Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

middag för 1?

  • zudette 11 juni 2008

    Sambon jobbar och hemma väntar en ensam middag! - Vad äter ni när ni är ensamma hemma???? Gröt, fil eller någon egenkomponerad rätt som man inte skulle våga bjuda på ens i brist på annat??? :p Tar gärna emot tips då jag lätt fastnar i pastaträsket då jag äter själv!

  • MatAnders 11 juni 2008

    Jag brukar steka en karre och låta den sjuda klart i riset med skun efter stekningen och lite soja & svartpeppar, blir både saftigt och klart tillsammans.
    Har recept på min sida.(Y)

  • MatAnders 11 juni 2008

    Jag brukar steka en karre och låta den sjuda klart i riset med skyn efter stekningen och lite soja & svartpeppar, blir både saftigt och klart tillsammans.
    Har recept på min sida.(Y)

  • The_mama97mia 11 juni 2008

    Jag är dålig på att äta ensam. EN burk makrill i tomatsås o en knäckemacka....

  • monac 11 juni 2008

    WOOKAR lite grönsak i någon stark curry/chili pasta. Eller kokar mig en röd lins soppa med färsk ingefära...tar inte mer tid just ,än att bre några mackor.
    :D

  • ros 11 juni 2008

    Jag lagar lite extra till middagen dagen innan. Så äter jag resterna när jag är ensam.(Y)

  • Disen 11 juni 2008

    Det brukar också bli rester eller så kokar jag ris med grönsaker och en stekt köttbit. :p
    Ibland så piffar jag till det men vissa dagar så infinner sig inte den "goa laga mat känslan". :(

  • The_mama97mia 11 juni 2008

    Eller hur, det finns egentligen inte ngt tristare än att laga mat åt sig själv.
    Eh.. jo... jag är döds leds på att laga mat åt barnen i parti o minut, dvs köttbullar o makaroner, det vanliga .... Men då måste man på ett annat sätt än att laga åt sig själv.

    Är jag helt själv en kväll, ´vilket sällan händer eftersom mina barn är här alltid... Då har jag också säkert en massa rester i kylen, men som jag sa förut, matlusten infinner sig inte riktigt. Då kan makrillburken vara min bästa vän.... :)

  • zudette 11 juni 2008

    Jaha... då blev det en hemmastekt hamburgare med en gnutta sallad och lök! - en typisk ensammiddag! - På den tiden då jag var singel lagade jag ofta mat till mig själv, men usch vad tråkigt det blivit nu! Oftast blir det pasta och korv eller pasta o sås eller pasta o pesto eller.... hemburgare! *suck* inte särskilt nyttigt men - nöden har ingen lag, äta bör man annars.....

  • Don_Pedro 11 juni 2008

    :) Jag brukar baka en stor pizza, så att den täcker hela ugnsplåten, delar sen upp den
    i lagoma stora bitar, fryser ner och har när man är ensam, bara att tina i micron och
    värma. Brukar även frysa ner rester i portionsförpackningar, bra att ha när man inte
    har lust att laga mat eller närman är ensam. Men håller med mama97mia att det är
    gott med makrillmacka(Y):p

  • The_mama97mia 11 juni 2008

    När jag läste ditt inlägg zudette, så insåg jag att det är en j-la skillnad på singelhushåll och annat.
    När jag var singel - utan barn! - då kunde jag äta vad som helst o det var ju inte några problem.
    Jag menar väl bara att , som du zudette och andra också kanske menar, när man är van att älta tillsammans, (jag med mina barn, ni med era sambosar), då blir det väldigt konstigt att äta ensam.
    VIlle säga detta, för jag vet att det finns många härute som är "jätteduktiga" o lagar ordentlig mat åt sig själva. Och det är inga problem därför att så ser ju vardagen ut!
    Jag har liksom glömt hur det var att bara ta ansvar för mig själv.
    Sorry alla !

  • segerwitch 11 juni 2008

    :D När min man eller jag lagar middag, så har vi en tendens att glömma att ungarna
    inte bor hemma mer, så det blir alltid över, det fryser jag in i portionsförpackningar,
    de är jätte bra att ha, när man är sugen på olika maträtter eller är ensam, då har man
    olika rätter att välja på. När jag bakar piroger så brukar det bli ca 30 st, jag lägger dom
    på en bricka i frysen och på så sätt får dem styckfrysta, packar dem sen plastpåsar
    bara att ta fram och micra, även pizza går det bra att göra så med.(Y)(Y):D

  • matnjutaren 11 juni 2008

    Inbilla dej inte mama97mia att det är kul att laga och äta mat ensam...:p
    För även om jag nu är så där "präktig" och lagar mat , för typ 4 och fryser in...(L)så blir det ändå sååå attans ensamt och "tradigt" när man sitter där med maten framför sig när man är ensam. Maten smakar ju, av någon märklig anledning :o mycket bättre med vem man än har att dela den med.
    :) Eller hur? (L)

  • matnjutaren 11 juni 2008

    Jag har ett bra trick...:p
    Jag bjuder in barnbarn, dottern eller så "kidnappar" jag någon granne när jag tycker att det är FÖR trist att äta ensam. (Y)
    Det blir ju dubbel glädje av maten på det viset! (L)

  • irrevirre 11 juni 2008

    När jag är ensam passar jag på att laga sådant som min man inte tycker om!
    Det kan vara stekt fläsk med potatis och löksås.
    ELLER så passar jag på att testa nya saker som känns lite tveksamma ......
    Jag tycker OM att vara ensam ibland:-)

  • matnjutaren 11 juni 2008

    Skrivet av IrreVirre den 11 jun 2008

    När jag är ensam passar jag på att laga sådant som min man inte tycker om!
    Det kan vara stekt fläsk med potatis och löksås.
    ELLER så passar jag på att testa nya saker som känns lite tveksamma ......
    Jag tycker OM att vara ensam ibland:-)

    Jag med...ibland :p(L)

  • zudette 11 juni 2008

    Vad häftigt det är det här när trådarna får ett eget liv och slingrar in sig i nåt som kanske egentligen inte var meningen - men kul ändå! Trodde att jag skulle väcka liv i en massa konstiga maträtter som man uppfunnit av det man hade hemma för dagen - sånt som man slabbar i sig högst njutningsfullt men som man aldrig i livet skulle kunna tänka sig bjuda på :p (min paradrätt är grillad kyckling som jag tärnat och slängt i i en Café de paris - påsås - serverat med pasta *mums*)

    Hur som helst - Du har rätt mama97mia (vet inte varför du ber om ursäkt??) - Det är skilllnad på singelhushåll och ensamätande! När jag var singel ville jag på nått sätt uppehålla nån slags schyst vardag som alla andra och lagade min mat! - nu har jag min vardag med min sambo och som Matnjutaren sa - Maten smakar bättre när man inte behöver äta ensam....

    Det här med att laga mat i massor när man är två, som vi är hemma hos mig, är inte heller så lätt. Det blir liksom inte - man lagar det man ska äta och så man får till en lunch dagen efter, sen är man färdig med den rätten ett tag, känns det som. Men visst vore det skönt att ha små portioner pizza, pastasås eller gryta i frysen om jag hade plats över där! Får bli när vi skaffar en box så småningom! :D

  • matnjutaren 11 juni 2008

    Aha! Du menade sååå! :D
    Här kommer nåt som "katten släpat in" :p

    Spagetti, bacon, lök, vitlök, chorizo i "slantar", köttullar.
    Stek lök och vitlök.
    I med "körva" å bacon och fräs till det hela.
    Kokta spagettin och halverade köttbullar åker nu i.
    Och, sist men inte minst..Bearnaisesås och lite cayennepeppar för "stingets" skull. :)
    VET! :p
    Det låter kanske inte riktigt klokt men det är ...GOTT! :D(Y)

    Skriv om du vågat testa det! (L)

  • matnjutaren 11 juni 2008

    Ha Ha Kom på nu..:p ÄVEN jag har hamnat i "pastaträsket" visst...:D
    Tokigt det blev nu då..*S*

  • zudette 11 juni 2008

    Pastaträsket är aldrig fel - bara lite enformigt ibland.... fast det är ju därför det händer att man blandar köttbullar, bacon o korv för att piffa till det lite och ge kolestreolet en skjuts.... (Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.