat????

  • sessa79 2 maj 2010

    hej.. familjen har drabbats av maginfluensa :(
    vi tänkte ändå försöka få i oss lite lagad mat.. men har ont om ideer .. nån som kan ge förslag???

    kokt mat är ju det bästa...
    nu ska vi göra kokt korv med potatis o vitsås..

  • AnneNi 2 maj 2010

    Kokt ris, soppa (tex morotssoppa, grönsakssoppa), spagetti kokt i buljong med lite ost.
    Kött och korv är nog inte det bästa för en orolig mage har jag hört.
    Hoppas ni mår bättre snart!

  • siggemums 2 maj 2010

    Standard hos oss att börja äta efter magsjuka är omelett och rostat vitt bröd . Så gott det kan smaka då!
    Korv skulle jag inte börja med, hellre då vit fisk. Ris som sagt och ingen mjölk.
    Krya på er!

  • safir74 2 maj 2010

    Potatismos (pulver) är skonsamt och bra för magen.

  • Mistys 2 maj 2010

    Gröt om ni gillar det. Risgryn, manna eller havregrynsgröt är milt för magen. Speciellt havre som har en läkande effekt.

  • Legoli 2 maj 2010

    Kokt vit fisk med äggsås. Något som jag brukar äta när jag får problem med magen, brukar fungera.

  • Lilloo 2 maj 2010

    När jag är magsjuk så är det fiskbullar och kokt potatis som gäller, potatisen pressar jag alltid. Annars te i mängder gärna rostat bröd med en ostskiva på eller en god skorpa.

  • jimboz 2 maj 2010

    Det sista jag tänker på är mat när jag är dålig i kistan, det blir buljong eller blåbärssoppa. RIKTIG glass är bra att ha hemma då den mättar för stunden.

    Jag glömde säga Krya på dig gumman och hoppas att du snart blir bra :)

  • amoz 2 maj 2010

    Vi brukar börja med blåbärssoppa, äggröra, rostat bröd, te och avslagen cola. Även äppeldricka är bra.


    Förlåt ! glömde säga krya på er!!!

  • sessa79 2 maj 2010

    tack för era svar.. vad gulliga ni är :)

    det har varit en tuff dag.. 3 barn som är magsjuka o griniga.. mycket tvätt o blöjor.. ;)

    jag mår väl sisådär.. men kunde ju varit värre.. barnen har ju hög feber oxå.. det har jag iallafall sluppit .)

    vi får väl se hur vi känner imorn. .. blir det nån mat så blir det nog fisk o potatis.. :)

  • Tillberga 2 maj 2010

    om fisken stannar så kan du prova kokt korv (kyckling typ)
    frikadeller är ju oxå bra...går bra att göra på kycklingfärs

    lite mat och ofta....mycket vätska

    krya på er

  • sessa79 3 maj 2010

    funderar lite.. några skriver ägg... är inte det starkt för magen om man är magsjuk??

  • NicolinaZ 3 maj 2010

    Vi har alltid kört vitt rostat bröd o te/svag saft som första. Hålls det brukar ett löskokt ägg vara nästa. Fast när vi nu i helgen låg däckade hela familjen ute på sommarstugan (blä) blev det faktiskt en burk ananas som blev första kontakten med föda! Långsamt o försiktigt bit för bit... Smoothies är också ganska bra med mild jogurt och blåbär o helst en liten nypa salt, för salt är superviktigt!

    Krya på er!

  • sessa79 3 maj 2010

    hm.. har alltid trott att man typ blir lös i magen av ägg :)

  • berggrenskan 3 maj 2010

    Du ska undvika mjölkprodukter. Gjorde det misstaget med min son när han var liten. Så fort han började blir bättre ficka han lite oboy och så var han sjuk igen.
    Avslagen coca cola är bra, och te och rostat bröd. Som sagt små portioner och mycket vätska.

    Krya på er.

  • Okänd 3 maj 2010

    Har dom kräks eller har dom diarré eller är det båda.?

    Har du provat morotspuré?

  • Mistys 3 maj 2010

    Proviva är inte dumt. Då får man tillbaka lite av tarmbakterierna man förlorat under magsjukan.
    Det var det enda som hjälpte min dotter, fast hon har iof colon irretable som inte är magsjuka av bakterier utan annat. Men magen blir lugn av proviva och balansen återställs så varför inte vid vanlig magsjuka också.

  • siggemums 3 maj 2010

    Skrivet av sessa79 den 3 maj 2010

    funderar lite.. några skriver ägg... är inte det starkt för magen om man är magsjuk??


    Jo visst, det är konstigt!
    Kokt ägg det tror jag är svårsmält och inget jag skulle välja att äta direkt efter magsjuka.
    Jag vet inte vad det är som gör att det funkar med omelett eller äggröra, men många gångers erfarenhet vet att det gör det.

  • sessa79 4 maj 2010

    tack för svaren... :)

    nu mår de bättre.. nu kommer det bara diarre :)

  • safir74 4 maj 2010

    Mot diarré brukar jag och min familj dricka Dofilus. Finns i många goda smaker såsom vanilj, blåbär, hallon, jordgubb/granatäpple samt min absoluta favorit: passionsfrukt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.