Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Makrill! Makrill! Makrill!

  • matnjutaren 13 juli 2008

    Nu är här en massa intressanta ämnen..som vanligt..(Y) men jag "vågar" inte gå och och kommentera någonstans. Min DUMMA dator...(N) Rätt som det är, så är jag bara som..puts, borta...:'(
    Jag får min nya i veckan som kommer! (Y)
    Under tiden skulle jag vilja få så många recept och olika varianter på, just ämnet..Makrill. :D
    Har, just nu, ca 150 fina sådana här och fiskas ska det göras igen! (L)(Y)
    Så, snälla ni, kom med idee´r av alla de slag! :D

    Med SOMRIGA hälsningar/Marita

  • anluk 13 juli 2008

    Söker du på ordet makrill bland recepten så kommer det upp 42 recept. Där har du en del idéer. Själv älskar jag stekt makrill precis som den är. Med nypotatis och skirat smör. Kan det bli bättre sommarmat?

  • 13 juli 2008

    jag lärde mej en gång ett recept av en som varit mycket i Indien, busenkelt, men jättegott. Mina dagbarn älskade det faktiskt, fast dom gillade ju fisk.

    Rensa makrillarna, vänd dom i vetemjöl, sen i ägg som vanligt. Vänd dom sist i ströbröd med lite salt, jättemycket gurkmeja och en doft av chilipeppar. Stek dom i smör (eller ghee om du har tillgång till det)

    I Indien äter man det med ris till, men det är jättegott med potatismos med.

  • MammaIrene 13 juli 2008

    Helstekt makrill är så jättegott o så otroligt lätt att laga, serveras sedan med färskpotatis och gräddfil blandat med rödlök.

    Rulla makrillen i skorpmjöl eller grahamsmjöl och stek sedan ca 10 min på varje sida i mellansvag värme (jag har en 6 gradig skala o steker på 3:an

    Vad i allsin dar skall du göra med 150 makrillar?
    Vi brukar bara fiska ca 4-8 st varje gång, mer blir ju nästan för mycket eftersom de är godast färska?:o

    Det kan ju vara en god investering med en rök, de behöver dessutom inte vara så dyra, vi köppte våran för några hundralappar o det är ju så vansinnigt gott o lätt med rökt makrill, o för all del annan rökt fisk o korv också, du kan ju röka vad som helst däri.....(Y)

  • bernit 13 juli 2008

    Inkokt Makrill

    /BÅ :p

  • marhil 13 juli 2008

    Hej.Har nyss fyndat en gammal Tore Wretman med en hel del Makrillrecept.Bl.a Makrillfrikasse med morötter,ärtor o blomkål.Makrillfileer på grönsaksbädd(Hela middagen på en gång.Marinerade grillade makrillfileer.Rökt makrill i ugn,Makrill till fest.Jag kan skicka recept men svara i så fall om det är något du vill ha.
    MVH Marie

  • Poppie 13 juli 2008

    Kokt makrill ( i vatten med pepparkorn, lagerblad, lök osv), ta spadet gör sås med dill och citronsmak

  • farmoringer 20 juli 2008

    Jag minns att förr gjorde vi makrillsoppa. Det var med ärtor och morötter i. Men annars har jag helt glömt receptet. Minns bara att det var jättegott..

  • Bamsesemla 20 juli 2008

    SKICKA NÅGRA TILL MIG!!!!!

    ÄLSKAR MAKRILL!!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.