Är det någon som planerar vad ni ska ha för mat för tex en
vecka framåt? Skulle vara spännande att se din matlista i så fall! (Plus att jag kan få idéer till min lista...)
Jag har inte börjat planera än, men jag ska!
Så länge delar jag med mig av fjolårets :
http://biaweb.se/recept/matlista.html
anluk5 januari 2008
Jag planerar alltid 1 v i förväg:
Så här ser kommande vecka ut:
Imorgon sönd: Chili con carne
Måndag: Lövbiff, potatis och löksky
Tisdag: Falsk Jansson (från Matklubbens förråd)
Onsdag: Spagetti o Köttfärssås
Torsdag: Korvsoppa (receptet har jag bland mina recept)
Fredag: Ugnsstekt kycklingfilé, potatisgratäng och trattkantarellsås
Lördag: Är vi bortbjudna (igen)
Söndag: Pannbiff, lök, potatis och sås.
Så det var den veckan. Sedan kan det ju vara så att man stuvar om kring recepten för det inte passar just den dagen, men jag tycker det är skönt att ha det planerat så här i förväg.
5 januari 2008
Tack! Jag sparade din lista!
I morgon ska jag planera så jag vet vad jag
behöver handla!
evaldo5 januari 2008
Både ja och nej.
farmoringer5 januari 2008
Min lista:
Söndag Sjömansbiff, måndag stekt potatis, korv och ägg. tisd: stekt fläsk med löksås. Onsd: ugnspannkaka. Torsd: Pastagratäng. Fred: lutfisk. Lörd: äta ute på restaurant. Sönd: ädelostjärpar
Guhawi6 januari 2008
Vi gör matlistor med jämna mellanrum och varje gång vi gör det svär vi på att så skall vi alltid göra - NOT! Vi är alldeles hopplösa. Men jag ÄLSKAR det när vi väl tar tag i det!
Hos oss kan en matlista se ut så här:
Måndag
Chicken Curry med ris och bananer
Tisdag
Stuvade makaroner och falukorv
Onsdag
Kotlett med sherry- och dragon sås, Kokt potatis
Torsdag
Fläskpannkaka
Fredag
Taco
Helgmaten planeras aldrig, här är det rätt gott att äta vad som man är sugen på just då!
6 januari 2008
Tusen tack för tipsen!
Jag är med på en annan matsajt, http://www.itkoket.se
där såg jag att man kunde få mail med tips på kommande veckas mat!
Så det beställde jag också.
Nu var det väl...tusan om jag inte ska kunna planera!
Jag har i alla fall inget att skylla på... :p
Okänd6 januari 2008
Skrivet av Nemorosa den 6 jan 2008
Tusen tack för tipsen!
Tack Nemorosa för tipset om den matsajten.Jag blev också medlem.Verkar finnas mycket gott där.(Y)
MammaModesty6 januari 2008
jag brukar göra en matlista för 4 veckor och sedan handla efter den det blir allra billigast så, och efter som man ofta får rester och äter det dagen efter så brukar det bli mat till 5-6 veckor så kan man komma billigt undan så ska man. Kan skriva en vecka av min lista. För visst är det svårt att komma på ibland när man sitter där och funderar :p
Måndag: falukorv i ugnen och potatismos
Tisdag: Fläskpannkaka
Onsdag: Pannbiff/ köttbullar potatis brun sås
Torsdag: Rödspätta m heta musslor och potatismos
Fredag kyckling filé m ädelostsås och klyftpotatis
Lördag karré potatis och sås
Söndag wook (kött eller kyckling grönsaker och pasta)
Okänd6 januari 2008
Brukar göra matsedlar emellanåt,det är faktiskt roligt,men det brukar spricka nån dag.Nu har jag kollat i frysen och skrivit upp vad jag ska handla.Och den här veckan gör jag ett försök med dessa maträtter.
Måndag:Stuvade makaroner och falukorv
Tisdag;Köttfärsbiffar,sås och potatis(har färdigstekta älgbiffar i frysen)
Onsdag:Ugnspannkaka med bacon
Torsdag:Fiskgratäng,potatis och rivna morötter
Fredag;Köper hem nåt gottigt på kvällen,äter gårdagens rester till Lunch
Lördag och söndag låter jag vara osagt,men troligtvis nåt kött.
Amika6 januari 2008
Nope, jag är ensam så jag lagar en rätt, äter resterna dagen därpå. :) Men jag vet ju på ett ungefär vad jag behöver handla varje vecka. För handlar gör jag bara en gång per vecka. :)
Jessika7 januari 2008
Till och från kommer listorna fram. Jag gör dom för 4 veckor. Håller med MammaModesty om att det blir billigare så. Dessutom kan man ju "kasta om dagarna" lite mer om man har en längre planering.
Lexus7 januari 2008
Skrivet av MammaModesty den 6 jan 2008
jag brukar göra en matlista för 4 veckor och sedan handla efter den det blir allra billigast så, och efter som man ofta får rester och äter det dagen efter så brukar det bli mat till 5-6 veckor så kan man komma billigt undan så ska man.
Hålls det till punkt och pricka? Jag brukar försöka göra för en vecka i taget, men kanske skulle ge mig på fyra? Bör ju bli lättare och billigare att handla då... Ibland sticker vi dock ifrån den listan, något tips på hur man INTE gör det?:p
Magdas6922 september 2013
(Y)
husmusen8823 september 2013
Jag har ingen matlista uppskriven, däremot har jag ett antal basmatvaror som alltid finns hemma och ett par rätter av varje :) Handlar varannan vecka ungefär om inte något är slut som jag eller sambon är akut sugen på!
Men en vanlig vecka kan se ut såhär:
Lasagne
Korvstroganoff
Currykassler med ris
Ugnspannkaka
Makaronipudding
Kycklingtortillas
Stuvade morötter med fläsk
Är det någon som planerar vad ni ska ha för mat för tex en
vecka framåt? Skulle vara spännande att se din matlista i så fall! (Plus att jag kan få idéer till min lista...)
Jag har inte börjat planera än, men jag ska!
Så länge delar jag med mig av fjolårets :
http://biaweb.se/recept/matlista.html
Jag planerar alltid 1 v i förväg:
Så här ser kommande vecka ut:
Imorgon sönd: Chili con carne
Måndag: Lövbiff, potatis och löksky
Tisdag: Falsk Jansson (från Matklubbens förråd)
Onsdag: Spagetti o Köttfärssås
Torsdag: Korvsoppa (receptet har jag bland mina recept)
Fredag: Ugnsstekt kycklingfilé, potatisgratäng och trattkantarellsås
Lördag: Är vi bortbjudna (igen)
Söndag: Pannbiff, lök, potatis och sås.
Så det var den veckan. Sedan kan det ju vara så att man stuvar om kring recepten för det inte passar just den dagen, men jag tycker det är skönt att ha det planerat så här i förväg.
Tack! Jag sparade din lista!
I morgon ska jag planera så jag vet vad jag
behöver handla!
Både ja och nej.
Min lista:
Söndag Sjömansbiff, måndag stekt potatis, korv och ägg. tisd: stekt fläsk med löksås. Onsd: ugnspannkaka. Torsd: Pastagratäng. Fred: lutfisk. Lörd: äta ute på restaurant. Sönd: ädelostjärpar
Vi gör matlistor med jämna mellanrum och varje gång vi gör det svär vi på att så skall vi alltid göra - NOT! Vi är alldeles hopplösa. Men jag ÄLSKAR det när vi väl tar tag i det!
Hos oss kan en matlista se ut så här:
Måndag
Chicken Curry med ris och bananer
Tisdag
Stuvade makaroner och falukorv
Onsdag
Kotlett med sherry- och dragon sås, Kokt potatis
Torsdag
Fläskpannkaka
Fredag
Taco
Helgmaten planeras aldrig, här är det rätt gott att äta vad som man är sugen på just då!
Tusen tack för tipsen!
Tusen tack för tipsen!
Tack Nemorosa för tipset om den matsajten.Jag blev också medlem.Verkar finnas mycket gott där.(Y)
jag brukar göra en matlista för 4 veckor och sedan handla efter den det blir allra billigast så, och efter som man ofta får rester och äter det dagen efter så brukar det bli mat till 5-6 veckor så kan man komma billigt undan så ska man. Kan skriva en vecka av min lista. För visst är det svårt att komma på ibland när man sitter där och funderar :p
Måndag: falukorv i ugnen och potatismos
Tisdag: Fläskpannkaka
Onsdag: Pannbiff/ köttbullar potatis brun sås
Torsdag: Rödspätta m heta musslor och potatismos
Fredag kyckling filé m ädelostsås och klyftpotatis
Lördag karré potatis och sås
Söndag wook (kött eller kyckling grönsaker och pasta)
Brukar göra matsedlar emellanåt,det är faktiskt roligt,men det brukar spricka nån dag.Nu har jag kollat i frysen och skrivit upp vad jag ska handla.Och den här veckan gör jag ett försök med dessa maträtter.
Måndag:Stuvade makaroner och falukorv
Tisdag;Köttfärsbiffar,sås och potatis(har färdigstekta älgbiffar i frysen)
Onsdag:Ugnspannkaka med bacon
Torsdag:Fiskgratäng,potatis och rivna morötter
Fredag;Köper hem nåt gottigt på kvällen,äter gårdagens rester till Lunch
Lördag och söndag låter jag vara osagt,men troligtvis nåt kött.
Nope, jag är ensam så jag lagar en rätt, äter resterna dagen därpå. :) Men jag vet ju på ett ungefär vad jag behöver handla varje vecka. För handlar gör jag bara en gång per vecka. :)
Till och från kommer listorna fram. Jag gör dom för 4 veckor. Håller med MammaModesty om att det blir billigare så. Dessutom kan man ju "kasta om dagarna" lite mer om man har en längre planering.
jag brukar göra en matlista för 4 veckor och sedan handla efter den det blir allra billigast så, och efter som man ofta får rester och äter det dagen efter så brukar det bli mat till 5-6 veckor så kan man komma billigt undan så ska man.
Hålls det till punkt och pricka? Jag brukar försöka göra för en vecka i taget, men kanske skulle ge mig på fyra? Bör ju bli lättare och billigare att handla då... Ibland sticker vi dock ifrån den listan, något tips på hur man INTE gör det?:p
(Y)
Jag har ingen matlista uppskriven, däremot har jag ett antal basmatvaror som alltid finns hemma och ett par rätter av varje :) Handlar varannan vecka ungefär om inte något är slut som jag eller sambon är akut sugen på!
Men en vanlig vecka kan se ut såhär:
Lasagne
Korvstroganoff
Currykassler med ris
Ugnspannkaka
Makaronipudding
Kycklingtortillas
Stuvade morötter med fläsk