Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mysteriet med de Kokta Äggen...

  • Gnurf 22 februari 2010

    Satsar friskt på att höja mina kolesterolvärden just nu (om man ska tro på gamla teser) vilket bland annat (tex alldeles nyss) innebär en hel del daglig skalning av kokta ägg...:)

    Men vad ända in i alla glödheta är det som gör att äggskalet sitter som fastlimmat på äggvitan!?? :@ Genom årens lopp har man ju hört många teorier...färska ägg, gamla ägg, stora ägg, små ägg, för lite efterkylning, för snabb nerkylning *total förvirring*...:o

    Men är det någon som verkligen tror sig veta lösningen på detta Mysterium!??

    Tacksam för vägledning (L)

  • Okänd 22 februari 2010

    Jag tror att hönorna kniper för hårt ibland! (Y)(L)

  • jimboz 22 februari 2010

    Tack för påminnelsen :) Sätter på 5 ägg på plattan och hjälper dig med mysteriet..Jag hade totalt glömt bort mitt 12 pack...En del säger att man ska koka dom med ättika då skalet blir bräckligare då. Men jag brukar se till att jag kommer igenom den där hinnan med fingret och sedan drar jag runt på nåt sätt så jag får med mig skalet...
    Nu blir det kalles och råglimpa dax::)

  • Gnurf 22 februari 2010

    43 ägg (okokta) har jag i kylen just nu...så det kan gå helt åt skogen här nu i veckan...:)

  • Gnurf 22 februari 2010

    Då blir ju Tuppen iaf lycklig...:p

    Skrivet av jan-gunnar-j den 22 feb 2010

    Jag tror att hönorna kniper för hårt ibland! (Y)(L)

  • jimboz 22 februari 2010

    Hittade en snabbvariant på äggöppning
    http://www.kossan.se/roliga-filmer/snabb_att_skala_aegg.htm

  • Okänd 22 februari 2010

    Nu blev jag sugen på ett par ägg, men jag steker dem så slipper jag problemet!:p

  • Mistys 22 februari 2010

    För färska ägg är problemet!

  • Gnurf 22 februari 2010

    hahaha...om jag gjorde så med mina ägg skulle gulan komma utflygande men vitan skulle vara kvar på insidan...:p

  • Mistys 22 februari 2010

    Gör äggröra vetja så är problemet löst(Y)

  • jimboz 22 februari 2010

    Sådär ...Nu ligger dom i kallt vatten..Provade med salt i vattnet då ättikan var slut..Sen ska jag prova att blåsa ut äggen :)

    Det svåraste är koktiden, jag körde från scratch sedan 7 min

  • bernit 22 februari 2010

    Jag tror mej ha läst att det beror på den moderna uppfödningen - hönsen hinner inte "bli färdiga" med äggen innan de stressas fram, bl.a. skall hinnan mellan skal och ägg bli alltför tunn, ibland också skalen - "faan trot" :p

  • jimboz 22 februari 2010

    Det var gott...Jag ändrade brödet till Skogaholms istället....Äggen fick kallna i kastrullen med kallt vatten 3 min ca. Det första ägget jävlades med att krångla till det med skalet men det andra och tredje gick som en dans.

    Det verkar som att det är lättare ju kallare dom är..Men ställer nog till det för dom som vill ha varma kokta ägg.

    Blåstekniken måste vara båg det är hokus pokus (N)

  • Majainorr 22 februari 2010

    Vi hade höns hemma förut som vi födde upp från kycklingar. De mådde i mitt tycke riktigt bra, lösgående och på somrarna gick de ut och in precis som de ville. Satt vi ute och fikade kom de alltid springandes för att smaka.
    Äggen var i princip alltid svåra att skala, så jag tror på "färskhetsalternativet"!

  • Gnurf 22 februari 2010

    Ja Ni ser ju själva...den ena teorin förespråkar att modern stordrift orsakar problemet...men tydligen finns det även hos riktigt äkta norrländska sprättkycklingar. Det är ju Nobelprisvarning till den som skapar det perfekta teflonskalsägget...:)

  • svengelsk 22 februari 2010

    Jag tor också på färskhetsalternativet. Skalet släpper igenom luft och båsan i ena ändan av ägget blir större ju äldre det är. Kansk det blir luft mellan ägg och skal också.

  • jimboz 22 februari 2010

    Synd att ingen berättade detta för hönan då ..Hon går alltså omkring och kläcker ägg som är svåra att skala och ingen har sagt det till henne...Skäms

  • mattant41 23 februari 2010

    Färskt är nyckelordet, eftersom vi har egna hönor så vet jag att det är omöjligt att skala dem fint när de är helt färska så till helger brukar vi alltid se till att spara på en kartong i kylen så det går att koka och skala.

  • 123Linnea 23 februari 2010

    Det tror inte jag! Äggen kan ha stått ett bra tag i kylen och ändå vara svårflörtade... skalade, menar jag.

  • frucaos 23 februari 2010

    Enligt de senaste rönen så är det inte så mycket kolestorol i ägg ... Antar att det är det bra kolestorolet du vill öka, Gnurf? För annars begriper jag ingenting ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.