Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat med lite kolhydrater o proteiner

  • Penne 22 april 2009

    Jag undrar om det är någon som har tips på recept eller idéer på mat som har så lite kolhydrater och proteiner som möjligt.

    T.ex sallad på bara grönsaker, soppor etc. Får innehålla antingen protein eller kolhydrater men helst isf väldigt lite och inte flera olika.

    Tacksam för lite förslag då jag lätt får idétorka!

  • Erajscha 22 april 2009

    Gurka innehåller väldigt lite av allt utom vatten.


    Seriöst så är det svårt med mat som varken har kolhydrater eller proteiner...

  • Nusse 23 april 2009

    Sitter mest och kliar mig i skallen jag. Varför ska maten vara proteinfattig? Proteinet är ju det viktigaste vi äter..

  • Gnurf 23 april 2009

    Några förslag...

    - Tomatsoppa
    - Gazpacho
    - Sexigt skuren Tomat med gurkbitar ovanpå grönsalladsbädd
    - 1 tallrik Rapsolja
    - 1 tallrik skirat smör

    Det enda näringsämnet (förutom etanol) som återstår är alltså fett :)

    Men seriöst alltså...varför vill du äta både kolhydrat- och proteinfattigt!??

  • Gnurf 23 april 2009

    Här hittar du recept på "mat" med väldigt lite kolhydrater, en del proteiner och en hel del fett. Men det är åtminstone inte mycket protein och kolhydrater samtidigt...:)

    http://www.lchfrecept.com/

  • Jenny_me_Y 23 april 2009

    Är det inte så att man ska minska på kolhydraterna och öka proteinerna för inte vet jag vad du vill uppnå men för att gå ner i vikt iaf. :o

  • Stighastrup 23 april 2009

    Olivolja, ister, oxtalg och smör. Inga kolhydrat och proteiner alls. Smaklig måltid"!#¤&(
    Det finns endast 3 näringsämnen och endast fettet är kvar i din frågan.

  • monac 24 april 2009

    ja,jag undrar oxå Penne?:o:)
    Är dt någon ny trendig diet som vi övriga inte hunnit hört talas om???
    Eller....

  • Gnurf 24 april 2009

    Jag gjorde hastigt och lustigt en kolhydrat- och proteinfattig tomatsalsa igår:

    - 1 finriven morot (OK lite kolhydrater då :))
    - 1 finhackad gul lök
    - 1 finhackad röd lök
    - 2 dl skivade champinjoner
    - 2 dl broccoli
    - 5dl passerade tomater

    Fräs morot och lök i en kastrull, krydda (salt, peppar, paprika, chili, vitlök använde jag). Häll på tomaterna, puttra några minuter, i med svamp och broccoli, puttra ytterligare några minuter. Serverade detta med lite bulgur och 200g kallrökt lax. Gott och nyttigt!! (Y)

  • pohal 8 maj 2009

    Skrivet av Nusse den 23 apr 2009

    Sitter mest och kliar mig i skallen jag. Varför ska maten vara proteinfattig? Proteinet är ju det viktigaste vi äter..

  • pohal 8 maj 2009

    Skrivet av Nusse den 23 apr 2009

    Sitter mest och kliar mig i skallen jag. Varför ska maten vara proteinfattig? Proteinet är ju det viktigaste vi äter..

  • pohal 8 maj 2009

    Det finns många som har Gikt och då skall man äta
    proteinfri mat i möjligaste mån.Gå in på www.sjukvårdrådgivning .Sök på alfabetisk a-ö slå
    in p så skrollar du nedklickar på Gikt.

  • mooseella 8 maj 2009

    Proteiner är ju hjärnans bränsle, varför ta bort det?
    Det är ju därför som man ska äta mest poteiner till frukosten så att hjärnan har bränsle hela dagen. Ingen vists att äta en proteiner på kvällen för då ska ju hjärnan vila, vi ska ju sova. (Y)

  • Penne 10 maj 2009

    Man ska ju självklart inte plocka bort varken kolhydrater eller proteiner helt. Men om man som jag ofta kommer hem sent på kvällen och är hungrig så tycker jag att det kan kännas onödigt att äta en massa proteiner och kolhydrater innan man ska gå och lägga sig. Äter hellre näringsrikt under dagen då jag behöver både proteiner och kolhydrater.

  • pohal 11 maj 2009

    Skrivet av monac den 24 apr 2009

    ja,jag undrar oxå Penne?:o:)
    Är dt någon ny trendig diet som vi övriga inte hunnit hört talas om???
    Eller....

  • monfo 11 maj 2009

    Kyckling är väl ganska lättsmält om du nu ska gå och lägga dig efteråt. Jag har både läst att det inte spela någon roll om maten är lättsmält eller inte och andra hävdar motsatsen att man kan få sömnproblem av att äta för mäktigt. Men kyckling, gröt , fil och varma mackor är mina förslag. (inte allt på en gång förstås:p).

  • monfo 11 maj 2009

    Fler tips:
    Fransk omelett med riven ost och salami
    Tonfisk med kokt ägg och sparris

  • Monika46 11 maj 2009

    Mitt förslag är att ta en rejäl bit ost och dricker ett stort glas vatten innan du lägger dig. Det gör att du somnar lätt och slipper vara hungrig. (Y) Magen har inget tungt att jobba med och osten smörjer tarmen. :D

  • Cassiopeya 11 maj 2009

    Skrivet av Penne den 22 apr 2009

    Jag undrar om det är någon som har tips på recept eller idéer på mat som har så lite kolhydrater och proteiner som möjligt.

    T.ex sallad på bara grönsaker, soppor etc. Får innehålla antingen protein eller kolhydrater men helst isf väldigt lite och inte flera olika.

    Tacksam för lite förslag då jag lätt får idétorka!


    Hej!
    Jag brukar göra en enkel linsgryta

    2-3 morötter
    10 färska champinjoner
    1 squash
    1 burk krossade tomater
    1 dl röda linser
    olivolja
    1 tärning grönsaksbuljong
    salt
    peppar
    (chili)

    Skala och skiva morötterna i 3 mm tjocka skivor. Dela champinjonerna. Skiva squashen i halvmånar. Stek morötterna i olja i en kastrull. Tillsätt champinjoner och squash. Tillsätt krossade tomater, röda linser och buljongtärning när grönsakerna blivit mjuka. Rör runt och koka i minst 10 minuter, tills de röda linserna är mjuka. Smaka av med salt, peppar och chili.

    För liten mängd kolhydrat ät med wokade grönsaker, annars passar både ris, pasta och couscous bra till linsgrytan. Går också att blanda i mer grönsaker i grytan som till exempel paprika, broccoli, blomkål, purjolök och gul lök. För mer protein kan man ta i bönor. Ett grovt bröd med hummus på är också gott till.

    Lycka till! (Y)

  • bertikox 11 maj 2009

    Hej Penne!
    Är du medveten om att när du sover/vilar använder kroppen de proteiner du har för att reparera ev muskelskador samt bygger muskler efter ev träning på dagen så att äta proteiner innan sömn är nog att rekomendera, därimot kolhydrater innan sömn/vila är inte att rekomendera eftersom du inte förbränner ngt nämnvärt under sömnen/vilan.
    Hoppas du har nytta av denna info och når de mål du har med din kosthållning.
    kram Berti

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.