Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Min LCHF-kost

  • Ernst76 13 oktober 2009

    Skrivet av Ulrika91 den 12 okt 2009

    Skrivet av Ernst76 den 11 okt 2009
    Kroppen har INGEN användning av kolhydrater.


    Jo det har den väl? Hjärnan behöver energi för att funka och det får den från kolhydrater. Vi skulle inte fungera utan kolhydrater.


    Nej. Hjärnan fungerar utmärkt på ketonkroppar efter en kortare omställning. Det är möjligt att känna sig trött / okoncentrerad / lättirriterad första dagarna upp till en vecka efter starten, innan hjärnan vant sig. Därefter går det utmärkt för hjärnan att drivas på ketonkroppar, eller glukos som nyskapas i levern från protein. Alltså behövs inga kolhydrater av det skälet.

  • Snuttepuff 13 oktober 2009

    Skrivet av Monika46 den 10 okt 2009

    Jag har snackat med en dietist om LCHF kosten... och hon varnade för att använda denna kost en längre tid. Man kunde få hjärt- och kärlsjukdomar såsom förkalkade kärl i hjärta och blodkärl eftersom LCHF-kosten bygger på det farliga fettet...(N)




    Det finns studier nu som visar på att animaliskt fett faktiskt är nyttigt. Det säger även Världshälsoorganisationen!

  • Mistys 13 oktober 2009

    När jag äter en måltid med mycket fett får jag en fruktansvärd halsbränna. Aldrig när jag äter vanligt. Detta kan väl ändå inte vara bra. Jag vet ju att det beror på ökad syraproduktion i magsäcken samt utsläpp av extra galla för att bryta ner fetterna. Men ni som äter lchf känner ni av detta fenomen??

  • Snuttepuff 13 oktober 2009

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5884827.ab

  • Snuttepuff 13 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009

    När jag äter en måltid med mycket fett får jag en fruktansvärd halsbränna. Aldrig när jag äter vanligt. Detta kan väl ändå inte vara bra. Jag vet ju att det beror på ökad syraproduktion i magsäcken samt utsläpp av extra galla för att bryta ner fetterna. Men ni som äter lchf känner ni av detta fenomen??



    Jag har ätit enligt LCHF i 2 månader. Hade problem med min mage. Har haft magsår och haft mycket problem med halsbränna och sura uppstötningar. Jag har inte haft några problem alls med denna kost. Grejen är att oftars när jag åt fet mat som t.ex. friterat eller en fet rik kost med kolhydrater till så fick jag halsbränna och sura uppstöttningar.

    En annan grej jag märkt markant är att jag har fått bättre immunförsvar! Har alltid varit först med att bli förkyld... Nu har jag börjat plugga och jag fasade över att bli sjuk i och med att alla satt och hosta och va jätte förkylda. Jag är den enda i klassen som inte haft några besvär av vare sig snuva eller hosta! Det för mig är stort...

  • Ernst76 15 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 13 okt 2009

    När jag äter en måltid med mycket fett får jag en fruktansvärd halsbränna. Aldrig när jag äter vanligt. Detta kan väl ändå inte vara bra. Jag vet ju att det beror på ökad syraproduktion i magsäcken samt utsläpp av extra galla för att bryta ner fetterna. Men ni som äter lchf känner ni av detta fenomen??


    Har ätit LCHF i snart ett år och magen fungerar perfekt. Sura uppstötningar och gasig mage är borta. Fördelarna är många och nackdelarna få. En av dom största fördelarna för mig är att jag inte lider av "restless legs" längre, som jag har haft i 27 år. Jag sover jättegott hela natten.:D

    Nackdelar kan vara att inte kunna vräka i sig av nybakta kanelbullar och ett stort glas mjölk till.:'(

  • Zeldasmatte 15 oktober 2009

    Jag prövade LCHF-metoden 2-3 månader, min sambo gick ner flera kg i vikt, men jag stod stilla (iof bättre än att pendla upp och ner i vikt som jag gjorde innan) :p Det gäller att inte fuska, kolhydrater är aja baja...

    Jag har kvar några LCHF-recept i min kokbok om någon är nyfiken...

    Jag började jogga 3 ggr i veckan och kände att jag behövde kolhydrater för att orka, men visst undviker jag att ta för mycket kolhydrater nu, så något har jag lärt mig! (Y)

  • boz1965 15 oktober 2009

    Det här var inte en dag för tidigt:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5957251.ab

  • mariaengstrom 15 oktober 2009

    Har bara ögnat igenom tråden fort, men min slutsats är iaf att det är bättre att äta mättatfett, kanske inte flera kg om dagen, utan "normal mängd" som man gjorde förr än att ha ett högt bmi...

  • maria_wijk 15 oktober 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 15 okt 2009

    Har bara ögnat igenom tråden fort, men min slutsats är iaf att det är bättre att äta mättatfett, kanske inte flera kg om dagen, utan "normal mängd" som man gjorde förr än att ha ett högt bmi...


    Var hittar du logiken i det?

    Att det inte är bra med högt BMI det vet nog de flesta som bär på lite övervikt men varför skulle mättat fett vara bättre för kroppen än fleromättat?

    Äter man en LCHF-kost så borde det ju vara extra viktigt att ha koll på vilka fetter som påverkar LDL- respektive HDL-kolestorolet?

    Är inte jag fel påläst så kan mättat fett höja LDL-kolestorolet och på sikt leda till åderförfettning.

  • mariaengstrom 15 oktober 2009

    Jag tror att allt är en balansgång. Att livsmedelsverket "rekommenderar" lightprodukter och smakförstärkare som verkligen inte är bra för kroppen är ju inte heller rätt. Så varför lita på deras rekommendationer öht?

  • boz1965 15 oktober 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 15 okt 2009

    Jag tror att allt är en balansgång. Att livsmedelsverket "rekommenderar" lightprodukter och smakförstärkare som verkligen inte är bra för kroppen är ju inte heller rätt. Så varför lita på deras rekommendationer öht?


    Jag litar på förnuftet. Sen får andra rekommender vad de vill. Att gå ut i pressen och påstå att LCHF skulle skydda mot både svininfluensa och cancer, som Annika Dahlqvist gjorde, är befängt. Då ska man inte behålla sin läkarlicens.

  • mariaengstrom 15 oktober 2009

    Jag kan hålla med om att det är överdrivet. Men samtidigt tycker jag det är fel att läkare inte får ge tips om denna kosten. Hade jag vetat detta för 5 årsen istället för att äta "nyttigt" och "fettfritt" så hade jag antagligen aldrig blivit överviktigt / fått problem med magen.

  • Gnurf 15 oktober 2009

    Sunt förnuft är tyvärr oftast subjektivt och förändras ibland (tack och lov) :) över tiden, det man såg som självklart vid 17 års ålder stämmer måhända inte längre i medelåldern :D Har du provat LCHF!?? Det kanske skulle kunna hjälpa mot diabetes, astma, övervikt osv. Ge det en månad av ditt liv.....:p

    Själv har jag inte provat.

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 15 okt 2009

    Jag tror att allt är en balansgång. Att livsmedelsverket "rekommenderar" lightprodukter och smakförstärkare som verkligen inte är bra för kroppen är ju inte heller rätt. Så varför lita på deras rekommendationer öht?


    Jag litar på förnuftet. Sen får andra rekommender vad de vill. Att gå ut i pressen och påstå att LCHF skulle skydda mot både svininfluensa och cancer, som Annika Dahlqvist gjorde, är befängt. Då ska man inte behålla sin läkarlicens.

  • boz1965 15 oktober 2009

    Kan hålla med om att det verkar som om LCHF har en viss effekt mot övervikt och när det gäller att reglera blodsockret vid diabetes. Och visst ska läkare få rekommendera dieter av olika slag, men man ska basera sina rekommendationer på vetenskapligt belagda rön och INTE rekommendera dem som nån slags universalkur mot allt från fotvårtor till kolera. Min bestämda åsikt är att Annika Dahlqvist borde "befrias" från sin läkarlegitimation.

  • boz1965 15 oktober 2009

    Jag har provat LCHF, ja. Och visst har den en viss effekt på min vikt OCH min diabetes, men inte f-n har jag märkt nån effekt på astman så den delen är bara nys...

  • boz1965 15 oktober 2009

    Jag pratade med min läkare för en tid sedan om just LCHF och hon tyckte att det kunde vara en bra start för viktnedgång men hon rekommenderade inte att man höll på med den kosten i mer än 6 månader på grund av risken för undernäring. Hon sa att de hade haft flera patienter som levt en längre tid på GI och LCHF som har kommit in akut med kraftig undernäring på grund av ensidig kost. Helt oavsett vad somliga fanatiska LCHF-anhängare (märkligt hur en diet kan bli till nåt som närmast liknar en religion) påstår BEHÖVER kroppen kolhydrater, att påstå nåt annat är bara dumt och patetiskt. Däremot kan jag hålla med om att kroppen INTE behöver E-tillsatser och annat kemiskt oknytt, så av den anledningen håller jag mig till mejerismör och andra naturliga råvaror i möjligaste mån. Man kan ju inte undvika ALLT, det säger sig självt, men att påverka det man KAN påverka känns naturligt för mig, resten bekymrar mig inte så mycket. Skulle jag gå omkring och bekymra mig för allt här i världen som jag inte kan göra nåt åt skulle jag bli sjuk bara av den anledningen. Hakuna Matata! :D

  • mooseella 15 oktober 2009

    Kroppen behöver både fett, proteiner och kolhydrater. Men det ska vara långsamma kolhydrater. Jag äter/lever med GI sedan snart 7 år. Gick ner 9 kg då och har sedan hållt min vikt, fast för någon månad sedan när jag var tvingad att äta i sjukhusets matsal i ca 2 veckor, då gick jag upp 2 kg.:'( Magen blev åter igen sämre, inte så bra. Men det ordnade sig när jag kom hem igen. Använder mig bara av rent smör, grädde utan stabiliseringsmedel och kallpressad rapsolja samt diverse olika olivoljor i min matlagning. Alla mina värden är numera på topp, reumatismen har lugnat ner sig. (Y) Skulle dock behöva lite mer sol och värme.:p

  • Gnurf 15 oktober 2009

    GI och LCHF är såklart helt olika upplägg, åtminstone i min sunda förnufts-Värld :), där GI knappast kan leda till någon form av näringsbrist. GI för mig innebär i princip "långsamma kolhydrater", a la traditionellt tänk kring kost vid hård fysisk aktivitet, och inte "inga kolhydrater". Men det är möjligt att GI definitionsmässigt närmat sig LCHF sista tiden.

    GI är huvudspåret i min egen kosthållning men eftersom jag inte är fanatisk på något vis utan snarare frireligiös så hänfaller jag ibland åt syndande. Det vet man ju hur de där frireligiösa bär sig åt i sina slutna församlingar...:p

    Sedan är det såklart självklart att Dr Dahlqvist ska få säga vad hon vill utan represalier.

    Länge leve Anna Anka!!(H)

  • boz1965 15 oktober 2009

    Skrivet av Gnurf den 15 okt 2009

    ...Sedan är det såklart självklart att Dr Dahlqvist ska få säga vad hon vill utan represalier...


    Det är inte alls självklart. När man uttalar sig i egenskap av läkare har man inte den "friheten". Då ska ens argument vara vetenskapligt underbyggda. Klarar man inte nåt så enkelt och grundläggande är man inte lämplig som läkare.

    Hade hon inte innehaft en läkarlegitimation och bara uttalat sig i egenskap av privatperson hade hon bara blivit avfärdad som en tönt i största allmänhet. Men nu ÄR hon läkare och tyvärr tar folk hennes "råd" på allvar av den anledningen att de tror att hon faktiskt VET vad hon pratar om. I själva verket snackar hon goja så det stänker om det. Anledningen till detta kan man bara spekulera i, men jag misstänker starkt att det har rent ekonomiska motiv - bokförsäljning, föredragsturnéer osv...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.