Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat efter träning?

  • Johannahjelm 6 januari 2011

    Hej!
    Jag har börjat träna och jag vet inte vad man ska äta efter träning. Har hört att kolhydrater det ska man äta efter för att bygga muskler och om man vill öka i vikt och protein för att gå ner i vikt. Då tänkte ju jag gå ner lite i vikt. Och skulle jätte gärna vilja ha tips på en snabb proteinrik mat?

  • Lunchdax 6 januari 2011

    Jag har alltid hört att man ska äta banan efteråt och ett glasmjölk eller typ ost. Även äpple. Så det kan man ju göra varianter på med smoothies, frusen banangodis, fruktsallad mm.

    Men jag sökte på internet lite grann och fick fram detta som är lite det jag också hade för mig:
    från www.matvett.se:
    De kolhydrater du äter efter träning får gärna vara snabba och inte innehålla för mycket kostfiber för att upptaget skall ske snabbt. En lägre halt av fett är även bra då fett gör att magsäcken töms långsammare och upptaget av kolhydrater kommer att ta längre tid. Exempel för vikt 60 kg - 1 banan, 3 dl lättmjölk och 2 glas apelsinjucie eller 3,5 dl fruktkräm och 100 g keso.

  • Johannahjelm 6 januari 2011

    Okey tack :) ska åka och handla en massa mat nu :)

  • paeriksson 7 januari 2011

    Sen om du vill gå ner i vikt, så är det absolut mest effektiva att du tar en promenad eller löprunda innan du äter frukost. När du sover töms kroppen på kolhydrater, alltså har inte kroppen något annat att förbränna än fett. Stoppar man däremot i sig frukost först, så tar kroppen den innan den arbetar med fettet på kroppen.

    Ett annat tips när det gäller att äta, så tipsar jag om att du till varje lunch/middag börjar med grönsaker/sallad, innan maten. Grönsaker innehåller mkt protein, och får kroppen att känna sig mätt fortare, alltså äter man inte lika mkt.

  • WiolaH 7 januari 2011

    Vilka grönsaker äter du som innehåller mycket protein? Kan man få några tips? {dont-know}

  • jash 7 januari 2011

    min kille äter alltid kvarg med frukt(banan)/bärsoppa efter att han tränat. eller grynost (vet inte om det heter samma i sverige). =)

  • fridalin 7 januari 2011

    Jag tar alltid en risifrutti efter träning, funkar skitbra! Sen äter jag pasta, och nått slags kött typ kyckling, köttfärssås, köttbullar, kalkon eller liknande. Jag äter varannan till var tredje timme vilket gör mig pigg och glad under hela dagen. Nötter och torkad frukt är en favorit liksom en grov macka med smör, skinka, ost och några gurkskivor. Bästa kvällsfikat (vad än alla skriver om att äta sent, så skulle jag aldrig kunna gå och lägga mig hungrig) Men lite fiberflingor med bär, frukt, nötter, tranbär och gojibär, toppat med lite honung, mjölk och en grov macka med pålägg, magen och kroppen mår fina fisken på det! :) Skulle heller aldrig skippa frukost, bästa och godaste sättet att kicka igång ämnesomsättningen för dagen!
    Kör hårt!

  • paeriksson 7 januari 2011

    Sorry, menade inte protein, fiberrika grönsaker :)

  • ElDingo 20 januari 2011

    Jag tycker det är viktigt att känna mättnadskänsla efter träningen. Om målsättningen med träningen är att höja fettförbränningen är mitt tips att äta just fett, och minimera intaget av kolhydrater. Jag brukar ta påläggsskinka och rulla in i ostskivor tillsammans med en näve hasselnötter. Har jag kört konditionspass dricker jag 0.5 - 1 dl grädde efteråt utöver ovanstående. Tränar jag vardagar äter jag hälften av kvällsmålet innan och andra hälften efter passet.

  • RoddanB 20 januari 2011

    Jag vet inte men jag har en teori. Det som funkar för min kompis funkar inte på mig. Jag har pysslat med styrketräning i många år och jag har slutat tipsat folk hur man BÖR göra. varför jo för säger jag att du bör ätta en halv kokt kyckling och 5 dc cous cous och en halv vitkolhuvud så betyder det inte att det funkar för just dig. Men där i mot så finns det en linje som dom flesta är överens om och det är proetiner. Jag ätter avocado kött soja bönor soja mjölk grädde så allt som inhehåller proteiner. men jag är relativ extrem enligt mina vänner jag tränar 2 gånger om dagen och vardera gång 90 min ren träning så min tid i gymet är rynt 4-6 tim om dagen. Du bör prova dig fram tills du hittar en egen koncept som du känner det är hållbart. Prata med din perssonliga tränare eller så gå til en detist som är inriktad inom just sport och mat. det var bara det. protein drinkar et jag inget om efter som jag aldrig har känt ett behov av dom

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.