Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlåda

  • Countrygirl 21 februari 2008

    Jag vill ha recept/tips på mat till en matlåda. Mikrovågsugn finns! :)

    Är det någon som har något kul, istället för spagetti och köttfärssås och korv stroganoff? Fantasin är nere på noll.

  • lennali 21 februari 2008

    Alla rester som blir över från middagen går att ha i matlådan, men däremot tycker jag att uppvärmd kokt potatis inte smakar bra, hemlagad mos går jättebra. Varför inte hemlagad mos med köttbullar och sås och en grönsallad på sidan om, gott och mättande.

  • evaldo 21 februari 2008

    Får du aldrig mat över när du lagar?
    Jag lagar alltid lite för mcket mat så det ska bli över till lådor som är bra att ta fram vid tillfällen då det ska gå snabbt.

  • Countrygirl 21 februari 2008

    Visst får jag över man när jag lagar. Men jag lagar sällan mat i veckorna, eftersom vi inga barn har. Vi äter matlåda och sedan något lätt på kvällen. Helgmaten görs alltid i fler portioner men jag försöker också laga inför veckan under helgen.

  • tina62 21 februari 2008

    Jag gör alltid mins 2 "storkok" i veckan sedan har jag ett x antal matlådor i skåpet eller färdiga i frysen.
    De som finns i frysen är det bara att lägga till kokt eller stekt potatis el. mos. Har även kompletta med pasta osv.

    Kanonbra att ha lite på G, det är ju inte alltid det blir mat över.

  • anluk 21 februari 2008

    Jag har alltid "bara" rester med mig till jobbet. Gratänger med pasta är bra att värma upp annars. Lasagne blir också kanonbra.

  • Lisabet 21 februari 2008

    Jag brukar ha med soppa för det tycker jag är gott. Bra att koka en stor sats och frysa in i lämpliga lådor. Kycklingsås och ris är också bra att ha i matlådan. Ibland gör jag en stor paj i långpannan och delar upp i lämpliga bitar. Hoppas du får många goda tips, för det är faktiskt inte kul att öppna matlådan och man tycker att den är "tråkig".

  • snutten 21 februari 2008

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showdocument&lintDocumentID=2599

  • The_mama97mia 21 februari 2008

    Håller med en av föregående "talare" - soppa tycker jag är mkt bra att ta med. Lätt att variera också. Ris blir bra att värma igen i mikro. Om man vill göra större satser på helgen för att spara till matlådor är förstås lasagne en höjdare, frys in i portioner. Likaså hemmagjord pizza i bitar.
    Grillad kyckling i delar är kalasgott - behövs bara grönsallad till då.
    Ett annat kul tips är att byta matlådor med varandra på jobbet! Jag o en arbetskamrat brukar ibland turas om att bjuda varandra på lunch. Det är kul o spännande, man får nya tips o det blir alltid en massa prat o kommentarer kring det!

  • farmoringer 21 februari 2008

    Här finns inga barn heller men vi, jag, lagar mat varje dag ändå. Lagar så det räcker till matlåda. Allt går att ha i. Förut tyckte jag inte om kokt potatis i lådan men nu har jag börjat mosa den och det funkar bra faktiskt att göra så..

  • Lotten_J 21 februari 2008

    Till matlådan kan man ju ha vilken mat som helst som man tillagar, bara att göra fler portioner så matlådan får sitt. Håller med lennali om att kokt potatis inte blir så gott att värma upp :'( Alla sorters grytor blir ju goda att värma upp för de har ju liksom fått "stå till sig" någon dag så det blir mer smak

  • MammaIrene 21 februari 2008

    Kålpudding med potatismos o morötter blir ganska gott, soppor av olika slag går jättebra att frysa, brukar göra en med massa grönsaker, svamp, potatis o lite skuren skinka i = jättegott o går fint att frysa, lite mer mättande också än andra soppor.

    Lasange o Paj är också givna frysfavoriter!

  • Countrygirl 22 februari 2008

    Skrivet av snutten den 21 feb 2008

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showdocument&lintDocumentID=2599


    Tack! (Y)
    Precis vad jag behövde. En liten inspirationskälla.

    Ha en trevlig helg!

  • Klingan 27 februari 2008

    Köttfärs är ju väldigt tacksamt att värma i micro. Jag brukar variera mellan lasagne, köttfärspaj och tacos när jag tröttnat på spagetti och köttfärssås.

    Ett annat förslag är kycklingsallad med pasta eller bulgur. Går snabbt att göra och är både gott och nyttigt.

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    jag har ibland nödproviant på jobbet. En burk vita bönor. En kopp "Cup of noodles". Ibland kan det vara tillräckligt att ta med ett kokt ägg o lite broccoli... trist men fungerar.... Varma koppen o lite finn crisp är oxå bra att ha i hyllan....

  • raggsocka 12 augusti 2008

    Men, suck, ni svarar ju inte på hennes fråga! Ni säger ju bara att man kan ha vad som helst i matlådan och att man kan ha rester från dagen innan. Det är väl självklart och inte vad hon frågade.

  • dystraior 12 augusti 2008

    Ugnstekt falukorv hade jag med mig i dag, häromdagen var det porterstek med sås och kokt potatis, köttbullar och pannbiff går alldeles utmärkt, stekt korv och stuvad potatis, kyckling och ris och sås, egentligen det mesta. Men hoppas att det gav lite idéer iaf

  • Smulpajen 12 augusti 2008

    Skrivet av raggsocka den 12 aug 2008

    Men, suck, ni svarar ju inte på hennes fråga! Ni säger ju bara att man kan ha vad som helst i matlådan och att man kan ha rester från dagen innan. Det är väl självklart och inte vad hon frågade.

    Konkreta tips??

  • marilyn 12 augusti 2008

    Baka en potatis i micron och ät med nån god röra. Rydbergs har flera goda b l a laxröra som är super. :)

  • EllinorFalck 13 augusti 2008

    Jag brukar koka lite coscos låta det svalna och blanda med rödlök och äpple. Till detta brukar jag ha en sås på creme fraich, curry och mango chuttny. Jätteenkelt och brukar räcka till mer än en gång. Man kan välja om man vill värma på coscosen innan man äter eller ha det som en kall sallad med sås. såen skall vara kall. Hoppas att de smakar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.