Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marinad till hel Ica kyckling

  • Rajdon 5 december 2011

    Gillar faktiskt Ica´s grillkyckling (ej file) som snurrar och ligger på pysvärme i timmar. Fast jag gör ju helst min egen kyckling dock. Undrar om ni kanske vet vad för kryddblandning / marinad Ica använder för sina grillfåglar? Som jag anser är relativt kanongod.

    Är det bara grillkrydda? Tror inte det. Pga smaken tränger in i köttet.

  • MatAnders 5 december 2011

    Jag har hört att dom marineras i något dygn i en salt & socker blandning (har dock inte måtten) det gör att dom blir mycket saftigare och smakar mer, gällande kryddblandningen så vet jag inte. Har dock för mig att det finns en bra tråd ang detta på flashback.

  • MatAnders 5 december 2011

    Skrivet av Rajder den 5 dec 2011

    Gillar faktiskt Ica´s grillkyckling (ej file) som snurrar och ligger på pysvärme i timmar. Fast jag gör ju helst min egen kyckling dock. Undrar om ni kanske vet vad för kryddblandning / marinad Ica använder för sina grillfåglar? Som jag anser är relativt kanongod.

    Är det bara grillkrydda? Tror inte det. Pga smaken tränger in i köttet.



    Det är precis som Chubs skriver. Sockret och saltet är de detaljerna som egentligen mörar och smaksätter köttet. Faktum är att det räcker med dessa två ingredienser. Så gör man t ex på min lokala ICA.

    Först i samband med grillningen så smetar man på den evigt förekommande grillkryddeglazen. Den innehåller förutom grillkrydda också nejlika (!), ingefära (pulver), honung, soja, tomatpuré och en liten mängd Maizena. Man glazar dock inte förrän det återstår ca 10 minuter att hela tillagningstiden. Två ggr med 5 minuters intervall.

    Jag har kört med detta förhållande mellan socker, salt och vatten: ½ salt, ½ socker, 4 dl vatten. Placera kycklingköttet i en tättslutande påse, häll på laken och sug försiktigt bort vattnet (pga bakterier bör man inte ha kontakt med fuktig påse). Gör en knut på det hela och låt vila i kyl i minst 16 h.

  • Bumbis 5 december 2011

    Butikerna köper sina hela kycklingar som ska grillas färdigmarinerade. Kanske inte en saluhall men en vanlig mataffär iallafall. Det finns flera olika leverantöret beroende på var man bor. Här i mina trakter är det mycket Lagerbergs och Kronfågel. Kolla med butiken och hör sedan av dig till leverantören. Dom blir säkert glada för att du gillar deras kyckling.

  • Rajdon 6 december 2011

    Tack för alla detaljerade svar ! Verkligen uppskattat :):)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.