Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlådor

  • fruhagelin 23 augusti 2010

    Nu börjar jag högskolan och här bjuds det inte på mat som i grundskolan.. tänkte höra med er om tips på enkla maträtter som går att frysa in och sedan ta fram som lunchlådor till skolan

    tacksam för svar!

  • charlottat 23 augusti 2010

    olika pastasåser och grytor funkar bra, med ris eller spaghetti till. frys inte rätter med potatis i, det brukar bli blaskigt och tråkigt. spaghetti och köttfärssås är en klassiker, går hur bra som helst att frysa. eller en enkel tomatsås. grytor och röror brukar generellt sett fungera bättre än "torr" mat.

  • The_mama97mia 23 augusti 2010

    Lasagne!!!!!!!! Toppen att göra stor sats o frysa i portioner, du kan ju frysa i plastpåse, sen lägga över i matlåda med sallad till.

    Spara pasta och ris när du gör till annat, spara i matlådeportioner.

    Matpajer - mkt tacksamt att ha en kvart paj i frysen, med en tomat till blir det en härlig snabbt fixad lunch.

    Jag är själv dålig på att ta med mig matlådor, fast jag alltid har rester i kylen....

  • The_mama97mia 23 augusti 2010

    ...och du.. ett tips för att spara pengar... egen termos med kaffe/te tjänar du säkert 30 spänn om dagen på. (Y)
    Det kanske inte var syftet med din tråd, men jag vet själv att det är knapert - går själv på doktorandlön o det är inte fett.

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    Som tidigare skribent berättade blir potatis inte så bra om den varit fryst, däremot om du använder potatis i soppa och fryser in går det alldeles utmärkt.

  • redd 23 augusti 2010

    Vet man inte när man får tid att äta eller kommer ha väldigt ont om tid så är pasta/ris sallad en hit, använder det på jobbet när man inte vet om det blir tid över att äta.

    Mättar bra, är billigt (om man väljer billiga grönsaker och gör sin egen dressing) och både ris och pasta går att ha i kylen ett par dagar eller frysa in och tina till salladen (fast då får man se till att den tinat helt, inget gör grönsakerna så sunkiga som om dom blir frysta.

  • Josses 23 augusti 2010

    Här har jag några småtips på div "grytor" som går bra att frysa i portionsstorlekar. Vissa av dem är "alltiett" och vissa får man tillsätta ris, potatis eller makaroner.
    Ananaskyckling
    Mariannes Fiskgryta
    Min enkla pastasås
    Pastagratäng
    Snabb kebabgryta
    Tinas snabba köttfärslimpa
    Yvonnes pastalåda
    Snabb Dragonkyckling
    Snabba Villes pastasås
    Hoppas du finner någon/några som passar.
    Lycka till med skolan!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.