Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat Nästa vecka?

  • Svesse60 18 mars 2008

    Här kommer några tips på lite enklare vardagsmat. Ja, det passar nog även som helgmat ....:D
    Köttfärs - köttfärsbiffar, köttbullar, köttfärssås, lasagne, taco
    Korv - korvstroganoff, korvgryta med grönsaker och sås, ugnsstekt korv med mos
    Pannkaka, småplättar
    Fisk - ugnsstekt med mos och kall sås,
    Stekt sidfläsk med mjölkstuvade makaroner
    Paprikabitar, morötter i större slantar, lök och purjolök, potatis i klyftor, olja, salt och timjan rostas i ugnen. Detta kan ätas tillsammans med nästan vad som helst, det är sååååå gooootttt!
    Omelett på ägg och vatten/mjölk eller grädde, lägg på rester av korv, skinka, ost eller annat.

    Lycka Till!
    Eva

  • farmoringer 19 mars 2008

    Jag har inte kommit så långt som till nästa vecka ännu. Har haft nog att få ihop denna veckan..

    Men köttfärsröror tar inte så lång tid och man kan blanda med vad precis man har hemma nästan. Dryga ut med morötter och krossade tomater olika kryddningar. Behöver inte bli så dyrt. Pastan kan man variera med potatis. Potatis purjolökssoppa är också en billig maträtt och inte så svår heller. Korv brukar de nästan alltid ha nån sort till extrapris. Passa på och gör grytor eller liknande...Sjömanfalu är ju en variant. Potais, morötter, senap, buljong och så korv förstås..

  • enAnnan 19 mars 2008

    Ja nästa vecka blir tuff.
    Påsklov och ALL mat ska serveras hemma...Då får man gnugga geniknölarna..
    Har inte börjat planera än.

    Men jag tycker att det är roligt att prova en massa nya recept härute.
    Det kan egentligen vara samma sak (köttfärsås, köttgryta, lax mm) men andra kryddningar och tillagningssätt bara...

    Jag säger :
    lax i ugn med kall romsås till
    pytt i panna (hemmagjord) med senaps eller pepparotsfraiche
    egen fiskgratäng med dillsås o mos
    någon ny köttgryta
    korv stroganoff
    rostade rotfrukter i ugn med kallskuret (rostbiff, kalkon, skinka)

    lite tips bara...

  • Abluna 19 mars 2008

    Hejsan!
    Både EVASTE och FARMOR RINGER harSÅ BRA ideéer för veckorna, jag vet knappt att jag kan skriva (H)
    Men jag känner absolut till problematiken! För mig är det absolut nödvändigt att äta åtminstone tre ggr per dag - jag menar RiKTIG mat!
    så därför måste jag laga mat och dela upp och frysa ner ner mat.
    OK. : Prova att göra LAX eller annan fiskpudding! (Fisk: potatis eller ris, dill, ÄGGSTANNING över!) Smör(el marg) i små klickar över! Gratinera I c:a 175 - 200grader mellan 30 -45 minuter (beroende på storlek på form).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.