Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

matförgiftat mig själv 2 gånger för att jag inte kan

  • Clown 23 augusti 2010

    kan verkligen INTE laga mat BORDE inte laga mat MEN ingen annan gör det åt mig så jag gör det iaf...vilket 2 gånger resulterat i matförgiftning (inget skämt) detta år SKA jag lära mig laga mat hatar att laga mat men jag ska...vart börjar jag? är less på spagetti och luft, är less kyckling ( inte den som förgifta mig )

    VAD och HUR ska jag laga mat? nått fruktansvärt enkelt men inte kall äcklig sallad...förslag?

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    Köttfärs kan man göra väldigt mycket med :)

  • boz1965 23 augusti 2010

    En sak du måste tänka på med kyckling, eller rättare sagt, FÅGEL överhuvudtaget är att den är rik på campylobacter som man blir ganska magsjuk av om man får dem i sig. Därför är det A och O att hålla högsta möjliga hygien när man hanterar den typen av kött, speciellt när det är rått.

    Men nu är campylobacter lyckligtvis inte särskilt värmetåliga, så är köttet bara helt genomlagat är det ingen fara. Man ska aldrig NÅGONSIN servera eller äta fågelkött som är rosa, då är sannolikheten att man åker på en matförgiftning ganska stor.

    Grillar du t.ex. en kyckling i ugn eller på webern så stick kycklingen med en tandpetare eller en liten vass kniv där köttet är som tjockast (mellan låret och bröstet). Kommer det ut grumlig och/eller rosa köttsaft är fågeln inte färdiglagad. Saften ska vara klar och färglös.

    En annan sak vad gäller hygienen när man hanterar rå fågel är att man alltid ska tvätta händerna och diska arbetsytor, redskap och brädor (använd helst plastbräda som kan maskindiskas) väldigt noga när man är klar med fågeln, INNAN man överhuvudtaget ger sig på och hanterar några andra ingredienser. Gör du inte det så kan du lugnt räkna med att allt annat är kontaminerat och olämpligt att äta.

    Använd gärna engångshandskar i plast eller gummi också när du hanterar rå fågel. Jag använder alltid handskar till fågel, färs och fisk. Till de två senare för att inte kontaminera råvarorna med mina egna bakterier eftersom fisk och färs är väldigt känsligt. Sen är det ju en extra bonus att man slipper lukta fisk om fingrarna t.ex. när man har filéat en torsk. ;)

  • Clown 24 augusti 2010

    svar till: boz1965 den 24 aug 2010

    jomen kycklingen är jag livrädd för därför så blir den alltid serverad som kol eller genom mosad på spår av det farliga rosa, som sakt det var inte kycklingen som förgiftade mig

    och den andre jo köttfärs går att göra mycket av men den matförgiftade mig så jag är rädd för den...måste gjort fel spydde nästan av lukten och ingen fläkt har man (trasig)

    och kliniskt kök blandannat eftersom det aldrig används, nejmen jag gillar inte smutsiga stökiga ytor, är mycket noga med hygienen, har jobbat i kök (diskare då soklart) och det blev som en vana

  • Bryggbagarn 24 augusti 2010

    Jag skulle rekommendera dig att skaffa en Hemkunskapsbok(Hem- och konsumentkunskap, som det numera heter), de har tydliga och lätta recept på bra mat! Finns i bokhandeln eller låna av vänner eller på biblioteket!

  • Memelie 24 augusti 2010

    Köp laxfilé! Salta, peppra och in i ugnen 200 grader 20 min. Potatismos är gott till. Koka potatis (gör inget om den blir lite överkokt) salt, peppar, lite mjölk och lite smör - klart!

  • zudette 24 augusti 2010

    Köp en kokbok! Vår Kokbok är en bra grundkokbok där det står det mesta om olika livsmedel och ger recept på bra baser som du sen kan variera dig utifrån. Anmäl dig till en matlagningskurs och lär dig laga mat tillsammans med andra! Hitta glädjen i att laga mat! Slutligen - KASTA all mat du tycker luktar illa/surt! Den är dålig och ska inte ätas!

  • safir74 24 augusti 2010

    Skrivet av zudette den 24 aug 2010

    Köp en kokbok! Vår Kokbok är en bra grundkokbok där det står det mesta om olika livsmedel och ger recept på bra baser som du sen kan variera dig utifrån. Anmäl dig till en matlagningskurs och lär dig laga mat tillsammans med andra! Hitta glädjen i att laga mat! Slutligen - KASTA all mat du tycker luktar illa/surt! Den är dålig och ska inte ätas!


    Håller med i ovanstående (Y)

  • Clown 25 augusti 2010

    HAR en kokbok har FLERA men spelar ingen roll allt är så avencerat jobbigt när man kollar på det blir bara less. men en sån där hemkunskapsbok lät ju bra ska försöka hitta en, tack

  • sju 25 augusti 2010

    Här kommer världens enklaste recept. Få ingredienser, inga avancerade moment, men smakar ändå väldigt gott:

    Nigeriansk kycklinggryta

    Jag tror inte att du kan misslyckas med den här.

    Edit: Läste att du är trött på kyckling, så det var kanske inte det bästa receptet för dig då.

  • zudette 25 augusti 2010

    Skrivet av Clown den 25 aug 2010

    HAR en kokbok har FLERA men spelar ingen roll allt är så avencerat jobbigt när man kollar på det blir bara less. men en sån där hemkunskapsbok lät ju bra ska försöka hitta en, tack


    Då har du fel kokböcker för dig! Skaffa en bra BAS-kokbok! T ex Vår kokbok eller en hemkunskapsbok som nån föreslagit!

  • Shoutoutloud 25 augusti 2010

    ett tips om du inte vill bli matförgiftad igen av köttfärs, spyr du nästan av lukten så kasta den. ser den konstig ut eller lukta illa så KASTA!samma sak med allt kött, fisk & dyl, Köttfärs har kort hållbarhetstid och ska helst ätas samma dag den inhandlas eller frysas såvida den inte är vacuum förpackad då håller den nån dag längre.>:D

  • osita 25 augusti 2010

    Skrivet av ladymarmalade den 25 aug 2010

    ett tips om du inte vill bli matförgiftad igen av köttfärs, spyr du nästan av lukten så kasta den. ser den konstig ut eller lukta illa så KASTA!samma sak med allt kött, fisk & dyl, Köttfärs har kort hållbarhetstid och ska helst ätas samma dag den inhandlas eller frysas såvida den inte är vacuum förpackad då håller den nån dag längre.>:D


    (quote) Skrivet av zudette den 24 aug 2010

    Köp en kokbok! Vår Kokbok är en bra grundkokbok där det står det mesta om olika livsmedel och ger recept på bra baser som du sen kan variera dig utifrån. Anmäl dig till en matlagningskurs och lär dig laga mat tillsammans med andra! Hitta glädjen i att laga mat!
    Slutligen - KASTA all mat du tycker luktar illa/surt! Den är dålig och ska inte ätas!

    Finns bra tunna kokböcker för dem som ej Är vana och bara måste laga mat som dig, fråga i en bokhandel {question}!! Med ENKLA och goda recept.
    Enklast är alltid ugnen. Använder själv mycket ugnspåsar så slipper du att diska oxå =)
    Lycka till.
    Bra idé det med kurs, måste ju finnas flera i din situation...

  • Bryggbagarn 30 augusti 2010

    Eftersom jag jobbat som lärare i Hem-och Konsumentkunskap och använt denna boken i många år så kan jag säga att den är bäst för nybörjare. Det finns både fakta och bra, enkla recept!

  • Okänd 30 augusti 2010

    Skrivet av Clown den 24 aug 2010

    svar till: boz1965 den 24 aug 2010

    jomen kycklingen är jag livrädd för därför så blir den alltid serverad som kol eller genom mosad på spår av det farliga rosa, som sakt det var inte kycklingen som förgiftade mig

    och den andre jo köttfärs går att göra mycket av men den matförgiftade mig så jag är rädd för den...måste gjort fel spydde nästan av lukten och ingen fläkt har man (trasig)

    och kliniskt kök blandannat eftersom det aldrig används, nejmen jag gillar inte smutsiga stökiga ytor, är mycket noga med hygienen, har jobbat i kök (diskare då soklart) och det blev som en vana


    Köttfärs ska man tillreda meddetsamma, den ska inte ligga i kylen och vänta på att bli tillagad.

  • Countrygirl 30 augusti 2010

    Köp en bra termometer som du kan använda när du tillagar tex kött, fisk och kyckling. Då vet du säkert att det är klart utan att det blir överkokt, stekt eller grillat. Börja enkelt med korv och sånt som man inte blir matförgiftad av så lätt. Välj ett recept, gör det och om det gick bra spara och ha som bas. Utveckla sedan därifrån. Lita på ditt lukt och smaksinne. Är det inte gott ät det inte. Gör om - gör rätt!

    Rom byggdes inte på en dag och tids nog blir även du duktig i köket. Ingen här inne på matklubben föddes till kock, utan vi har alla gjort sämre mat än man kan servera, minst en gång.

    Lycka till {cowboy}

  • boz1965 30 augusti 2010

    Skrivet av Countrygirl den 30 aug 2010

    ...Rom byggdes inte på en dag och tids nog blir även du duktig i köket. Ingen här inne på matklubben föddes till kock, utan vi har alla gjort sämre mat än man kan servera, minst en gång.

    Lycka till {cowboy}


    Medhåll. Man FÅR lov att misslyckas i köket. Har man aldrig misslyckats så innebär det att man aldrig har lagat mat eller åtminstone att man inte har vågat ta ut svängarna.

    Men det är bara testa på - nån gång ska man ju lyckas (Y)

    Edit: Rättat felstavning.

  • zorbaz 30 augusti 2010

    Jag skulle helt enkelt rekomendera chiliconcarne och korvstroganoff. De är lätta att göra och sköter sig själva, precis som riset till. Sedan kan man även göra olika "gröpjor" i ugn. Kanske flygande jacob eller dyl. Min största rekomendation är alltså att bli vän med vår kokbok och sedan följa smaklökarna när du lagar mat.

  • maxxess 4 september 2010

    Om man är medfött kass på att laga mat och tycker att kokböcker är "jobbiga" så finns det bara en väg - lär dig laga mat och låt det få ta tid.

    Det finns kurser, studiecirklar, böcker mm mm. Har man lärt sig att göra en bechamel svänger man snart ihop vad som helst och med lite kunskap så verkar recepten inte så krångliga. Att gå från helt kass i köket till hyfsad kräver dock en hel del tid, så det är ungefär som med att motionera - man måste vara motiverad.

    Under tiden du arbetar på detta så kan rekommendera att laga soppor som garanterat ej matförgiftar om du låter bli att slicka på kökskniven och diskar efteråt :)

    Min favorit som är osannolikt lättlagad är:
    Het kycklingsoppa med risoni
    (byt ut massor av risoni mot 50g annan pasta)

  • Mistys 4 september 2010

    Ett tips jag inte visste när jag var ung och grön inom matlagning var att koktid har betydelse för smak.
    Chiliconcarne och köttfärssås slängde man ihop på en kvart. När man sen lät det puttra en halvtimme eller gärna mer........vilken smakskillnad WOW!
    Bechamelsås som bara får koka upp tills det tjocknar smakar mjöl. Låt den puttra under omrörning ett tag.

    Tittade på när min måg( kock) gjorde lasagne, här var det inte fråga om "rör ihop och in i ugn" Nä allt fick puttra på en bra stund innan lasagnen monterades!

    Så jag hade uppskattat om jag fått veta att koktid har betydelse för smak när jag inget kunde. Sen håller jag med ovanstående talare.........övning ger färdighet och tillåt dig misslyckas.
    Min man och jag skrattar fortfarande gott om mina första pannkakor {laugh}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.