Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Micromat?

  • e_p_a2000 14 november 2007

    Svärmor hade tupperware party och jag hängde med.
    Väl där så visade tupperware damen massor av byttor som man kunde laga mat i micron med. Jag har alltid sett micron som något som man tinar bröd med. Helt oförstående frågade jag henne om hon skojade med mig men hon försäkrade mig att hon lagade både sockerkaka, potatisgratäng och köttfärsås i micron. Är det någon av er som lagar mat i micron och har några recept??

  • matvraket 14 november 2007

    Oj, det lät avancerat! :) Tycker inte om mat lagad i micron, den känns inte riktigt tillagad, och svampig. (N) Brukar föredra att värma den lagade maten i micron. Men jag har iofs inte testat tupperwares supergrejor. :p

  • evaldo 14 november 2007

    Microlaghad mat är inte gott, det är som du säger intte riktigt tillagad. V:i anväönder micron bara till uppvärmning av mat och att tina frysta matvaror.

  • Okänd 14 november 2007

    jag har ett recept på kladdkaka som är jätte gott.. det är noga med att inte has den inne för länge då blir den hård fort...(Y)

  • e_p_a2000 14 november 2007

    har du precis lagt upp det ? jag hittade bara ett recept på din sida. Kladdkaka i micron låter spännande

  • ThomasP 14 november 2007

    Den kallas ju för bulltv så det blir mest bullar//Thomas

  • morgana 15 november 2007

    Jag har provat att laga lite rätter i micron för jag hittade en microkokbok i huset jag köpte. Det är INTE gott med micromat, det blir fel konsistens på allt känns det som, och ser inte heller lika god ut, då man inte får samma yta på micromaten. Man måste kanske vänja sig vid att laga maten på det sättet och vänja sig vid smaken på den, så kanske man gillar det bättre än traditionell matlagning efter ett tag? Det vet man ju aldrig... (N)

  • tuden 15 november 2007

    Det är inte gott att laga mat i micron men den är bra att ha till att värma och tina i.

  • anluk 15 november 2007

    Nej jag värmer bara upp typ medhavd mat till jobbet i mikro + tinar bullar och sånt. Men syrran använder den ibland och kokar potatis i om det bara är hon själv som skall ha. Det funkar tydligen kanon!

  • Lena 15 november 2007

    Nä inte mickro mat för min del..Men använder den och tinar bröd och värmer mat i nån gång men det är sällan nu mera

  • Luna 15 november 2007

    Brukar kunna laga mat i micron om jag är mycket mycket lat.
    Det handlar då om omelett (i med äggen i en form och lägg på ett lock i ca 2 min.)
    Koka potatis. (Potatis i lite vatten i en skål med lock och lite luftutsug. ca 6 min)'
    Fisk är också en klassiker. Runt 6 min. På med kryddor och så klart.
    Har för mig att jag även provat kyckling ngn gång men att den blev lite torr.

    Kanske inte det mest kullinariska men man får ju i sig "riktig" mat på ett mycket snabbt och enkelt sätt.

  • MrsC 15 november 2007

    Micromat det låter mycket intressant. Det gäller att vara öppet för allt. :)
    Det finns alltid något "matnyttigt" som man kan lära sig (Y) och som man kan använda.

  • jennsan85 15 november 2007

    Steker helkyckling i micron...som jag sedan har i kycklinggryta,,,:D

  • Jessika 15 november 2007

    Visst går det. Vissa saker blir bra andra inte lika goda:D

    Att laga fisk i micron blir jättebra. Lägg fisken i en bytta med lock (jag har en i glas). Krydda och ha i några matskedar vatten/buljong. På med locket och kör tid och effekt beror på din micro och mängden. Sen har vi ju lutfisken - Nu äter jag det inte själv men jag vet att mamma helt har slutat laga lutfisk på annat sätt än i micron. Enl. henne helt oslagbart.

    Grönsaker är en annan sak som blir riktigt bra i micro. Lägg ex haricots verts i en djup tallrik häll på några msk vatten och lite salt. Lägg över lock och kör en kort stund. Samma sak här att man får prova sig fram.

    Havregrynsgröt blir också jätte bra i micron.

  • 15 november 2007

    Instämmer i att lutfisk i micron blir bättre än i ugn, håller ihop mer. Tillvägagångssättet står numera på påsarna tror jag. Annars får du höra av dig, om det är så att du äter lutfisk, så ska du få det.

  • Nettie 27 november 2007

    jag använder bara micron till upptining och värmning av mat. Det jag har
    försökt laga till i micron smakade mest ingenting

  • pehrzonflickan 27 november 2007

    Om man ska koka några potatisar går det fort i micron. Bakpotatis är suveränt i mictron och nu lutfisken till jul!

  • mammis 27 november 2007

    Men hur blir det med vitaminerna!!!
    Det sägs att micron dödar alla vitaminer

    Jag gillar egentligen inte att använda micron
    mer än att också tina upp bröd i

    Men att jag också måsta micra maten jag har med mig till jobbet

  • 27 november 2007

    jag har en gammal pärm med massor av såna recept, men har aldrig testat

    Kola i micron
    1 Portioner
    3 dl Vispgrädde
    3 dl Socker
    1 dl Sirap
    1 ts Ättika
    2 tb Kakao
    Häll grädde, socker, sirap och ättika i en hög glasform (ca 2 liter). Sikta ner kakaon och rör om. Koka på full effekt ca 5 minuter. Rör om och kör på halv effekt ca 25 minuter eller tills en provklick i kallt vatten kan formas till en kula. Häll upp smeten på ett smort smörgåspapper och låt den stelna. Skär sedan i bitar.
    Vill du hellre ha gräddkola så strunta i kakaon.



    Kladdkaka i micro
    Det här behöver du:
    100 g margarin
    2 st ägg
    3 dl socker
    2 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    Så här gör du:
    Smält margarinet. Vispa ägg och socker poröst med elvisp. Blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Häll allt utom smält margarin i en skål och blanda runt. Tillsätt sedan margarinet och blanda runt försiktigt. 700 watt i 6-8 minuter. Vrid formen under tillagning (om snurrbricka finns behövs ingen vridning av formen).



    Orientalisk gryta i mikro
    4 Portioner
    450 g Skinka eller magert bogfläsk
    2 dl Torr Cider
    1/2 dl Soja
    1/2 ts Vitlök, torkad, finhackad
    1/2 ts Ingefära
    1 ts Curry
    1 tb Vinäger
    1 1/2 tb Vetemjöl
    3 dl Purjolök, finstrimmlad
    1 dl Paprika, röd, tärnad
    Mikromat...
    Skär köttet i smala strimmlor och lägg i en mikrosäker form. Blanda samman marinaden: Cider, Soja, Vitlök, Ingefära, Curry och Vinäger. Och häll över. Rör om och låt det stå ca 30 minuter.
    Strö över mjölet, rör om och tillaga under lock på full effekt ca 8 minuter. Blanda ner purjolök och paprika och tillaga ytterligare 4 minuter under lock. Grönsakerna skall vara lite knapriga och köttet mört.
    Servera grytan med kokt Ris.



    Kycklingklubbor Orange i mikrovågsugn
    2 port
    2 st kycklingklubba(or)
    1 msk smör
    1,5 msk kinesisk soja
    1,5 msk honung
    1,5 tsk salt
    3 krm svartpeppar
    3 krm ingefära, malen
    2 st apelsin(er)
    1,5 dl buljong
    0,5 msk potatismjöl
    1. Blanda smöret med 0,5 tsk soja, 0,5 msk honung, 0.5 msk apelsinsaft, 0.5 tsk salt och 1 krm ingefära per portion. Smält blandningen i mikrovågsugn i ca 1 min på högsta effekt.
    2. Pensla de väl tinade klubborna med blandningen och lägg dem i en form. Tillaga på högsta effekt i 10 min.
    3. Häll på vatten så att det täcker botten i formen. Vänd klubborna och tillaga på högsta effekt i ytterligare 5-10 min. Ta upp klubborna och håll dem varma.
    4. Vispa ur formen med buljong så att den sammanlagda skyn blir ca 1 dl per portion. Koka upp sky, resten av apelsinsaften, rivet apelsinskal, resten av sojan, honungen och ingefäran. Smaka av med svartpeppar och salt.
    5. Rör sedan ut potatismjölet i lite vatten och red av såsen. Smaksätt med salt och peppar. Blanka eventuellt av såsen med lite smör.



    Janssons frestelse
    Ingredienser 6 port.:
    10 st potatisar (ca 1 kg)
    2 gula lökar (ca 300 g)
    2 tsk smör
    ca 150 g ansjovisfilé
    2 dl vispgrädde + 1 dl mjölk
    ett par msk ansjovisspad
    2 msk ströbröd
    2 msk smör
    Så här gör du:
    Skala potatis och lök. Skiva löken tunt. Mjuka löken med smöret under lock i en mikrosäker skål, 750 W i 3 minuter.
    Strimla potatisen i matberedaren med den grova rivskivan.
    Varva potatis, lök och ansjovis i en mikrosäker form. Börja och sluta med potatis. Slå på grädde, mjölk och spad. Strö över ströbrödet. Klicka ut smöret. Mikra på 750 watt i 13 minuter. Potatisen ska kännas mjuk.

  • Amika 27 november 2007

    Jag har ett recept på ciderkyckling som man tillagar i micron. Men jag är inte så förtjust i att göra mat där. JAg använder min micro till att tina mat, värma på mat. Göra varma mackor om jag vill att det ska gå riktigt fort, varma mackor gör man på 1 minut i micron...
    Men annars använder jag den inte alls till matlagning. Möjligtvis knäck tillverkning. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.