Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till min 6 månaders!

  • MammaAnnsofi 14 januari 2010

    Hej på er!

    Jag har en 6 månaders pojke här hemma, och han precis börjat äta lite mer av vanlig mat såsom purer och dylikt.

    Jag har tänkt att laga hans mat själv och kommer inte köpa så mycket barnmatsburkar. Nu till min fråga i bland är känns det som man har lite dålig inspiration om vad man kan laga för mat till honom, som även ska vara gott.
    Då han är lite kräsen är det svårt att laga till något gott emellanåt.

    Är det någon som har något recept som har blivit uppskattat av era barn? Gjorde fiskpure idag och det blev uppskattat:)

  • katyasmamma 14 januari 2010

    Hej! Jag lagade all min dotters mat och har bara använt burkar ett fåtal gånger. Min stora inspiration till recept i början var en bok som heter Mosboken av Johanna Westman. Där finns jättebra recept att utgå från och mycket tips på hur man ska göra ochvad man ska tänka på.
    En favorit här hemma var potatis och broccolipuré. Till den har hon ätit mosad lax, vit fisk, ägg most med smör mm.

    Lycka till!
    Katyasmamma

  • MammaModesty 14 januari 2010

    Hejsan!

    Min minsta vägrade burkmaten redan vid 4½ månad.. så det var tvunget att gör allt själv... o hon fick äta det vi åt.. men om vi hade något som skulle stekas fisk kött etc.. då kokade jag hennes.. o "kryddade med vitlök lök o grönsaker... " jag tar för givet att du vet att barn under ett år inte ska ha något salt i sin mat... sen körde jag allt i mixern... o för att frysa in mat för ofta blir det ju mer än de äter så frös jag in det i genomskinliga ägg kartonger... de som är som plast.. ) blev perfekta portioner att bara ta fram sen... så gör samma som till er men koka det eller ugnsbaka... fisk o kyckling brukar vara det som är mest poppis i den åldern..

  • MammaAnnsofi 14 januari 2010

    Hej!
    Tack för tipsen! Mosboken har jag faktiskt beställt, ser fram emot att den ska komma :) Potatis och broccoli har jag provat med, det var uppskattat Jag har precis börjat med som du också gjorde MammaModesty, att göra samma mat som vi gör till oss, men det är inte alltid lätt att komma på vad man ska laga. Därför är jag så himla glad att jag hittade denna sida, det finns ju mängder av recept :)

  • katyasmamma 14 januari 2010

    Kom på några saker till som Katya alltid tyckt mycket om och som är bra att mosa. Jordärtskocka, palsternacka, blomkål och linser. Couscous går ju jättebra att ge tidigt också. PAsta tyckte jag inte fungerade att mosa så jag köpte små soppmakaroner till henne. Finns som stjärnor, bokstäver med mera,
    /Katyasmamma

  • unprofessional 14 januari 2010

    Hej!
    Här har vi också en 6månaders som får hemlagad mat, försöker också göra samma till honom som till oss men utan salt och kokat.

    Idag tex blev det korvgulsch till oss vuxna och Kevve fick gryta av potatis, morot, krossade tomater, purjo, vitlök, basilika och koriander.

    Till oss tillsatte jag sedan en buljongtärning, lite ketchup och falukorv.

    Annars har han fått, köttfärs med tomat, morot, potatis, purjo, rödlök, zucchini, basilika och vitlök
    (samma till oss fast utan potatis, med salt och till pasta)

    Palsternacka, rotselleri, morot, kålrot, purjo, lök, kokosmjölk och pasta(samma till oss fast då stekt och med bacon till som en pastasås)

    Hummus

    Morot, ärtor och majs(var för sig och ihopblandat)
    Sen får han såklart andra grönsaker som pure och frukter, gröt, vi försöker med välling men det uppskattas inte.

    Går ju som att ge det mesta som man själv äter..

  • Mistys 14 januari 2010

    Skrivet av MammaModesty den 14 jan 2010


    Hejsan!

    Min minsta vägrade burkmaten redan vid 4½ månad.. så det var tvunget att gör allt själv... o hon fick äta det vi åt.. men om vi hade något som skulle stekas fisk kött etc.. då kokade jag hennes.. o "kryddade med vitlök lök o grönsaker... " jag tar för givet att du vet att barn under ett år inte ska ha något salt i sin mat... sen körde jag allt i mixern... o för att frysa in mat för ofta blir det ju mer än de äter så frös jag in det i genomskinliga ägg kartonger... de som är som plast.. ) blev perfekta portioner att bara ta fram sen... så gör samma som till er men koka det eller ugnsbaka... fisk o kyckling brukar vara det som är mest poppis i den åldern..

    Ja precis, salt men också honung, rödbeta och spenat får man vänta med tills dom är över ett år :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.