Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat i husvagn??

  • githg 22 april 2008

    Nu när solen börjar skina och allt blir grönt, så ska vi ta ut husvagnen. Jag brukar laga de mesta hemma innan för att det ska gå snabbt och va smidigt. Men det blir ofta samma mat.:((Y) Vad lagar ni i husvagnen?
    Tilläggas ska kanske att vi oftast är på olika cykeltävlingar och då blir det mycket pasta. I alla fall till dom som tävlar.(Y)

    Tacksam för förslag

  • tina62 22 april 2008

    Då jag gillar sallader i alla förmer så varför inte pastasallad, sallad med ris, fetaostsallad osv.
    Kan oxå ta i kassler + pasta, köttbullar + pasta sonens favorit, skinka + ost/fetaost osv.

  • Heisjo 22 april 2008

    Var mycket med mina föräldrar i husvagn när jag var yngre.
    Vi lagade all mat där, och när det är så underbart väder som nu blev det mycket grillat.
    Behöver du mat som ska gå att transportera på olika tävlingar kan paj vara ett bra alternativ eller pizzabullar.

    Ha det så trevligt med familjen:p

  • Aron 22 april 2008

    En variant jag gör i husvagnen är råstekt vitlökspotatis med en god köttbit till.
    Skiva potatisen tunt och stek den gyllene och lagom mjuk med matfett och finskivad
    vitlök eller vitlökspulver. Till detta en god stekt entrecote eller annan köttbit och så
    använd skyn med lite matlagningsgrädde och kryddor.
    Snabbt och enkelt. (Y)

  • Ebba07 22 april 2008

    En rätt som vi ofta gör när vi är i husvagnen är potatispaket på grillen samtidigt som man grillar.
    Skär rå potatis i tunna skivor. Häll margarin (smör) på folie lägg på potatisen, lök eller mad man vill ha i. Lägg detta direkt på glöden och grilla en köttbit på gallret.(N)

  • Okänd 22 april 2008

    När man ska ha mat till en husvagn så kan man ju ha förberät det hemma så kan man ju bara att värma eller tina det i ugnen ..
    Man kan ju grilla på en grill när man har husvagnen och äta en god sallad till det..

  • SEAbjrpn 23 april 2008

    Gör potatissalladen färdig hemma slå upp den i folieformar ,värm på grillen samtidigt som
    du grillar köttet .

  • 23 april 2008

    En variant på pasta kan ju vara att göra gammal hederlig lasagna att ta med sej fryst och sedan bara värma dag två när den tinat i kylen.
    Annars är det så enkelt att ta med sej kokt potatis och göra en fräsch potatissallad med rödlök, kapris, dill och en vinegrettesås över. Den senare kan man ju också ta med sej färdig. Variera med att ha spenat i, eller gurka skuren i stavar eller...
    Till det det ni tycker är enklast, en grillad köttbit, stekt korv, passar till det mesta.
    Vi har faktiskt mest "vanlig" mat när vi är ute, fast en hel del förbereder jag hemma och fryser in, om vi ska vara borta längre. Förvarar inga kryddor eller så i husvagnen, utan bär ut det jag vill ha med i plastbackar och flyttar helt enkelt över från skafferi till husvagn, så är allt alltid fräscht och har inte blivit stående, blir en eller två vändor extra när man packar, men det är det värt, och så kan man passa på att torka ur lite i hyllorna hemma.
    Lycka till med maten och årets tävlingssäsong!

  • Lotten_J 23 april 2008

    Kolla mitt recept på dubbelmarinerad fläskfilé. Denna går att göra i förväg och kan sparas i den sista marinaden några dagar om den förvaras svalt. Till den kan man servera en potatissallad plus en fräsch grönsallad

  • Ketronya 23 april 2008

    Vi var mycket på husvagnssemester när jag var liten och det blev också mycket pasta, vanliga snabbmakaroner med köttbullar och mycket ketchup, det var semster det (Y)

  • mayapaya 26 april 2008

    'När vi är i husvagnen så grillar vi väldigt mycket, för det mesta finns det ju färskpotatis och det är inte fy skam.
    Vi äter mycket lax i alla former, mycket rökt eller gravad, med någon god röra till. Det gör ju att man inte behöver steka så mycket i vagnen.
    Sen gör jag nog en hel del mat färdig hemma och fryser in.
    Regniga dagar kan det bli korv eller kött stroganoff, mycke sallader av alla slag.

  • cattis08 26 april 2008

    Jag tror jag bott i husvagn varje sommar sedan jag var liten och nu börjar dottren och hennes blivande man låna vagnen. Nästa generation är på G :D
    Jag brukar nog också förbereda en del hemma innan vi åker. Men jag gör sällan klart hela rätten.
    Grytbitar av nör eller fläsk bryner jag och kryddar och steker klart och fryser sedan i lagom middagstorlekar. Likadant med köttfärs steker jag klart och lägger i lagom stora paket i frysen. Då finns alltid val möjligheten när man ska göra det sista att bestämma om det ska bli köttgryta eller stroganoff, tacos eller köttfärsås.
    Vi har ingen ugn i vår vagn så att ha ugnsmat med är inget för oss.
    Mycket grillmat av olika slag och rökt fisk brukar det bli.
    En klassiker i vår vagn är också räkgryta som finns bland mina recept. God, lätt och snabb lagad
    Får se om jag kan infoga det här;
    Goda räkgrytan

  • cattis08 26 april 2008

    Yes, Jag lyckades!!! :D
    Hoppas den smakar och att din tävlande familj blir mätta och vinner många tävlingar i sommar. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.