Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

MJÖLKFRITT??

  • Teddie8 17 januari 2009

    Hej Alla Ni!
    Jag skulle väldigt gärna vilja veta ifall någon av Er här vet vilka produkter som EJ innehåller mjölk... som ex: margarin, bröd.. etc?? Min son tror sig att Inte tåla mjölk, därav denna fråga. Har kollat olika varumärken men tycker det verkar väldigt svårt att finna.
    Tack på förhand
    MVH Beth

  • farmoringer 17 januari 2009

    Bättre att han kollar upp sig. Veta är bättre än tro. Är ofta många tror att det beror på mjölk men så är för det mesta inte fallet..

  • zudette 17 januari 2009

    Frågan är vad han menar med mjölk är det laktosen eller mjölkproteinet han inte tål?

    Är det laktos som han reagerar på så finns det jättebra sortiment när det gäller låglaktos och laktosfria varor (ex Valio) i mejeriavdelningen. Om det gäller mjölkproteinet så kan jag tyvärr inte ge något råd eller tips....

    PS: Farmoringer hann med ett inlägg medan jag skrev och vill bara säga att jag håller med henne! Be honom kolla ordentligt så han vet exakt vad han inte tål - det kanske inte har med mjölk att göra alls...

  • Teddie8 17 januari 2009

    Skrivet av farmoringer den 17 jan 2009

    Bättre att han kollar upp sig. Veta är bättre än tro. Är ofta många tror att det beror på mjölk men så är för det mesta inte fallet..


    Visst, jag kan hålla me om detta. Men han får även slem i halsen av att äta produkter med mjölkinnehåll... Sen kan man ju prova själv va som kan va bättre/sämre. Jag vet att det finns mjölkfritt margarin.. men inga fler produkter...

    Tack snälla för Ditt svar.
    Beth

  • Teddie8 17 januari 2009

    Skrivet av zudette den 17 jan 2009

    Frågan är vad han menar med mjölk är det laktosen eller mjölkproteinet han inte tål?

    Är det laktos som han reagerar på så finns det jättebra sortiment när det gäller låglaktos och laktosfria varor (ex Valio) i mejeriavdelningen. Om det gäller mjölkproteinet så kan jag tyvärr inte ge något råd eller tips....

    PS: Farmoringer hann med ett inlägg medan jag skrev och vill bara säga att jag håller med henne! Be honom kolla ordentligt så han vet exakt vad han inte tål - det kanske inte har med mjölk att göra alls...



    Tack snälla för din tanke!
    Vad jag egentligen skulle vilja veta är VILKA produkter som EJ innehåler mjölk.. kan ju va svårt att veta. Jag har faktiskt ställt förfrågan till några som har med dessa produkter att göra... så jag får väl vänta in deras savr också...:)
    TAck ändå
    Beth

  • todiiloo 18 januari 2009

    Det finns ju soya- och havreprodukter i mjölkdisken, och de är ju vegitabiliska och innehåller alltså inte mjölk överhuvudtaget.

    Men det bästa är väl trots allt att gå till en läkare och undersöka om problemet verkligen är mjölk eller om det är något annat. Laktosintoleranta brukar normalt få ont i magen och känna sig som en ballong efter att ha ätit något med laktos.

    Sen är det bästa att lära sig vad allt som betyder mjölk heter och så kolla innehållsförteckningen för varje vara man köper. Halvfabrikat och helfabrikat brukar vara lurigt. Men efter ett tag så lär man sig vilka produkter man kan köpa.

  • todiiloo 18 januari 2009

    Förresten du kanske kan ha glädje av den här länken; http://www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/12/istallet_for_mjolk/

    Eftersom du ville veta vilka produkter som är mjölkfria. Men även om en produkt står listad där, så ska du ändå titta på innehållsförteckningen, för recept kan ju ändras...

  • redd 18 januari 2009

    Prova att ta bort laktosen ett par dagar, borde inte vara speciellt svårt.
    laktosfritt smör, hårt bröd.
    Havremjölk.
    Att göra mat utan mejerivaror är ju inte direkt svårt, även om man inte kan göra allt.
    osv.
    Tips kan vara pannkakor med just havremjölk.

    Visar det sig att han är intolerant är det havre/soya mjölk, redningar för att göra tjocka såser etc. som gäller, men som sagt det är ett helt annat äventyr, börja med att konstatera om det är värt att göra sig besväret.

  • 18 januari 2009

     

  • anmawa 18 januari 2009

    Mina favoriter om man inte tål mjölkprotein. Kolla innehålsförteckningen för säkerhetsskull.
    Carlshamnsmargarin
    Solhavremjölk
    Fingermariekex från Göteborgskex
    Wienernougat
    Ahlgrensbilar innehåller mjölksyra som inte har något med mjölk att göra.
    Bongsbuljongträrningar alla utom Hönsbuljongen går bra.

    Första gången jag handlade så frågade jag i butiken. De var hjälpsamma och mycket kunniga.
    Jag har även ringt tillverkare med frågor och de är trevliga och kunniga.

  • Nufsan 18 januari 2009

    Min dotter är mjölkproteinsallergisk och detta är mest vanligt för barn under 2 år. Ett fåtal vuxna är allergiska mot mjölkproteinet! Däremot är laktosintolerant mer vanligt!

    Att utesluta mjölkprodukter för en kortare tid (2 v) är ingen fara, men för att sen introducera mjölken igen måste man vara försiktig, annars kan man skapa en tillfällig laktosintolerans om man börjar äta rena mjölkprodukter snabbt igen.

    Hur gammalt är ditt barn?

    Om du testar att byta bort laktosen så är det ju ingen fara ur kalksynpunkt, men däremot så måste du tänka på att ersätta kalken OM ni utesluter mjölkprodukter en längre tid.

  • monac 18 januari 2009

    mjölk är mycket slembildande så det stämmer så långt!
    Kolla upp det här i första hand med läkare och dietist:)
    lycka till.
    p.s. det finns mycket mjölk/lactos fria produkter på marknanden i dag!
    Finns alltid allternativ att välja på. Googla på allergimat så får du en mängd bra sidor om just din sons ev.födoämnes allergier.

  • Teddie8 18 januari 2009

    Skrivet av todiiloo den 18 jan 2009

    Förresten du kanske kan ha glädje av den här länken; http://www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/12/istallet_for_mjolk/

    Eftersom du ville veta vilka produkter som är mjölkfria. Men även om en produkt står listad där, så ska du ändå titta på innehållsförteckningen, för recept kan ju ändras...


    Tack snälla för denna länk, var mycket där att tänka på och fina tips.. tusen tack ... :)
    Beth

  • Teddie8 18 januari 2009

    Skrivet av Nufsan den 18 jan 2009

    Min dotter är mjölkproteinsallergisk och detta är mest vanligt för barn under 2 år. Ett fåtal vuxna är allergiska mot mjölkproteinet! Däremot är laktosintolerant mer vanligt!

    Att utesluta mjölkprodukter för en kortare tid (2 v) är ingen fara, men för att sen introducera mjölken igen måste man vara försiktig, annars kan man skapa en tillfällig laktosintolerans om man börjar äta rena mjölkprodukter snabbt igen.

    Hur gammalt är ditt barn?

    Om du testar att byta bort laktosen så är det ju ingen fara ur kalksynpunkt, men däremot så måste du tänka på att ersätta kalken OM ni utesluter mjölkprodukter en längre tid.



    Hej igen..

    Tack för Ditt svar. Min son är vuxen men har/haft mycket besvär med att få slem vid intag av alla mjölkprodukter. Men nu har jag fått rätt mycket svar från olika ställen och personer så han kommer med all säkerhet att finna många produkter som är mjölkfria.
    Tack MVH Beth

  • Teddie8 18 januari 2009

    Skrivet av todiiloo den 18 jan 2009

    Det finns ju soya- och havreprodukter i mjölkdisken, och de är ju vegitabiliska och innehåller alltså inte mjölk överhuvudtaget.

    Men det bästa är väl trots allt att gå till en läkare och undersöka om problemet verkligen är mjölk eller om det är något annat. Laktosintoleranta brukar normalt få ont i magen och känna sig som en ballong efter att ha ätit något med laktos.

    Sen är det bästa att lära sig vad allt som betyder mjölk heter och så kolla innehållsförteckningen för varje vara man köper. Halvfabrikat och helfabrikat brukar vara lurigt. Men efter ett tag så lär man sig vilka produkter man kan köpa.


    Jag själv är laktosintolerant och använder produkter med låg laktoshalt eller inget alls och detta har inte min son utan han besväras mest av slembildning av mjölkprodukter. Har fått massor av tips så de kommer säkert att bli bättre för honom.
    Tack ändå för Ditt visat intresse.
    MVH Beth

  • Teddie8 18 januari 2009

    Hej Alla som gett sina synpunkter ang frågan om: "MJÖLKFRITT"
    JAg tackar Er alla på detta sätt för era synpunkter och tips.
    Har massor av både tips och svar så han kommer med all säkerhet att slippa dessa besvär med slembildning.
    Tusen tack
    MVH Beth (L)

  • Christina-Linnea 18 januari 2009

    Hej,

    jag har aldrig tyckt om mjölk. Bodde hemma tills jag var femton år och mamma tvingade i mig ett glas mjölk varje morgon fastän jag klöktes. Är nu snart 50 och har förstått att jag är laktosintolerant.

    Har hittat ett samband med kolik. Det hade jag som bebis, och min äldsta son och första barnbarn. Alla har vi blivit bättre när vi uteslutit laktos ur kosten.

    Det enda jag kan rekommendera dig är att läsa innhehållsförteckningarna på allt du köper. Det finns nämligen mjölk i de flesta produkter. Värsta fällorna är korv, leverpastej och bröd. Där ser man inte för blotta ögat att det finns mjölk oftast i form av pulver. Undvik alla pulver oberoende om det är sås eller soppa eller potatismos. Undvik också all färdigmat. Det är ett säkert tips.

    Det finns en leverpastej från Danmark och en från Örkelljunga som heter Mor Evas leverpastej som inte innehåller mjölk men annars är alla sorter här i stan fel sort.

    Om du köper bröd direkt i bageriet så har de listor på vilka sorter som är utan mjölk. ICA har också en wienerkorv som är laktosfri.

  • Teddie8 18 januari 2009

    Skrivet av Christina-Linnea den 18 jan 2009

    Hej,

    jag har aldrig tyckt om mjölk. Bodde hemma tills jag var femton år och mamma tvingade i mig ett glas mjölk varje morgon fastän jag klöktes. Är nu snart 50 och har förstått att jag är laktosintolerant.

    Har hittat ett samband med kolik. Det hade jag som bebis, och min äldsta son och första barnbarn. Alla har vi blivit bättre när vi uteslutit laktos ur kosten.

    Det enda jag kan rekommendera dig är att läsa innhehållsförteckningarna på allt du köper. Det finns nämligen mjölk i de flesta produkter. Värsta fällorna är korv, leverpastej och bröd. Där ser man inte för blotta ögat att det finns mjölk oftast i form av pulver. Undvik alla pulver oberoende om det är sås eller soppa eller potatismos. Undvik också all färdigmat. Det är ett säkert tips.

    Det finns en leverpastej från Danmark och en från Örkelljunga som heter Mor Evas leverpastej som inte innehåller mjölk men annars är alla sorter här i stan fel sort.

    Om du köper bröd direkt i bageriet så har de listor på vilka sorter som är utan mjölk. ICA har också en wienerkorv som är laktosfri.


    Hejhej!
    Måste få tacka Dig för all denna info!
    Vissa produkter tänker man inte på när det gäller ifall de innehåller mjölk, så detta kommer jag att lägga till Min minneslista.
    Tusen tack.
    Själv har jag varit laktosintolerant och använder därmed enbart låglaktosmjölk... har klarat mig väldigt bra i flera år, men äter jag kakor och fel mat får jag genast känningar.. ändock inte såna magkrampor och plågor jag hade i början, innan jag förstod att det berodde på laktosen.
    Jag är 58 och haft detta i ca 8 år, men klagar inte så länge jag klarar mig med låglaktosmjölken... :)
    MVH Beth

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.