Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mandelpotatis

  • gummsen 18 juli 2009

    Jag älskar mandelpotatis, men jag lyckas alltid att koka sönder den. Skulle behöva lite tips om hur man kokar den på bästa sätt.
    Tack på förhand.:)

  • anluk 18 juli 2009

    Koka inte utan låt den endast sjuda. Och inte mer än 15-18 min. Älskar mandelpotatis:) Potatismos på mandelpotatis är för övrigt oxå gottigt.

  • lena4 18 juli 2009

    Låt potatis och vatten koka upp,slå sen av plattan ,låt stå kvar på eftervärme. Så blir den bra.

  • Lotten_J 19 juli 2009

    Mandelpotatis ska sjuda mkt mkt mkt försiktigt på låg värme efter att vattnet kokat upp. Jag brukar ha en såndär potatisnål att sticka i potatisen med och fort som attan då den är klar av med kastrullen och häll bort vattnet för minsta lilla för länge på spisen spricker potatisen så man får allt "vakta" den lite :p Brukar alltid funka och potatisen är alltid hel och fin.

  • The_mama97mia 21 augusti 2009

    Vad jag blev glad att hitta den här tråden just idag, ska koka mandel till kvällens surströmmingskalas och hade som i bakhuvudet att vi pratat om detta. Förra gången jag kokte mandel så blev det helt misslyckat - gick ju att äta ändå men synd på så rara ärtor när jag kokte sönder dom så. Nu ska jag testa tipsen här - och vakta bättre. (Y)

  • zudette 21 augusti 2009

    Jag tycks minnas att jag hört att man ska lägga potatisen i kokande/hett vatten så spricker de inte - Kan inte gå i god alls för detta men nån annan kanske har hört nåt liknande och "backa upp" tipset??

  • Bossse 21 augusti 2009

    lägg mandelpotatisen i kallt vatten med skal på. rejält med vatten skall det vara. Koka upp sakta och låt sjuda några minuter. Stäng av värmen helt och låt potatisen koka färdig på eftervärmen ---tiden beror på storleken på knölarna---känn med en tandpetare. Kokvattnet skall du sen använda till "dopp i kopp".

  • enAnnan 21 augusti 2009

    Sedan är ju mandelpotatis en "mjuk" sort så att alla håller formen perfekt är nog en utopi. De är bra till mos och puré av en anledning. :)
    Men åh så goda...

  • gummsen 22 augusti 2009

    Skrivet av Bossse den 21 aug 2009

    lägg mandelpotatisen i kallt vatten med skal på. rejält med vatten skall det vara. Koka upp sakta och låt sjuda några minuter. Stäng av värmen helt och låt potatisen koka färdig på eftervärmen ---tiden beror på storleken på knölarna---känn med en tandpetare. Kokvattnet skall du sen använda till "dopp i kopp".

    Tack för tipset men vad är "dopp i kopp".

  • Tillberga 22 augusti 2009

    DOPP I KOPP
    Ett norrländskt recept till mandelpotatis, som spritts över landet av hovkocken Werner Vögeli. Hans absoluta favorit bland svenska rätter. Passar precis lika bra till nykokt färskpotatis.

    1. Medan potatisen kokar hackar man löken fint och smälter smöret.

    2. Fördela smöret i 4 koppar, späd med lite av det varma kokspadet från potatiskoket, blanda i hackad lök och eventuellt lite gräslök.

    3. Servera en kopp till var och en och ställ potatisskålen mitt på bordet. Så är det bara att börja doppa!

  • The_mama97mia 22 augusti 2009

    Mums....
    Det blev ett perfekt kok igår, jag gjorde som ovan beskrivet - kokade upp, fick sjuda ngn minut, sen slog jag av värmen o så kände jag efter med provsticka efter 15 min, ungefär. Toppen!

  • lelle10 12 maj 2011

    Skrivet av Tillberga den 22 aug 2009

    DOPP I KOPP
    Ett norrländskt recept till mandelpotatis, som spritts över landet av hovkocken Werner Vögeli. Hans absoluta favorit bland svenska rätter. Passar precis lika bra till nykokt färskpotatis.

    1. Medan potatisen kokar hackar man löken fint och smälter smöret.

    2. Fördela smöret i 4 koppar, späd med lite av det varma kokspadet från potatiskoket, blanda i hackad lök och eventuellt lite gräslök.

    3. Servera en kopp till var och en och ställ potatisskålen mitt på bordet. Så är det bara att börja doppa!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.