Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat/bak som ser ut som sötsaker!

  • Lunchdax 28 februari 2013

    Snart är det födelsedagsmiddag, och då är uppdraget att göra en "efterätt/tårta/kakor-buffe" av mat/bröd som ser ut som dessa sötsaker men som inte är det. Så jag ska göra en mat-tårta som ska se ut som en vanlig tårta alltså exv. Inte en vanlig smörgåstårta eller liknande. ;)

    Fick en ide om att jag skulle vilja ha som "marsipan-lock" med marsipanfigurer ovanpå, frågan är då förstås vad man kan använda då....? Det låter galet, jag vet, men tänkte kolla om det kommer upp några ideer här på matklubben, man vet aldrig, måste ju vara något som går att kavla men som inte är en rå oätlig deg... hm....

    I värsta fall om jag inte kommer på något bättre tänkte jag göra en en smörgåstårtebotten (med vanlig fyllning av lax, räkor osv.) med spritsat smaksatt cremefreche-kräm-rosor runt om som en schwarchwald-tårta, och med antingen kex eller grönsaksrutor ist. för chokladrutor och sist klippt dill eller kryddor pudrat över istället för kakao.

    Sedan tänkte jag göra "muffins" fast med en lättare bröd-deg med ostfyllning och eventuellt någon go kräm spritsat ovanpå som cupcakes. Hembakade ostkex med mera kommer också upp på kakfatet.Utöver det lär det bli någon form av "godis", vad har jag inte klurat på ännu.

    Så, har ni några bra eller galna ideer? \o. tips på vad man kan spritsa, kavla, baka och annat så att det ser ut som sötsaker! Allt välkomnas!

  • Lunchdax 28 februari 2013

    kan ni läsa hela inlägget? jag ser bara halva, fram till "några ideer här på matklubben, man vet aldrig" ................ konstigt? o_O

    edit: det var en smilie-gubbe som orsakade felet... tog bort honom så nu funkar det igen på min data iaf.

  • Anderstam 28 februari 2013

    Detta recept trodde min gumma var en skämtmiddag på sockerkaka och vaniljsås.
    Men det är bara som det ser ut.
    Tror den skulle passa bra på din buffé. {party}
    Seafoodpaj royal med sparris

  • Anderstam 28 februari 2013

    Jag kom på ett recept till.
    Ser kanske inte ut som sötsaker.
    Men på en födelsedag bör det ju även vara "presentpaket"
    Presentlimpa
    LYCKA TILL! (Y)

  • Anderstam 28 februari 2013

    Dessa "bullar" som jag gjort värmde jag av misstag här om kvällen.
    I tron att det var kanelbullar.
    De passade inte att ha till kaffe och kaka. {question}
    Rökiga vitlökssnurror

  • elleave 28 februari 2013

    Minipajer i mazarinformar?
    Någonting med pannkakor?
    Kanske går det att göra köttbullar som chokladbollar?
    Sandwichar med jordnötssmör och sylt?

    Sen är ju ost och kex både mat och efterrätt så du kanske kan hitta på något med det?

    Kan tänka mig att du kan få till marsipan om du mixar gröna ärtor och gör som en lövtunn paté

  • Lunchdax 16 mars 2013

    Ursäkta för sent svar, försvann bort ett tag. ;) Tack för era fina förslag! Suveränt!
    Bakade ostkakor/bollar för ett tag sen som blev jättegoda, salta och smakrika. Passar jättebra till fredagsmys. Men nu ska här provbakas!

  • Tesslatess 25 mars 2013

    Om "marsipanlocket" inte behöver vara något sammanhängande som man lägger på utan lika gärna kan vara något man brer på jämt och fint så är ärtkräm med avokado underbart med en klyfta vitlök och lite citron, om du väljer att ha i mascaponen så blir krämen ljusare.
    Supergott.
    Glöm inte avokadon bara, den finns inte med i orginalreceptet dock
    http://www.zeta.nu/recept/pasta-1042/strozzapreti-med-%C3%A4rtkr%C3%A4m

    Och laxros på toppen.
    Kanske "marsipanfigurer" av hårdost?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.