Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Många champinjoner, vad göra?

  • Ulrika91 31 mars 2011

    Jag har fått drygt 5 liter vita vanliga färska champinjoner av min mamma. En halv sån blå back som de brukar säljas i på mataffären, ni vet.

    Vad ska jag göra med dem?

    Just nu håller jag på att borsta dem och rensa dem fina. Sedan vill jag gärna göra något av dem, redan ikväll..

    Skiva och lägga i frysen(?) till framtida pizzor kanske? Något annat gott inläggnings/bevaringsknep?

    På kanske en fjärdedel av dem tänkte jag göra en enkel gryta med nötkött, men sedan har jag ingen fantasi. Jag gillar både varma mackor med champinjoner och även champinjonsoppa, men just nu vill jag inte laga det, utan gärna pröva något nytt. Har du några tips eller recept?

  • mattjejen 31 mars 2011

    Här e två tips... fyllda chmpinjoner tänkte jag göra som lite lätt kvällsmat till mig ikväll å ungarna bara älskar det...

    Champinjonlängd.
    Fyllda champinjoner med fetaost

    Jag gör en variant på dom recept som finns på fyllda champinjoner, jag tar bor foten, finhackar den, steker den lätt me lite scharlottenlök, sen i med typ philadelfiaost, lite crème fraich, kryddor som man gillar... ska vara som en tjock röra... man kan ha i bacon, skinka, soltorkade tomater mm i fyllningen oxå... fyll hattarna med röran, på med lite riven ost å in i ugnen tills dom fått lite färg... Supergott!!! Har haft det som tillbehör till kött, kyckling, lax å annan stekt fisk...

    Lycka till!

  • Lenkan 31 mars 2011

    Jag älskar champinjoner marinerade i vitlök och soja och sen grillade lagom "skrynkliga" på grillen, på med lite salt och bara njuuut! Fungerar också att skiva dem, marinera och steka på grillpanna.

    Annars är ju champinjonsås to die for. Skivade champinjoner som bryns först i torr panna tills vattnet dras ur, i med en klick smör och ge dem lite färg, häll på 5 dl vatten och en köttbuljongtärning (eller grönsaksbuljong om man vill), låt koka länge, tills nästan all vätska är borta, häll på grädde och smaka av med salt och vitpeppar.

  • Ulrika91 31 mars 2011

    Ja champinjonsås är ju himelskt, och jag är grym på det :D haha det tycker jag själv i alla fall.

    Hur gör man när man marinerar? hur länge ska dom ligga?

  • Ulrika91 31 mars 2011

    Någon mer med bra tips?

  • Erajscha 31 mars 2011

    Pastasås, bryn dem och sen mjukstek lite purjo och sen en burk creme fraiche, salt och peppar. Supergott!

    Eller gör svampstuvning och fyll crepes med eller ha på varma mackor.

  • The_mama97mia 1 april 2011

    Som du skrev - går utmärkt att skiva och frysa!

  • wirinkatasp 1 april 2011

    Svampsås med gorgonzola

  • zudette 1 april 2011

    Om du undrar (såg ett ?) så funkar det utmärkt att frysa färska champinjoner. Jag brukar ofta köpa en ordentlig påse och skiva eller skära i bitar och frysa ner - jättelätt att ta fram det man behöver vid matlagning, pizza, pastasås eller andra maträtter.

  • kattis88 1 april 2011

    Marinera dom i någon god marinad efter att foten är borta. använd sedan mjuk ädelost på tub och fyll hatten med det. Grilla dom och ät, jätte gott verkligen! {drool}

  • Lenkan 1 april 2011

    Jag lägger helt enkelt champinjonerna i en plastpåse, blandar i ordning en marinad med grillolja och vitlök, kanske lite chili och häller ned i påsen. Knådar lite så att de blir täckta, sen ska de ligga och dra sig i marinaden i minst 2 timmar, gärna över natten!

    Ska ätas här idag på grillpremiären btw {eat}

  • The_mama97mia 1 april 2011

    (Y) blir inspirerad att lägga på några hattar på Webern här!

  • The_mama97mia 1 april 2011

    ursäkta blev dubbelpostat?

  • pygmeva 1 april 2011

    Ugnsstekta "hattar". De fylls med starkt kryddat vitlökssmör, och steks sedan i ca 225 grader 10 minuter. Kvällsnjutning, eller tillbehör till kött. Om svampfötterna är fina, kan de hackas och frysas förvällda.
    Eva

  • The_mama97mia 1 april 2011

    http://www.matklubben.se/recept/faerska_champinjoner_med_graeddfil_o_loejrom_16260.html

    detta är lite annorlunda som förrätt, både gott och lyxigt, självklart kan du ha röd eller svart "vanlig" caviar istället för löjrom.

    Tips - även gott med lite vitlök i gräddfilen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.