Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat efter kräksjuka

  • fruhagelin 9 mars 2010

    Jag behöver lite tips på mat som är bra att äta efter ett par dagar med vinterkräksjukan.. Något snällt till magen, då de inte är så kry ännu.


    Alla tips är välkomna =D

  • popik 9 mars 2010

    Undvik stekt mat.
    Kokt fisk och ris är ganska snällt för magen.
    Te och rostat bröd

  • freja71 9 mars 2010

    Hej.

    Té och rostat bröd är en klassiker efter magsjuka. Har alltid använt det.
    Krya på dig!!!

    Mvh
    Ann

  • sikaal 9 mars 2010

    Grovrivna äpplen utan skal. Låter tokigt, men är faktiskt bra.
    Morotssoppa.
    Kokt fisk hellst plattfisk!
    Kokt kött också.

    Kom ihåg små portioner och ofta.

    Krya på dig, jag minns hur det var!
    Lena

  • Eery 9 mars 2010

    har (peppar peppar) aldrig haft vinterkräksjukan men det enda som går ner när jag har haft "vanlig" magsjuka är nyponsoppa... sån på pulver. perfekt att vispa ihop varm och sen sippa på tills den tar slut.

    Krya på dig! Kram Tess

  • fruhagelin 9 mars 2010

    Tack för alla tips och alla krya på dig! Rostat bröd ligger nu i magen och ikväll provar jag nog på lite kokt mat, än så länge känns det ok!

  • hillan66 9 mars 2010

    Direkt efter magsjuka brukar jag äta blåbärssoppa eftersom det är lite "stoppande" för magen. Sen vågar jag mig på skorpor med ost och te. ..När suget börjar återkomma brukar jag göra äggröra och äta rostat bröd till sen är det som de andra skriver, kokt mat för det är snällt för magen. Kokt torsk med äggsås och kokt potatis brukar vara gott...

    Hoppas du kryar på dig fort! :)

  • frucaos 9 mars 2010

    Faktiskt - salta kex/ salta pinnar ... man blir av med en del salter och behöver få tillbaka saltbalansen i kroppen.
    Annars håller jag med övriga inlägg.

  • zephie 9 mars 2010

    Kanske låter konstigt, men det som kallas för skonkost som man ger till hunden efter diarre och massa kräks är kokt ris och kokt kyckling. Skulle förvåna mig om det inte funkar på människor också. Se bara till att inte krydda så mycket.

    Jag har ju bott i tyskland också och där är det vanligt med just "kringlor" till barn med magsjuka. Detta känner vi igenom som typ salta pinnar, men tyskarna har sorter utan salt på och med exempelvis sesamfrö och i massa olika former.

    Och som kuriosa med tanke på att någon skrev att de aldrig haft vinterkräksjukan så kan jag berätta att 20-25% av befolkningen faktiskt är immuna mot noroviruset som är det virus som orsakar vinterkräksjukan.

  • boz1965 9 mars 2010

    Skrivet av fruhagelin den 9 mar 2010

    Jag behöver lite tips på mat som är bra att äta efter ett par dagar med vinterkräksjukan.. Något snällt till magen, då de inte är så kry ännu.


    Alla tips är välkomna =D


    Gröt! Havre- eller mannagryn är kanon för en ömtålig mage.

  • Snoops 9 mars 2010

    Jag brukar köpa babygröt och äta varje morgon med några droppar honung i.
    Den är jättegod och gör magen gott. Allt man behöver göra är koka upp två dl vatten och tillsätta pulver tills konsistensen känns rätt. Snabbt och bra när man är för trött för att stå vid spisen.
    Favoriten just nu är äpple, päron aprikos gröten. Honung innehåller dessutom mycket små mängder antibiotika, vilket ju aldrig är fel.

  • mattjejen 9 mars 2010

    Jag brukar köpa Proviva blåbär, lite bra bakterier för magen oxå... annars håller jag med övriga förslag. Fortsätt krya på dig!

  • daisy910 11 mars 2010

    Bullens pilsnerkorv inlindad i bacon. in i ugnen med lite ost över.
    Jag brukar alltid behöva salt, efter magsjuka. fungerar riktigt bra. (Y)

  • tankgirlie 11 mars 2010

    Jag håller också på och repar mig från vinterkräksjukan och har väldigt svårt att få tillbaka aptiten. Enligt sköterskan på vårdcentralen ska vi drabbade undvika grönsaker och frukt och istället äta vitt bröd, kokt mat och dricka mycket. Man ska också undvika alla former av mejeriprodukter.

  • rulltartan 11 mars 2010

    Blåbärssoppa och salta kex brukar fungera bra i min familj.:)Krya på dig.

  • jimboz 11 mars 2010

    Är detta sant att man kan undvika Kräksjuka med Vitpeppar..Hade ingen aning om det..
    http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m26987230.html

  • idea_ 11 mars 2010

    Hela vitpepparkorn är en gammal huskur mot magsjuka av alla de slag, om det har en medecinsk effekt eller "bara" är placeboeffekten vet jag ej. Har i alla fall inte drabbats av magsjuka när det cirkulerat om jag har tagit några hela vitpepparkorn och sjöljt ner med vatten. Inget skadligt, funkar det så funkar det :D

  • Smulanneli 12 mars 2010

    Vitpepparkorn mot magsjuka har jag provat och för mig fungerade det inte!!! I och för sig så jobbar jag inom äldreomsorgen och när "min" avdelning drabbades så hade jag ju väldigt nära kontakt med de sjuka och deras "utkomster". Det är nog svårt att undvika att bli sjuk när man tar hand om de som är sjuka - om man inte är immun förstås! (Vilket jag tyvärr inte är...)

  • Okänd 12 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 11 mar 2010

    Är detta sant att man kan undvika Kräksjuka med Vitpeppar..Hade ingen aning om det..
    http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m26987230.html


    Jag känner en tjej som gav sin lille son vitpepparkorn varje dag i syfte att han skulle slippa maginfluensa o. dyl.
    Tro´t den som vill men har är 10 år idag och har aldrig varit magsjuk. Om det nu beror på vitpepparn tvistar de lärde.{sick}

  • Liva-Katrin 12 mars 2010

    Har nettopp ligget med magesyke selv, og det eneste jeg kan få i meg er ris og kokt torsk eller ristet brød med honning! Når det gjelder drikke er det bare grønn t e og vann som er godt for en "sår" mage!
    Ønsker deg god bedring!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.