Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Min LCHF-kost

  • zandrish 3 februari 2009

    För er som är nyfikna på LCHF-kosten får gärna kika in min blogg, http://zandra1986.blogg.se där jag skriver ut recept ibland varje dag ibland varannan (Y)
    Skriv gärna nån rad också om du är LCHF-are så kan vi dela kunskap och recept :)

    Är vi många här som använder sig av den kosten?
    Ni som inte gör det, prova! :)

  • snuosm 3 februari 2009

    Jag har precis börjat med LCHF-kost. Är nybliven innehavare av Dr Dahlqvists och Airams kokbok också. Jag älskar omeletter, framförallt ugnsomelett. Enkelt och så gott tillbehör. 3 dl kokt svalnad mjölk vispas samman med 3 ägg, lite salt och peppar och så in i ugnen tills den fått fin färg och stelnat...kanske 15-20 minuter i 200 grader, mums...

    Jag har lagt din blogg bland mina favoriter (Y)

  • zandrish 3 februari 2009

    Skrivet av snuosm den 3 feb 2009

    Jag har precis börjat med LCHF-kost. Är nybliven innehavare av Dr Dahlqvists och Airams kokbok också. Jag älskar omeletter, framförallt ugnsomelett. Enkelt och så gott tillbehör. 3 dl kokt svalnad mjölk vispas samman med 3 ägg, lite salt och peppar och så in i ugnen tills den fått fin färg och stelnat...kanske 15-20 minuter i 200 grader, mums...

    Jag har lagt din blogg bland mina favoriter (Y)


    Hej!
    Varför kokar du mjölken först? *nyfiken*
    För fettintagets skull använder jag mig av grädde när jag gör omelett... Allt för att få i sig mer fett! :) (haha det här skulle viktväktarna läsa.... eller ännu bättre Anna Skipper :p )

  • snuosm 3 februari 2009

    Skrivet av zandrish den 3 feb 2009

    Skrivet av snuosm den 3 feb 2009

    Jag har precis börjat med LCHF-kost. Är nybliven innehavare av Dr Dahlqvists och Airams kokbok också. Jag älskar omeletter, framförallt ugnsomelett. Enkelt och så gott tillbehör. 3 dl kokt svalnad mjölk vispas samman med 3 ägg, lite salt och peppar och så in i ugnen tills den fått fin färg och stelnat...kanske 15-20 minuter i 200 grader, mums...

    Jag har lagt din blogg bland mina favoriter (Y)


    Hej!
    Varför kokar du mjölken först? *nyfiken*
    För fettintagets skull använder jag mig av grädde när jag gör omelett... Allt för att få i sig mer fett! :) (haha det här skulle viktväktarna läsa.... eller ännu bättre Anna Skipper :p )


    Med kokt mjölk blir omeletten mycket härligare i konsistensen. Gör det för att det står så i receptet (H)

  • Boundin 3 februari 2009

    Hej! va kul att se att det är fler här inne som är LCHF-are:D Har precis börjat, och försöker lägga upp mina recept när jag har tid... Letar efter lite lätta mellanmål, någon som har tips? Hur snabbt har ni märkt av någon viktminskning? Bör tillägga att jag inte följer dieten slaviskt (räknar inte kolhydrater osv) men med mer insikt så småningom kanske det med kommer(H)

  • Brieost 8 februari 2009

    Hej, jag har ätit enligt LCHF sedan 1 januari och har gått ner 9 kg sedan dess. Jag utesluter inte kolhydrater helt men äter mellan 5 och 20 gram /dag
    Funkar utmärkt
    Till mellanmål blir det oftast min favoritost. Brie

  • akila 9 oktober 2009

    Hej Jag har nyligen börjat äta efter lchf. Jag funderar på om det spelar någon roll om man äter senare på kvällen

  • Babzan 9 oktober 2009

    Har precis hört talas om LCHF och förstår inte riktigt vad som skiljer denna metod från GI? Har börjat med GI och är jättenöjd även om jag självförvållat gick upp ett kilo under en blåljuskryssning här i veckan!
    Ska kika in i din blogg i morgon när jag ätit min bastanta omelettfrukost med skinka el baccon...:p

  • Veckansmiddag 9 oktober 2009

    Alltid lika roligt att se alla som börjar med kosten. Under mina snart fyra år med kosten har jag nog aldrig hört någon ångra sig helt. Vissa modifierar lite här och där men oj vad man är nöjd när man äter såhär :)

    Välkomna in på min blogg där ni hittar både recept, tips och framför allt veckomatsedlar :)

    http://veckansmiddag.blogspot.com

  • boz1965 9 oktober 2009

    Skrivet av zandrish den 3 feb 2009

    För er som är nyfikna på LCHF-kosten får gärna kika in min blogg, http://zandra1986.blogg.se där jag skriver ut recept ibland varje dag ibland varannan (Y)
    Skriv gärna nån rad också om du är LCHF-are så kan vi dela kunskap och recept :)

    Är vi många här som använder sig av den kosten?
    Ni som inte gör det, prova! :)


    Inget fel på LCHF så länge det handlar om viktnedgång. Men att som Annika "fettdoktorn" Dahlqvist svamla om att det skulle skydda mot både svininfluensa och cancer är sjukt. Annika borde lämna in sitt läkarleg per omgående.

  • Monika46 9 oktober 2009

    Jag har snackat med en dietist om LCHF kosten... och hon varnade för att använda denna kost en längre tid. Man kunde få hjärt- och kärlsjukdomar såsom förkalkade kärl i hjärta och blodkärl eftersom LCHF-kosten bygger på det farliga fettet...(N)

  • Mistys 10 oktober 2009

    Jag undrar också vad som är skillnaden på GI och LCHF kost?
    Sen undrar jag om detta sätt att äta är tillräckligt gammalt för att man ska veta vad som händer om 20,30,40 år?
    Kommer vi få en epedemi av hjärt - kärl sjukdomar eller kommer Gi ätare må bättre än vi andra?
    Finns dokumenterad foskning på detta , vad som händer så långt fram i livet inte bara hur vi mår idag?
    Har själv funderat på att görja med GI men känner att jag vet för lite om framtiden och vad som händer när min kropp ätit massa fett i 20 år. Vill gärna ha reda på om någon där ute vet?

    Ok man kanske åt så här från början , stenåldern! Men det tycker jag inte bevisar att det är bra,tvärtom. Jag menar att då dog man ju väldigt ung av olika skäl och vilka dödsfall berodde på kost och vilka på miljön.

    Hjälp mig få veta lite mer konkreta bevis inte bara att " jag mår så bra just nu"

  • Mistys 11 oktober 2009

    Puffar denna tråd. Vill så gärna veta svaren på mina frågor:)

  • maria_wijk 11 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 11 okt 2009

    Puffar denna tråd. Vill så gärna veta svaren på mina frågor:)


    I korta drag...

    GI = Glykemiskt index. GI är ett mått på hur snabbt kolhydrater bryts ner i blodet. Äter man enligt en GI-metod så äter man så långa kolhydrater som möjligt eftersom de bryts ner långsammare och håller blodsockret på en jämnare nivå. Värt att poängtera är att det finns livsmedel med högt GI och är nyttiga medan det finns livsmedel med lågt GI som är mindre nyttiga.

    LCHF = Lågkolhydrat och högfetts-diet. Bygger på principen att när man kraftigt begränsar sitt kolhydratintag tvingas kroppen öka utnyttjandet av andra energikällor (fett och protein). Man skall inte glömma bort att det finns grönsaker med lågt kolhydratinnehåll och det finns mer och mindre nyttiga fetter.

  • Ernst76 11 oktober 2009

    Man "tvingar" inte kroppen att utnyttja andra energikällor. Fett och protein är dom naturliga energikällorna för oss människor. Det har aldrig varit naturligt att vi ska "drivas" på socker (alla kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen).
    Det är dom senaste 50-60 åren som hjärt-kärlsjukdomarna har "exploderat".
    Det är dom senaste 50-60 åren som vi har gått ifrån riktigt smör till kemiskt framställt margarin. Det är dom senaste 50-60 åren som vi har masskonsumerat socker.
    Det är dom senaste 50-60 åren som Livcmedelsverket rekommenderat oss att äta mer potatis, pasta, ris och gryn.
    Det är dom senaste 50-60 åren som Livsmedelsverket rekommenderat oss att äta mindre naturligt fett.
    DET är tillräckligt med bevis för mig att människor äter på helt fel mat.

  • hassebalja 11 oktober 2009

    Skrivet av Monika46 den 10 okt 2009

    Jag har snackat med en dietist om LCHF kosten... och hon varnade för att använda denna kost en längre tid. Man kunde få hjärt- och kärlsjukdomar såsom förkalkade kärl i hjärta och blodkärl eftersom LCHF-kosten bygger på det farliga fettet...(N)


    En dietist är nog bunden till de rekomenationer som socialstyrelsen och livsmedelsverket har, och de har ju rätt, eller? Har nu ätit 1 månad, gått ner 6 kg, min man har gått ner det dubbla. Vi är inte slaviska men har helt tagit bort potatis, pasta och ris och försöker gå efter principen 5 gram kolhydrater / 100 g vara. Det jag personligen har svårast att vara utan är smörgåsar. Har provat massa olika recept hittar inget riktigt bra än, provar olika modifikationer ... Ger inte upp!!

  • babbs 11 oktober 2009

    Det är väl egentligen så här: Man kan äta all mat men inte alltid. Vårt kära ord "lagom" är nog bäst vad gäller både mat och motion om man i övrigt är frisk. Lagom med mat, lagom med motion, då mår man bra och ökar inte i vikt. Drar man ner lite både på fett och kolhydrater och ökar på motionen lite går man dessutom ner i vikt.
    En sund kost och ett i övrigt sunt leverne är väl ändå bäst. Man behöver inte gå till ytterligheter.

  • Ernst76 11 oktober 2009

    Klart man kan äta allt, det kanske inte är så bra för din kropp men du kan äta allt. Det betyder inte att man ska äta allt, inte ens i lagom mängd. Det är inte bara vikten man ska tänka på, man ska väl hålla sig frisk? Kolhydraterna Höjer insulinet i kroppen villket i sin tur ställer till med mycket skada. Kroppen har INGEN användning av kolhydrater. Däremot är fett (inte allt fett) livsviktigt för kroppen och hjärnan.


    "Hassebalja" har du testat detta receptet?
    http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e4a7dee1-bd00-48bd-afa8-d84d68b9aaaf&GroupId=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

  • Mistys 12 oktober 2009

    Skrivet av Ernst76 den 11 okt 2009

    Man "tvingar" inte kroppen att utnyttja andra energikällor. Fett och protein är dom naturliga energikällorna för oss människor. Det har aldrig varit naturligt att vi ska "drivas" på socker (alla kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen).
    Det är dom senaste 50-60 åren som hjärt-kärlsjukdomarna har "exploderat".
    Det är dom senaste 50-60 åren som vi har gått ifrån riktigt smör till kemiskt framställt margarin. Det är dom senaste 50-60 åren som vi har masskonsumerat socker.
    Det är dom senaste 50-60 åren som Livcmedelsverket rekommenderat oss att äta mer potatis, pasta, ris och gryn.
    Det är dom senaste 50-60 åren som Livsmedelsverket rekommenderat oss att äta mindre naturligt fett.
    DET är tillräckligt med bevis för mig att människor äter på helt fel mat.


    Men hjärnan kan ju inte använda fett och protein som energikälla.Det är ju bevisat. Den behöver kolhydrater för att fungera optimalt. Finns inte det måste levern först omvandla proteinet till kolhydrater vilket är jobbigt för kroppen. Detta tar tid och det är därför vissa kan känna sig trögtänkta eller slöa av en kolhydratfri diet.

    Sen vet jag inte om jag håller med om att det är dom senaste 50-60 åren vi ätit mer kolhydrater. Tvärtom var det väl efter kriget vi började äta mer sk sovel. Dvs kött,fiskoch ägg som det var ont om på 1800-talet och fram till andra världskrigets slut. Början på förra århundradet åt man ju mest bröd,potatis,rovor och gröt inte så mycket fett och protein så då stämmer inte din teori. Fet mat och protein började man ju äta i större mängder i mitten på 1900 talet då du säger att hjärtkärlsjukdomarna började öka.

    Ja jag vet inte, Säger som jag sa tidigare i denna tråd att jag är inte emot en kolhydratfri kost. Har funderat på att börja äta så själv men tycker att jag har för klen fakta om vad den gör med min kropp på lång sikt. Jag menar att hjärt kärl problematiken har som du själv sa ökat på sista tiden men det är ju under den perioden som vi har haft råd och möjlighet att äta mer fett och protein inte under den tiden vi åt kolhydrater. Att kolhydrater i form av socker inte är bra det är jag självklart med på. Hmmm ja, jag får klura vidare på hur jag ska göra.

  • Ulrika91 12 oktober 2009

    Skrivet av Ernst76 den 11 okt 2009
    Kroppen har INGEN användning av kolhydrater.


    Jo det har den väl? Hjärnan behöver energi för att funka och det får den från kolhydrater. Vi skulle inte fungera utan kolhydrater.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.