Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marulk

  • farmoringer 2 maj 2008

    jag sökte på marulk här i vår receptbank och det blev ett magert svar vill jag lova. Kanske nån som innehar ett recept men inte skrivit in det här? Kom gärna med förslag. Hade tänkt grilla den på nåt sätt, helst....

  • jas65 2 maj 2008

    2 portioner) 400 g marulkskotletter cirka 7 tomater i olika färger, skurna i skivor 5 kronärtskockshjärtan, skurna i fjärdedelar 1 näve färska basilikablad 1 vitlöksklyfta, tunt skivad 2 msk olivolja 1 msk balsamvinäger citron (att droppa över fisken) 1. Hetta upp en grillpanna och salta och peppra marulken. Lägg marulken i pannan och låt den få fina ränder. 2. Tillaga sedan i ugnen i cirka 10 minuter 125 grader (marulken ska inte vara helt genomstekt). 3. Under tiden hettar du upp olivoljan i en liten kastrull eller wok och lägger i vitlöken. När det börjar fräsa om vitlöken tillsätter du balsamvinäger och kronärtskockshjärtan. Låt det bli genomvarmt och tillsätt sedan tomaterna och rör om. 4. Blanda slutligen i basilika-bladen och lägg upp tomatsalladen på en tallrik. 5. Placera marulken på salladsbädden och droppa över lite citronsaft. Servera och njut av denna fräscha och enkla rätt! Recept ur: "Den perfekta maten", Fitnessförlaget.

    Jag fann detta recept på google kanske det kan vara något?

    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • The_mama97mia 2 maj 2008

    Marulk, låter som ett skällsord... O du. .din jämra Marulk!
    Allvarligt... det är så jämra dyrt, så jag har aldrig köpt marulk, men har läst recept o förstått att det ska vara ypperligt att grilla, gärna blandade grillspett med fisk då.
    Lycka till lyxlirare!

  • farmoringer 2 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 2 maj 2008

    Marulk, låter som ett skällsord... O du. .din jämra Marulk!
    Allvarligt... det är så jämra dyrt, så jag har aldrig köpt marulk, men har läst recept o förstått att det ska vara ypperligt att grilla, gärna blandade grillspett med fisk då.
    Lycka till lyxlirare!


    Ibland bara man måste få lyxa till det.. Det är dyrt....

  • farmoringer 2 maj 2008

    Skrivet av jas65 den 2 maj 2008

    2 portioner) 400 g marulkskotletter cirka 7 tomater i olika färger, skurna i skivor 5 kronärtskockshjärtan, skurna i fjärdedelar 1 näve färska basilikablad 1 vitlöksklyfta, tunt skivad 2 msk olivolja 1 msk balsamvinäger citron (att droppa över fisken) 1. Hetta upp en grillpanna och salta och peppra marulken. Lägg marulken i pannan och låt den få fina ränder. 2. Tillaga sedan i ugnen i cirka 10 minuter 125 grader (marulken ska inte vara helt genomstekt). 3. Under tiden hettar du upp olivoljan i en liten kastrull eller wok och lägger i vitlöken. När det börjar fräsa om vitlöken tillsätter du balsamvinäger och kronärtskockshjärtan. Låt det bli genomvarmt och tillsätt sedan tomaterna och rör om. 4. Blanda slutligen i basilika-bladen och lägg upp tomatsalladen på en tallrik. 5. Placera marulken på salladsbädden och droppa över lite citronsaft. Servera och njut av denna fräscha och enkla rätt! Recept ur: "Den perfekta maten", Fitnessförlaget.

    Jag fann detta recept på google kanske det kan vara något?

    Mvh
    Höfta mera
    Anders


    Ja, lät ju inte så dumt, förutom kronärtskockshjärtan som jag inte är riktigt förtjust i...Men det kan man ju hoppas över och ta nåt annat..

  • farmoringer 2 maj 2008

    Hittade det här själv om det är nån som är intresserad och det lät ju inte heller så dumt. Snart bara ett vinförslag kvar till fisken..

    Marinad:




    Schalottenlök
    2,0
    styck


    Vitlök
    2,0
    klyftor


    Persilja (finhackad)
    1,0
    msk


    Timjan (färsk, hackad)
    1,0
    msk


    Limejuice
    1,5
    msk


    Olivolja
    1,0
    dl


    Vitt vin (torrt)
    1,0
    dl







    Sås:




    Crème fraiche (naturell)
    3,0
    dl


    Persilja (finhackad)
    1,0
    msk


    Timjan (färsk, hackad)
    1,0
    msk


    Gräslök (hackad)
    2,0
    msk


    Senap (Dijon)
    1,0
    msk


    Limejuice
    1,5
    cl


    Honung
    1,0
    msk


    Salt & svartpeppar

  • farmoringer 2 maj 2008

    Det var en konstig kopierieng jag fick på det...:p

  • farmoringer 2 maj 2008

    Här var det receptet jag hittade..

    http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=10011

  • jas65 2 maj 2008


    Farmoringer jag lade in receptet på matklubben.

  • klockargarden 2 maj 2008

    Hej farmoringer! Blev lite nyfiken på marulk, har aldrig ätit det tror jag. Fann ett recept på
    Tasteline med grillad marulk. Receptet heter : Grillade marulksspett med en bourgogne-
    slungad rotfruktssallad. Du kan ju kolla in receptet om du har lust. Salladen verkar vara mycket
    god iallafall!

  • farmoringer 3 maj 2008

    Jag tycker om marulk. Är en dyr fisk men det är ju oxfilé också. Jag hittar det inte så ofta eftersom jag bor i et litet samhälle här uppe i norrbotten. Men varje år när jag åker söderöver, till Borås, då köper vi alltid marulk och äter.
    Klockargarden: Jag ska kolla in på tasteline och se vad du menar..

  • farmoringer 3 maj 2008

    På tasteline hittade jag även detta receptet.. Låter också gott ut..


    Typ av dokument: Recept
    Av: Christer Löfstedt
    Receptet kommer från: Grapevine
    Vill du också skapa egna matsidor? Gör det.

    Till 4 personer:
    4 Marulkfileer (ca 480g)
    6-8 Msk Jordnötolja
    1/2 dl Majsmjöl
    5 pressade eller finhackade viltlöksklyftor
    2 röda chilifrukter, urkärnade och finhackade
    2 hackade salladslökar
    2 tsk ljust Farinsocker
    2 Lime (Cest & saft)
    3msk Vatten

    Vänd fisken i mjölet.
    Hetta upp oljan i en stek/wokpanna och stek fisken så att den får en vacker färg och är genomstekt, ta upp fileerna och håll dom varma.
    Woka vitlök & chili mjuka i ett par minuter, tillsätt farinsocker, limesaft & cest samt vatten, sjud försiktigt i ett par minuter tillsätt därefter salladslöken.
    Skeda såsen över fiskfileerna och servera med exempelvis en potatispure eller ris.

  • Heisjo 3 maj 2008

    [recept]/17183{recept]

    Jättegott!!:p

  • Heisjo 3 maj 2008

    Äsch, har glömt hur man gjorde nu igen, men bland mina recept finns havskatt med vitlök som är jättegott!!!

  • farmoringer 3 maj 2008

    Havskatt med vitlök

    så här då menar du...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.