Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat som är god att frysa in, gärna storkok

  • lilla_charmtrollet 12 januari 2009

    Jag har 5 veckor framför mig då jag bara ska gå hemma (om bäbisen kommer som planerat), och har tänkt laga en massa mat och frysa in den.
    Så, ge mig tips på smaskens mat som blir kanon även efter infrysning! Gärna rejäla storkok, men även "normalstora" recept!
    Tack på förhand!

  • ros 12 januari 2009

    Olika grytor går bra att frysa in
    Ex; Gör olika grytor på kycklingfilé, fläskfilé, fläskytterfilé mm
    Bryn fläskkotletter och gör färdigt såsen. Det går hur bra som helst att frysa mm.
    Lycka till med det Lilla livet!(Y)(Y)(Y)

  • The_mama97mia 12 januari 2009

    Lycka till, vad mysigt det låter...
    Ngt jag har mkt glädje av att ha färdigt i frysen är Lasagne. Även hemgjord pizza i bitar. Bra att ha en stor skål med pizzasallad färdig i kylen med, men jag var lite försiktig med kål när jag ammade...

    Köttfärssås är toppen att ha färdig o bara tina i mikron.
    Likaså tacofärs - färdigbrynt, bara att tina o greja tillbehören.

  • matnjutaren 12 januari 2009

    Crepes, av alla de slag, är ju också behändigt att bara ta fram och på med osten och..Vips..in i ugnen. Sallad till sen, så klart.(Y)

  • matnjutaren 12 januari 2009

    Glömde ju..PANNKAKOR (Y)

  • Kuutti2 12 januari 2009

    Lasagne bunkrade jag med innan vår förstfödda kom till världen. Kålpudding är ju också perfekt att göra dubbel sats av likaså köttbullar, diverse soppor, dillkött, kalops (båda dessa grytor sköter sig ju dessutom "nästan" själva på spisen. Ett alternativ, som vi tycker är nästan godare, är dillkyckling - görs som dillkött fast går på nolltid. Jag provade receptet ur ICAs Husmans-kokbok och den är kanongod.

    Lycka till och grattis till en underbart mysig tid framöver!

    Marie

  • Heroma 12 januari 2009

    Undvik gärna kål, lök, bönor och liknande eftersom det lilla livet kanske får ont i magen om du ska försöka amma. Grytor, pajer, soppor och allt som inte innehåller potatis för den blir inte kul efter frysning kan jag rekommendera. Köttfärsrätter som köttbullar, pasta sås, biffar mm funkar också jättebra. Tänk på att om du tillagar fet mat (fet fisk, fläskkött t ex) blir hållbarheten lite kortare i frysen eftersom fettet i maten börjar härskna efter ca 3 månader.
    Lycka till!
    Cecil

  • MatAnders 12 januari 2009

    Ja finns ju massor att göra typ chili con carne,massa goda grytor,matiga soppor,piroger m.m
    Lovar att du kommer kunna hitta massor hör.
    m.v.h
    Anders

  • ros 12 januari 2009

    Köttfärslimpa är smidigt att frysa in i lagom stora bitar
    Minipajer, pajer, oxrullader med sås mm

  • MammaIrene 12 januari 2009

    Egna pannbiffar är ju inte så svåra att göra o är goda sedan i hop med potatis o sås....
    Grytor som en del skrivit är ju bra, men se upp så det inte blir för mycket lök, det kan bebben reagera på (inte nödvändigtvis dock, mina reagerade inte på det men däremot på apelsinjuice ..)

    Fiskgratäng kan du ju också göra o stoppa helalådan i frysen sedan o ta upp vid behov,
    köttfärssås
    lasange
    Korvstroganof
    Kallops
    Pajer
    Soppor går väldigt bra att frysa
    Piråger o pitza

    Vet inte om du var ute efter speciella recept, men ta o tjuvkolla i folks kokböcker vetja, i min har jag t ex kategorier .....gratänger , fisk mm, lätt att hitta lite tips på så sätt.......många som har mycket bra ordning i sina kokböcker, (tyvärr inte jag än:'(

    Lycka till, härligt med bebisar, de växer så fort dock.....
    Mina är redan snart 3 5 o 7 uj uj uj....

  • lilla_charmtrollet 13 januari 2009

    Tack för alla tips, nu fick jag lite mer inspiration!
    Med min trötta gravidhjärna hade det lätt kunnat bli BARA pasta och köttfärssås i frysen, och det är ju inte så kul i längden.
    Men nu har jag en massa kul att leta recept på! (Y)

  • BITTELOVESFOOD 13 januari 2009

    Hej
    Jag skulle sattsa på att göra pajer gryter och baka lite bröd eller fika bröd. Något som är perfekta att göra är att göra grytorna i en jutjärnsgryta för då kan de stå och puttra extra länga på svag värme och du får i dig en massa järn som är bra för kroppen.. Som kommer i från grytan.
    Något som är riktigt gott ät att göra frysta frukostbullar som du bara tar efterhand och slänger in ungnen, jättegoda till olika gryter eller till sallader vid eventult pajer.
    Du kan även göra soppor, de är alltid bra att ha i fryse med en massa godsaker i.Välj sesångsbetonat så behöver man inte köra fast med en och samma sopppa, testa även de på grytor.
    Lycka till nu och hoppas att allt kommer att gå bra dem fem sissta veckorna nu..
    Bite

  • BITTELOVESFOOD 13 januari 2009

    Hej igen glömd att säga testa att woka, de blir gott att frysa in sådan mat och bara koka upp lite ris eller nudlar eller vad du nu känner för vid tllfället .
    Åter igen lycka till ed alt och njut av förväntningarna.

  • Lange 13 januari 2009

    Tack för starten av den här tråden som även jag haft mycket nytta av. Kul att det finns fler "tjockisar" som precis som jag känner av lite tomhet i det övre kontoret. :D

  • JennyV 17 januari 2009

    Skulle kanske också ha laddat frysen med färdiglagad mat, det är ju lättvindigt när man sen kanske inte orkar tänka på att planera.... Här är det beräknat till den 22 januari men jag hade inte tänkt att gå ända ut, skulle vilja att det hände nu!! Men jag känner inget :( än..... Kanske skulle roa mig med att fylla frysen.... (Y)

  • Tillberga 17 januari 2009

    Tag-med-piroger

    dessa piroger finns nästan alltid i vår frys
    om nån blir hungrig eller vi får oväntat besök

  • monac 17 januari 2009

    håller med om pirogerna.....!(L)
    Roliga att baka oxå,degen är så himla smidig att ha att göra med.(Y)

    Köttgryta med rotfrukter och krossade tomater,timjan och oregano. välj fransyska eller högrev!
    Pefekt att frysa i lagom stora askar.

    grattis till bebisen!!!!:D

  • Maahl 17 januari 2009

    Jag gjorde massa lasagne som jag inte kunde äta eftersom lilla Milou hade kolik, hon blev bättre när jag avstod från komjölk (kolik kan bero på en omognad i tarmen som gör att den inte kan ta hand om komjölksprotein). Har fortfarande lasagne i frysen och nu är Milou 6 månader. :o

    Jag bakade bullar som jag skulle bjuda på när vi fick besök.

    Det slutade med att min sambo, som tycker om att laga mat, lagade mat varje dag och njöt av att ha köket för sig självt.

    Och med bakeriet så blev det inga problem heller, först bakade 13-åringen och sen jag med Milou i bärsele. Bullarna började smaka illa i frysen efter ett tag.

    Mitt råd alltså - baka och laga i förväg men i lagom mängd :p

  • Lilljeppe 17 januari 2009

    Lasagne, korvstroganoff och grytor är ju kanon att frysa in. Jag föredrar att koka riset när jag ska ha det. Inte lika gott att frysa in, men det är min personliga åsikt.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.