Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat utan spis?

  • BlackEyedBlonde 7 november 2011

    Hej! Vi håller på att fixa vårt kök och i veckan kommer vi inte ha möjlighet att använda vår spis. Vi har däremot tillgång till våra två ugnar (samt en vattenkokare), så jag behöver tips på ugnsmat! Allt är välkommet, får dock inte innehålla paprika.

  • husmusen88 7 november 2011

    Allt du gör med stekpannan kan du ju göra i ugnen oxå mer eller mindre.
    Men lasagner, köttbullar, pannbiffar, fiskrätter, kyckling, rotfrukter och grytor, bara att lägga på en plåt och sätta i ugnen.

  • The_mama97mia 7 november 2011

    Tänk potatis - så mycket gott du gör med det i ugnen, klyftpotatis, gratäng, råraka, stekt i skivor...
    Jag gör köttbullar i ugnen, mkt mindre stekos.

    Sambalkotletter - måste du ju bara göra en dag...

    Fiskgratänger, Herrgårdskyckling, Kasslergratäng,

    Det är väl egentligen bara pasta som kan bli ngt knepigt även om du har en vattenkokare, men ris ska du kunna göra i ugn med.

  • The_mama97mia 7 november 2011

    Och glöm inte enkla grejer som varma mackor, eller hemlagad pizza - eller köp såna där färdiga pizza-kit, så slipper du mecka med tomatsåsen själv...

  • maria_wijk 7 november 2011

    Vattenkokare funkar prima till couscous, snabbmakaroner som egentligen bara behöver stå och svälla i hett vatten under lock och detsamma gäller många frysta grönsaker om man låter dem tina upp först.

    Det mesta du steker i panna eller gryta går att tillreda i ugn - fisk, korv, fläsk, köttbullar, kotletter, karré , stekar, kyckling i olika former, potatis, rotfrukter mm.

    Pyttar av olika slag går strålande att göra i ugnen, man får dock tänka på att dela rotfrukterna, potatis eller vad man nu blandar i i olika stora bitar beroende på sort så allt blir klart samtidigt.

  • boz1965 7 november 2011

    Grillen går att använda utomhus trots att det inte längre är sommar. Går utmärkt att sätta en kastrull på grillgallret också. Det tar lite längre tid att komma i kok, men det går... Det gjorde jag ibland vid de ganska frekventa strömavbrotten när jag bodde på vischan.

  • boz1965 7 november 2011

    Och har man en någorlunda modern ugn med ånga så går det utmärkt att koka potatis också. :)

    Skala potatisen och lägg den i ett durkslag av metall och kör på med full effekt på ångan. På restaurang gör man på ett liknande sätt. Funkar perfekt.

  • Mistys 7 november 2011

    Koka pasta och ris i vanlig ugn går alldeles utmärkt.
    När vi renoverade vårt kök hade jag bara micro och vattenkokare. Förberedde en del i frysen. Kokade pasta,potatis och ris i micron.
    Värmde köttfärssås. köttbullar, korvstroganoff mm i micron.
    Gjorde även tunnbrödrulle. Hällde kokvatten från vattenkokaren på korven och gjorde pulvermos{sick} ( jag gillar inte ) men det uppskattades av familjen iallafall.
    Du har ju iallafall ugn då kan du ju laga det mesta. Ugnspannkaka, pizza, Sjömansgryta, Kotlettlåda är andra rätter man snabbt fixar i ugnen.

  • MatAnders 7 november 2011

    Snabbnudlar kan du göra med vattenkokaren bara låta dom stå och dra några minuter annars e ugnen ett suveränt redskap.
    Lycka till.

  • Cassiopeya 7 november 2011

    Färsk pasta! Mycket godare än vanlig (L) Koka ris i långpanna, gjorde min kompis när hon jobbade i storkök, fungerade perfekt :D

    Sedan kan jag bara instämma i alla andras inlägg, gratänger är superbra (Y) Har just nu en potatisgratäng i ugnen med skinka i, går att lägga i vad som helst, kyckling, köttfärs, goda ostar, grönsaker. Bara att testa sig fram till de man gillar bäst ;)

    Sambalkotletter är verkligen supergott! går att göra med kyckling och fläskfilé också.

    Ugnspannkaka brukar vara poppis, och enklare än så kan det väl inte bli.

  • belethfiniel 9 november 2011

    Vi brukar göra pulver potatis mos i stugan när vi inte har tillgång till spis när man bara behöver kokat vatten och blanda med pulver.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.